11 523 läst ·
10 svar
12k läst
10 svar
Håltagning i bjälklag?
Håller på och planerar för centraldamsugare och stötte på problem med hur man bör ta hål i bjälklaget för rören.
Har läst igenom träbyggnadshandböckerna och dessa har OLIKA rekommendationer beroende på vilken del man läser :
.
Träbyggnadshandbok Del 4 Bjälklag, sid 44
"Hål med större diameter än 40mm bör placeras med centrum mitt i bjälken (h/2=neutrallagret), dock inte närmare upplag än dubbla höjden på bjälken (>=2h) och inte nära fältmitt, där böjmomentet är störst."
Träbyggnadshandbok Del 2 Tak, sid 58
"..bör placeras i tvärsnittets neutrallager. ... Hål i massiv balk av konstruktionsvirke eller limträ bör tas i närheten av det område där böjmomentet är störst och där tvärkrafterna är små, dvs vanligen i närheten av fältmitt."
Hmmm... Höjden verkar klar, mitt i balken, men var på längden skall man ta upp hålet, mitt mellan upplagen eller inte???
Har läst igenom träbyggnadshandböckerna och dessa har OLIKA rekommendationer beroende på vilken del man läser :
Träbyggnadshandbok Del 4 Bjälklag, sid 44
"Hål med större diameter än 40mm bör placeras med centrum mitt i bjälken (h/2=neutrallagret), dock inte närmare upplag än dubbla höjden på bjälken (>=2h) och inte nära fältmitt, där böjmomentet är störst."
Träbyggnadshandbok Del 2 Tak, sid 58
"..bör placeras i tvärsnittets neutrallager. ... Hål i massiv balk av konstruktionsvirke eller limträ bör tas i närheten av det område där böjmomentet är störst och där tvärkrafterna är små, dvs vanligen i närheten av fältmitt."
Hmmm... Höjden verkar klar, mitt i balken, men var på längden skall man ta upp hålet, mitt mellan upplagen eller inte???
Ett vertikalt hål på 40mm genom en balk som sannolikt är 45mm bred? 2,5 mm kvar på varje sida.....
Näe...
Jag tror vi kan utgå från att Mr Roger förlägger rör i horisontal-led i detta fall. Annars vore det ju enkelt att smita förbi balken.....
Näe...
Jag tror vi kan utgå från att Mr Roger förlägger rör i horisontal-led i detta fall. Annars vore det ju enkelt att smita förbi balken.....
Här kommer några tips:
1. Jula har en flatborr för trä, 40mm, som passar perfekt för håltagning i bjälklag när man skall dra fram pexslang (rör i rör). Tyvärr är denna borr helt värdelös och jag har nu krökt två stycken. Tips: 40mm träborrar funkar inte.
2. Istället köpte jag en hålsåg på silvan 38mm, centrumborr+hållare hade jag sedan tidigare. Denna kostar också 40spänn, precis som borren, men att såga/borra med denna är som att såga i smör. I solsken. Fast inte kladdigt. För dammsugarröret finns det en hålsåg på 44mm som kommer passa perfekt.
4. Hålen placerade jag med 4cm mellanrum, mitt i balken. Totalt bidde det 4 hål; vv, kv samt matning för golvvärme.

1. Jula har en flatborr för trä, 40mm, som passar perfekt för håltagning i bjälklag när man skall dra fram pexslang (rör i rör). Tyvärr är denna borr helt värdelös och jag har nu krökt två stycken. Tips: 40mm träborrar funkar inte.
2. Istället köpte jag en hålsåg på silvan 38mm, centrumborr+hållare hade jag sedan tidigare. Denna kostar också 40spänn, precis som borren, men att såga/borra med denna är som att såga i smör. I solsken. Fast inte kladdigt. För dammsugarröret finns det en hålsåg på 44mm som kommer passa perfekt.
4. Hålen placerade jag med 4cm mellanrum, mitt i balken. Totalt bidde det 4 hål; vv, kv samt matning för golvvärme.
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Nu har jag iofs mest borrat i stål men...MathiasS skrev:
Det är skillnad på borr, och borr.
Visst är det så, men i detta fall är ändå hålsågen överlägsen tack vara fina möjligheter att såga "hål-i-hål" och snedsåga. Detta är mycket svårare (eller imöjligt utan att kröka borret) med en flatborr.Cujo skrev:
Förövrigt håller faktiskt både Julas och Biltemas borrar god kvalitet, även vid metallbearbetning. Dessutom är ju borrarna så billiga att man kan borra tre gånger och sedan slänga borren...
Uhm ja har borrat tusentals hål i alla möjliga material o inte har ja haft några problem med "irving" borr, flatstålsborr alltså. mitt största e 44 o d funkar kanon till golvbjälkar. Hålsågar e till för grövre hål samt hål i metall enligt min mening
Det är väl julas borr som är skit då kanske. Fast dom brukar vara ok....Erik_D skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden