@bossespecial Mja, ritningen är sen -45, så har hänt en del :) Men för att lyckas få samma steghöjd på översta trappsteget måste man i så fall ta upp till 10cm betong (av 15), men det kanske är en möjlighet?

Oerhört krångligt, dyrt, och onödigt att inte ta hela tjockleken även om det går.

En standard dörrsågning, 21X10 i 15cm betong ligger kring 10,000:- beroende på vart i landet det är.

Ta in offerter är mitt tips.

Nu handlar det kanske lite om bärighet och funktion också. Har man inga uppgifter om hur bjälklaget ser ut ska man tänka en extra gång. Bjälklaget kommer hålla ihop men det är inte roligt att riskera att få massa sprickor i taket, men det är upp till person och person...

Jag håller helt med bossespecial. Att såga av armeringsjärn är lite som att såga av en bjälke i ett träbjälklag utan att avväxla denna. Det gör man inte. Redovisa öppningens mått och dess avstånd från ytterväggen i källarplanet, så kan vi rita lite på det själva. Trappkonstruktion kräver lite erfarenhet.

J justusandersson skrev:
Jag håller helt med bossespecial. Att såga av armeringsjärn är lite som att såga av en bjälke i ett träbjälklag utan att avväxla denna. Det gör man inte. Redovisa öppningens mått och dess avstånd från ytterväggen i källarplanet, så kan vi rita lite på det själva. Trappkonstruktion kräver lite erfarenhet.
Måtten finns på skisserna jag bifogat tidigare. Hålet är 1856x690mm, med möjlighet till 85mm förlängning då det finns en klack längs ena kortsidan. Ytterväggen går längs samma kortsida.

Golv-till-tak: 2150mm
Golv-till-golv: 2450mm

Det blir lite knökigt, men det borde gå. Principlösning enligt denna bild. Steghöjd: 18,8 cm, stegdjup: 20,4 cm. Sista steget tas ut i bjälklaget vilket innebär att man får äta ur ca 5 cm av betongen.
Ritning av trappa med angivna mått för steghöjd och stegdjup, sista steget ansluter till bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hmm, det låter ju för bra för att vara sant:p

Menar du att man endast tar ut en klack på 5cm längs ena långsidan? När jag har räknat på det får jag nämligen en gånglinje på totalt ca 230cm, och då har jag räknat på att klacken man får ta ut är ca 20cm.

Din trappa mäter i gånglinjen ca 270cm. Hur många steg har du under tak?

M mefi skrev:
Menar du att man endast tar ut en klack på 5cm längs ena långsidan?
De 5 cm tar du ut ovanifrån i betongen för att få in det översta steget i bjälklaget.
Jag tror att min skiss kan behöva trimmas lite. Jag skall försöka få tid till det senare i kväll.

När jag skall rita en trappa (inomhus i ett småhus) brukar jag utgå från en steghöjd på 17 cm. Delar våningshöjden med 17 och får fram det antal steg som behövs, väljer närmaste heltal och delar våningshöjden med detta tal istället. 245:17=14,4, 245:14=17,5. Sedan använder jag trappformeln, 2xh + d = 60-63. Om h är 17,5 blir d = 25-28.
I det här fallet får 14 steg med 17,5 cm höjd inte plats, så jag prövade med 13 steg om 18,8 cm istället. Istället för 60-63 prövar jag med 58 som totalsumma. Det är OK i detta speciella fall. Jag får då ett stegdjup på 20,4 cm, vilket är det som jag använt i skissen i #21.

Om huset är sen -40 talet är det verkligen armering i bjälklaget ? 150 mm kan man ta med vinkelslip från båda håll men det dammar grymt så en del vatten behövs för att minska dammet.

Ja det är det verkligen.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
MultiMan
S smurfen72 skrev:
Om huset är sen -40 talet är det verkligen armering i bjälklaget ? 150 mm kan man ta med vinkelslip från båda håll men det dammar grymt så en del vatten behövs för att minska dammet.
Snabb googling visar att man började armera betong redan på mitten av 1850-talet.

https://engineersoutlook.wordpress.com/2011/10/11/structural-concrete-design/

Industrialismen medförde snabbt massor av teknologiska framsteg som man var ivrig att prova.

Om man minskar trappbredden till 600 mm så blir det ännu bättre. En enpersonstrappa behöver ändå inte vara bredare. I övrigt som tidigare: steghöjd18,8 cm, stegdjup 20,4 cm. Vangstyckena måste sitta under sätt- och planstegen, inte vid sidan av.
Ritning av en smal trappa sett ovanifrån med angivna mått för steghöjd och stegdjup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Snabb googling visar att man började armera betong redan på mitten av 1850-talet.

[länk]

Industrialismen medförde snabbt massor av teknologiska framsteg som man var ivrig att prova.
Man började använda det ja men många plattor från -40 är utan armering men kom säkert tidigare till bärande konstruktioner som tex ett bjälklag.

Man måste skilja på plattor och bjälklag. Ett fribärande bjälklag utan armering håller inte, vilket däremot en oarmerad platta som är gjuten på en makadambädd kan göra. De flesta källargolv i hus byggda mellan 1920 och 1970 saknar armering, men de har heller ingen bärande funktion.

Det var väl ungefär det jag skrev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.