2 656 läst ·
44 svar
3k läst
44 svar
Hammarband, liggande eller stående reglar?
Ja stående har man för att man ska kunna landa takstol eller bjälkar emellan stolparna vi kallar denna bärlina..K Karl Heinz skrev:
Men den liggande hammarbandet är för att styva upp och få väggen rak, 2st hammarband är att föredra med förskjutna skarvar för att få en stabil och rak vägg..
Jag byggde nyligen och nöjde mig med en liggande, men satte också alla takstolarna över stående regel.
Det går ju bra att göra en rak vägg även med ett hammarband, inte direkt svårt att passa in dem raka och skarva över en stående regel. Men med 30 kvm stort så går det även att köpa virke så det blir få eller knappt någon skarv.
Det går ju bra att göra en rak vägg även med ett hammarband, inte direkt svårt att passa in dem raka och skarva över en stående regel. Men med 30 kvm stort så går det även att köpa virke så det blir få eller knappt någon skarv.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Själv körde jag bred spikplåt i hörnen .Skujk skrev:
Mitt garage är 8 m på långsidor så blev en skarv på hammarband , 1,2 m lask upptill (mellan 2 takstolar)
Tycker personligen att takstolarna fixar styvheten upptill på ytterväggar .
Förstår heller ej de som envisas med vågräta reglar mellan bärande lodräta reglar .
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Mina ytterväggar till garaget består av syll - stående bärande reglar - liggande hammarband .J Jansson69 skrev:
Takstolar är placerade exakt över stående reglar , cc 1200 mm .
Har även installationsskikt för elen , använde 34 x 70 reglar (lodrät montering cc 600 mm)
Byggde garaget med lösvirke förutom takstolar .
Förstår ej ditt påstående om att bärlina behövs , antar du menar den närmast hammarband .
Varför är det nödvändigt ?
Ja i enstaka projekt mindre och enklare byggnader så klarar man sig utan kanske..Tomture61 skrev:
Mina ytterväggar till garaget består av syll - stående bärande reglar - liggande hammarband .
Takstolar är placerade exakt över stående reglar , cc 1200 mm .
Har även installationsskikt för elen , använde 34 x 70 reglar (lodrät montering cc 600 mm)
Byggde garaget med lösvirke förutom takstolar .
Förstår ej ditt påstående om att bärlina behövs , antar du menar den närmast hammarband .
Varför är det nödvändigt ?
Men när man bygger villor så vill man ju inte vara utan fönster och dörrar och därav så hamnar inte dom stående reglarna rakt under takstolarna, sedan är det ganska ofta nuförtiden som takstolsavståndet är annat än 1200 c/c och då faller ditt tanke sätt direkt..
Så att du har lyckats att forma ditt garage så att det stämmer är inte det samma som att det fungerar generellt..
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Om man till ett garagebygge lyckas få en dörr eller fönster precis där en takstol ska bo så kan man fälla in en stående regel som vilar (infälld) i lodräta bärande reglarJ Jansson69 skrev:Ja i enstaka projekt mindre och enklare byggnader så klarar man sig utan kanske..
Men när man bygger villor så vill man ju inte vara utan fönster och dörrar och därav så hamnar inte dom stående reglarna rakt under takstolarna, sedan är det ganska ofta nuförtiden som takstolsavståndet är annat än 1200 c/c och då faller ditt tanke sätt direkt..
Så att du har lyckats att forma ditt garage så att det stämmer är inte det samma som att det fungerar generellt..
Håller absolut inte med man sätter fönster och dörrar där det är estetiskt och praktiskt bra inte med tanke på vart takstolarna kan tänkas landa..M MONTREAL skrev:
Vill man snåla in fyra plankor och kompromissa det estetiska och praktiska nyttjandet av en dör tex. så varsågod att spara in dessa fyra plankor😉