Hej, bygger ett 30kvm garage i Göteborg med plåttak och reglar stommen med 145x45.
Funderar på hammarbandet och har två alternativ, vilket ska jag välja och varför?
1) 2 st 145x45 reglar liggande på varandra
2) 1st 145x45 liggande och 1 st 145x45 stående under den liggande (enl bild)
Alt 1 är ju betydligt enklare att bygga, men jag har sett några filmer på Youtube där man kör med alt 2.
Kan tillägga att alla mina takstolar kommer ligga direkt ovanför de stående reglarna så inga takstolar ovan fönster etc.
Tack på förhand!
Funderar på hammarbandet och har två alternativ, vilket ska jag välja och varför?
1) 2 st 145x45 reglar liggande på varandra
2) 1st 145x45 liggande och 1 st 145x45 stående under den liggande (enl bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt 1 är ju betydligt enklare att bygga, men jag har sett några filmer på Youtube där man kör med alt 2.
Kan tillägga att alla mina takstolar kommer ligga direkt ovanför de stående reglarna så inga takstolar ovan fönster etc.
Tack på förhand!
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 151 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 151 inlägg
Helt santDüsseldorff skrev:
Anledningen till dubbla var väl för att jag tyckte det skulle bli lite enklare att få bra förband i hörnen och att det kändes bättre att lägga reglar om lott vid skarvning på långsidorna.
Kanske onödigt? Är det bättre med en enkel 145x45 liggande som hammarband ?
Varför tycker ni liggande är bättre än stående? En stående regel i det här fallet blir ju mycket styvare och bär vikt bättre?