Ska dra tilluftskanaler. Tänkte dra kanal genom väggen, uppe mot taket, mellan två av rummen. När jag tar bort gipset ser jag dock att den löper en regel, gissningsvis 220x45x3600 mm horisontellt i ena rummet. Rummet är tvättstuga och i den väggen går både vatten och elledningar då elcentralen sitter där. Regeln verkar bara finnas i det rummet och inte löpa vidare genom huset.

Tänkte borra 130 mm rakt genom den men blev osäker på om den är bärande på nåt sätt eller enbart utgör skydd mot elkablar och vattenledningar. Kanske bättre att försöka gå ovanför/nedanför regeln?

Någon som vågar sig på en gissning?
Huset är en tvåplansvilla byggår 2009. Går två stålbalkar horisontellt genom huset på nedervåningen som borde bära upp allt. Den aktuella väggen är på nedervåningen.

Öppning i en vägg visar träreglar och flera rör. Ett rött streck markerar en horisontell sektion med både el- och vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regeln går horisontellt bakom el- och vattenledningarna.

Öppen vägg med synlig träram och ventilationsrör, markerat med röd linje. Gipsplattor delvis borttagna för kanalinstallation.
Skapa konto

Fortsättning i rummet.

Vägg med ett öppet fyrkantigt hål nära taket, avslöjar trä och gips.
Skapa konto

Andra sidan väggen.

Planskiss över hus med markerad redigerad linje som omger "VP", "CD", "F", "G" mellan tvättstuga och kontor/gästrum.
Skapa konto

Planlösning, nedervåningen och aktuell vägg.

Planskiss med fyra sovrum, ett badrum, bastu, allrum och balkong. Visar också garderober och trappor.
Skapa konto

Övervåning

J
Ja det är en bärlina i väggen för att bära av ett bjälklag/tak, ta du en hålsåg och gör ditt hål..
Du ser ju vart bjälkarna till ovanvåningen går så du inte borrar direkt under en..

J Jansson69 skrev:
Ja det är en bärlina i väggen för att bära av ett bjälklag/tak, ta du en hålsåg och gör ditt hål..
Du ser ju vart bjälkarna till ovanvåningen går så du inte borrar direkt under en..
Tack! Låter ju riskabelt att såga i en bärlina dock. Men jag har kollat lite mer. Det ser ut såhär (med risk för fel nomenklatur, men se bild och siffror):

1. Den regel/bärlina jag tänkte ta hål genom.
2. Stående väggreglar som ligger framför #1.
3. Takregel/toppregel. Denna vilar ovanpå #1. Den vilar även på de stående väggreglarna, #2
4. Bärlinor till golvet på ovanvåningen? Dessa vilar i sin tur på #3.

Så om jag tänker korrekt bör #2 och #3 ff.a. vara bärande och måste undvikas medan #1 i sig inte är bärande men kanske avlastande/stabiliserande och ok att såga igenom, även om hålet blir >50 % av dess bredd. Tänker jag rätt?

Väggregel och bärlina med märkningar 1-4. Rör och isolering syns kring träreglarna. Nummer 1 är markerad med ett rött kryss.
Skapa konto

1 är bärande för golvåsarna mellan stolparna. Eftersom golvåsarna inte ligger rakt ovanför dom stående reglarna i väggen så blir den avväxlingen bärande

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
1 är bärande för golvåsarna mellan stolparna. Eftersom golvåsarna inte ligger rakt ovanför dom stående reglarna i väggen så blir den avväxlingen bärande
Tack för svar!
Spelar det någon roll var jag gör själva håltagningen? T.ex. om jag tar hål mellan golvåsarna så hålet inte är precis under en golvås.

Det var så långe sedan jag läste hållfasthetslära men det går säkert att lösa med förstärkningar trots att det är ett väldigt stort hål.
Kan vara lättare att ta hålet längre ner under balken

J
Gör hålet så långt till vänster som möjligt ditt hus kommer inte att rasa..
3 är ett hammarband nu när du har lärt dig så mycket så vet du även namnet på den😉

Du kan ju även s:a dig över hammarbandet mellan golvåsarna vilket är det lättaste

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan ju även s:a dig över hammarbandet mellan golvåsarna vilket är det lättaste
Ja jag ska se om jag kan ta mig över med nån flexibel kanal. Att gå underifrån innebär att kanalen hamnar onödigt långt ner på väggen i andra rummet.
J Jansson69 skrev:
Gör hålet så långt till vänster som möjligt ditt hus kommer inte att rasa..
3 är ett hammarband nu när du har lärt dig så mycket så vet du även namnet på den😉
Grymt! Ska se om jag kan ta mig över med en flexibel kanal, annars får det bli att försöka sätta hålet precis mellan golvåsarna. Typ bakom elkanalen och bredvid vattenröret... Gött att kunna glänsa med "hammarband" på jobbet, som är så långt från detta som man kan pyssla med, tack!

J
A Apoptos skrev:
Ja jag ska se om jag kan ta mig över med nån flexibel kanal. Att gå underifrån innebär att kanalen hamnar onödigt långt ner på väggen i andra rummet.

Grymt! Ska se om jag kan ta mig över med en flexibel kanal, annars får det bli att försöka sätta hålet precis mellan golvåsarna. Typ bakom elkanalen och bredvid vattenröret... Gött att kunna glänsa med "hammarband" på jobbet, som är så långt från detta som man kan pyssla med, tack!
Man använder inte flexibla slangar i vaggar och bjälklag, utan du får använda dig av böjar och rör..

J Jansson69 skrev:
Man använder inte flexibla slangar i vaggar och bjälklag, utan du får använda dig av böjar och rör..
Blir sannolikt att borra genom hammarbandet istället då. Har svårt att se hur jag ska få in ens 30 cm rör i det lilla utrymmet ovanför utan att kapa ännu mer strukturer.

Har i övrigt dragit med enbart rör och böjar i hela systemet. Vad är den huvudsakliga anledningen att undvika flexibel kanal i/över väggar? Typ denna: https://www.lindab.se/produkter/ven...la-kanaler/flexibla-oisolerade-kanaler/dratmf

Mycket biljud? Risk att kanalen går sönder?

J
Dels så blir dom en dammfälla inuti sedan är dom inte lika formstabila som fasta delar, ljudet kommer någ förstärkas med men är ingen ljudexpert..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.