Hej!
Håller på att renovera köket i vårt småhus från 1937 och flyttar då vatten och avlopp från ena till andra väggen. Rörmokaren gjorde detta igår och efteråt har jag börjat fundera över om jag måste förstärka golvbjälkarna med tanke på att man tagit ut ganska stora hål (ca 7 cm i diameter för avloppet)? Bjälkarna är 75 x 195 mm, cc ca 60 cm. Jag är ganska säker på att bjälkarna löper tvärs över hela huset, dvs ca 7m (i kökets längsriktning) varav köket är 3,80 m långt och det finns en bärande vägg i källaren under vid kökets "slut". Ovanpå bjälkarna ska jag sätta 28 mm golvspån där undergolvet inte gick att rädda, sen kommer det ekparkett ovanpå. Oroar jag mig i onödan eller borde jag förstärka bjälkarna med t.ex. skruvlimmad konstruktionsplywood á la: https://www.traguiden.se/konstrukti...lag/bjalklag--generellt/forstarkning-vid-hal/ ? Andra tankar?
Tack på förhand!

• Golvbjälkar med borrade hål för rörinstallation i ett renoveringsprojekt, omgivna av träspån i ett småhus från 1937.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håltagningen för avlopp längst bort i bild ser ut att försvaga bjälken rejält.

Vad har du under bjälklaget? Källare, krypgrund, bostadsyta?

Eftersom du har börjat fundera i dom banorna så är det bara att löpa linan ut och förstärka upp dom, om inte annat så för sinnesrons skull.
Det är inget stort extrasteg i en renovering ändå att göra det!

F fribygg skrev:
Håltagningen för avlopp längst bort i bild ser ut att försvaga bjälken rejält.

Vad har du under bjälklaget? Källare, krypgrund, bostadsyta?
Inredd källare; just här badrum/bastu.
Ur ett stabilitetsperspektiv - är det värst med hål högt upp eller långt ner bjälken? Har sett bilder där man tagit ur som ett "U" upptill t.ex. vid badrumsbygge. Jag tänkte att ett hål långt ner var värre sett till hur bjälken böjs om den börjar svikta men jag kanske är ute och cyklar?

J John Karlsson skrev:
Eftersom du har börjat fundera i dom banorna så är det bara att löpa linan ut och förstärka upp dom, om inte annat så för sinnesrons skull.
Det är inget stort extrasteg i en renovering ändå att göra det!
Tack för svar. Tänker lite så också. Är metoden jag länkade med skruvlimmad plywood rimlig? Ska man då bara försöka sätta detta på så stor yta som möjligt under hålen på varje bjälke för "så bra som möjligt-approachen"? Alternativet att ta bort rören - sätta dit plywood - borra hål för plywooden känns kanske lite overkill eller?

Har jobbat med modulhus på 90 talet.
Det var standard att spika plyfa vid håltagning.
Vi satte också en smal plyfa över hålen som också limmades och spikades.

Hej, mest gynnsamt för bärförmågan hade varit om hålen sitter centriskt på balkhöjden, ungefär mitt i spännvidden (mitt emellan stöd). Kan va att balkarna hade fixat det utan förstärkning om hålen var placerade så men man hade behövt göra en beräkningscheck på det. En av balkarna har dessutom hålen ganska högt upp så man hade sannolikt inte fått ihop beräkningen utan förstärkning.

Förstärkning enligt träguiden ser ut att kunna fungera, dock hade du förmodligen behövt den skruvlimmade tryckflänsen om du får plats med den på höjden.

Exakt utformning med skruvar, förstärkningsplåtar/plyfa och tryckfläns är svårt att svara på utan att räkna på det, alternativt så överdriver du rejält.

• Gilla
raekan
  • Laddar…
L Lennart12 skrev:
Hej, mest gynnsamt för bärförmågan hade varit om hålen sitter centriskt på balkhöjden, ungefär mitt i spännvidden (mitt emellan stöd). Kan va att balkarna hade fixat det utan förstärkning om hålen var placerade så men man hade behövt göra en beräkningscheck på det. En av balkarna har dessutom hålen ganska högt upp så man hade sannolikt inte fått ihop beräkningen utan förstärkning.

Förstärkning enligt träguiden ser ut att kunna fungera, dock hade du förmodligen behövt den skruvlimmade tryckflänsen om du får plats med den på höjden.

Exakt utformning med skruvar, förstärkningsplåtar/plyfa och tryckfläns är svårt att svara på utan att räkna på det, alternativt så överdriver du rejält.
Tack för svaret! Har köpt 21 mm konstruktionsplywood som jag ska sätta så breda och långa delar som möjligt längs med reglarna, eventuellt på båda sidor om det får plats. Sen kommer en golvspånskiva ovanpå reglarna som skruvlimmas, så det blir ju motsvarande tryckflänsen. Ska försöka få dit någon liten bit tunn metall att lägga ovanpå reglarna eller i hålen ovanpå rören så man inte i framtiden råkar skruva/spika något i dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.