Hej, bygger ett 30kvm garage i Göteborg med plåttak och reglar stommen med 145x45.

Funderar på hammarbandet och har två alternativ, vilket ska jag välja och varför?

1) 2 st 145x45 reglar liggande på varandra

2) 1st 145x45 liggande och 1 st 145x45 stående under den liggande (enl bild)
Träkonstruktion med en liggande och en stående regel 145x45 ovanpå en vertikal regel som används i garagetakstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt 1 är ju betydligt enklare att bygga, men jag har sett några filmer på Youtube där man kör med alt 2.

Kan tillägga att alla mina takstolar kommer ligga direkt ovanför de stående reglarna så inga takstolar ovan fönster etc.

Tack på förhand!

alt 1 eftersom takstolarna ligger på stolparna

• Gilla
Skujk
  • Laddar…
Düsseldorff
Alt 1 definitivt

• Gilla
Skujk
  • Laddar…
Varför två liggande reglar på varandra? I mina ögon blir det både en onödig fördyrning och en större köldbrygga än att bara använda en enkel regel som hammarband.

• Gilla
Joak och 7 till
  • Laddar…
Düsseldorff
F fribygg skrev:
Varför två liggande reglar på varandra? I mina ögon blir det både en onödig fördyrning och en större köldbrygga än att bara använda en enkel regel som hammarband.
TS gav bara två alternativ och ville ha svar på vilket av de han skulle köra. 🤷‍♂️

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
TS gav bara två alternativ och ville ha svar på vilket av de han skulle köra. 🤷‍♂️
Sant

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Helt sant :-)

Anledningen till dubbla var väl för att jag tyckte det skulle bli lite enklare att få bra förband i hörnen och att det kändes bättre att lägga reglar om lott vid skarvning på långsidorna.

Kanske onödigt? Är det bättre med en enkel 145x45 liggande som hammarband ?

• Gilla
Takstolle och 1 till
  • Laddar…
Skujk Skujk skrev:
Kanske onödigt? Är det bättre med en enkel 145x45 liggande som hammarband ?
Bättre, tja, kan väl diskuteras. Men absolut billigare, enklare och tillräckligt bra.

• Gilla
Kasken och 3 till
  • Laddar…
Skujk Skujk skrev:
Är det bättre med en enkel 145x45 liggande som hammarband ?
Kanske inte bättre men tillräckligt bra, energisnålare, billigare och snabbare att bygga.

• Gilla
Takstolle och 3 till
  • Laddar…
En stående endast= minsta möjliga köldbrygga

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
För att man kan spika ihop dem med förskjutna skarv och få en stomme som faktiskt sitter ihop.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Varför tycker ni liggande är bättre än stående? En stående regel i det här fallet blir ju mycket styvare och bär vikt bättre?

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Varför tycker ni liggande är bättre än stående? En stående regel i det här fallet blir ju mycket styvare och bär vikt bättre?
Det liggande hammarbandet gör det väldigt lätt att få väggen rak. Det blir lätt att montera skivmtrl på insidan när hammarbandet ligger.

• Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Hammarbandets huvuduppgift är att styva upp väggen, inte bära last från taket.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle definitivt valt en stående och en liggande. Den stående hade jag spikat rakt på regeln så blir den spikläkt på samma gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.