Håller på och planerar för centraldamsugare och stötte på problem med hur man bör ta hål i bjälklaget för rören.

Har läst igenom träbyggnadshandböckerna och dessa har OLIKA rekommendationer beroende på vilken del man läser ::).

Träbyggnadshandbok Del 4 Bjälklag, sid 44
"Hål med större diameter än 40mm bör placeras med centrum mitt i bjälken (h/2=neutrallagret), dock inte närmare upplag än dubbla höjden på bjälken (>=2h) och inte nära fältmitt, där böjmomentet är störst."

Träbyggnadshandbok Del 2 Tak, sid 58
"..bör placeras i tvärsnittets neutrallager. ... Hål i massiv balk av konstruktionsvirke eller limträ bör tas i närheten av det område där böjmomentet är störst och där tvärkrafterna är små, dvs vanligen i närheten av fältmitt."

Hmmm... Höjden verkar klar, mitt i balken, men var på längden skall man ta upp hålet, mitt mellan upplagen eller inte???

Du läser för mycket... om det är hål för centraldammsugare... typ 40-50 mm är det bara att borra. Om det är vid upplag eller inte spelar ingen roll. (Anser jag alltså)

Jag vet ;), försöker lära mig mer om husbygge genom att läsa diverse böcker Kan dock leda till att man gräver ner sig i detaljer som inte inverkar på slutresultatet. Tur att detta eminenta forum finns som bollplank ;D.

Ett vertikalt hål på 40mm genom en balk som sannolikt är 45mm bred? 2,5 mm kvar på varje sida.....

Näe...

Jag tror vi kan utgå från att Mr Roger förlägger rör i horisontal-led i detta fall. Annars vore det ju enkelt att smita förbi balken.....

jonne skrev:
Det är väl ändå så att du vill ta ett vertikalt hål, eller??
Det som du citerade ur trähandboken avser horisontella hål genom bjälken. Eller?
Som MathiasS var inne på, jag syftade på horisontella hål.

Några tips gällande horisontella hål?

Här kommer några tips:

1. Jula har en flatborr för trä, 40mm, som passar perfekt för håltagning i bjälklag när man skall dra fram pexslang (rör i rör). Tyvärr är denna borr helt värdelös och jag har nu krökt två stycken. Tips: 40mm träborrar funkar inte.

2. Istället köpte jag en hålsåg på silvan 38mm, centrumborr+hållare hade jag sedan tidigare. Denna kostar också 40spänn, precis som borren, men att såga/borra med denna är som att såga i smör. I solsken. Fast inte kladdigt. För dammsugarröret finns det en hålsåg på 44mm som kommer passa perfekt.

4. Hålen placerade jag med 4cm mellanrum, mitt i balken. Totalt bidde det 4 hål; vv, kv samt matning för golvvärme.

:o

MathiasS skrev:
Här kommer några tips:

1. Jula har en flatborr för trä, 40mm, som passar perfekt för håltagning i bjälklag när man skall dra fram pexslang (rör i rör). Tyvärr är denna borr helt värdelös och jag har nu krökt två stycken. Tips: 40mm träborrar funkar inte.
Nu har jag iofs mest borrat i stål men...

Det är skillnad på borr, och borr.

Cujo skrev:
Nu har jag iofs mest borrat i stål men...

Det är skillnad på borr, och borr.
Visst är det så, men i detta fall är ändå hålsågen överlägsen tack vara fina möjligheter att såga "hål-i-hål" och snedsåga. Detta är mycket svårare (eller imöjligt utan att kröka borret) med en flatborr.

Förövrigt håller faktiskt både Julas och Biltemas borrar god kvalitet, även vid metallbearbetning. Dessutom är ju borrarna så billiga att man kan borra tre gånger och sedan slänga borren... ;)

Wirsbo har förstås! Kolla deras sortimentslista.

Uhm ja har borrat tusentals hål i alla möjliga material o inte har ja haft några problem med "irving" borr, flatstålsborr alltså. mitt största e 44 o d funkar kanon till golvbjälkar. Hålsågar e till för grövre hål samt hål i metall enligt min mening

Erik_D skrev:
Uhm ja har borrat tusentals hål i alla möjliga material o inte har ja haft några problem med "irving" borr, flatstålsborr alltså. mitt största e 44 o d funkar kanon till golvbjälkar. Hålsågar e till för grövre hål samt hål i metall enligt min mening
Det är väl julas borr som är skit då kanske. Fast dom brukar vara ok....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.