Hallå

Vi har fått en glasad altandörr gratis av en bekant och skall montera den men funderar på lämplig placering. Vad tänka på? Gavelväggen borde väl vara minst bärande, röd markering, och hänga den i samma regel som fönstret? Den är 80-90cm ytterkarmmått så rätt smal, borde inte vara mer än en regel som måste kapas. Kan man kapa ur och sätta en liggande regel eller måste det stämpas upp under tiden man sågar?

Det är rätt tjock västkustskiva bakom panelen, skall den linea med panelen, skivan, eller innanför skivan?

Obs! Gamla bilder, huset är färdigbyggt

• Vit enplanshus med tegeltak, läkt och byggställning runt om. Flera fönster synliga på långsidan, omgivning med träd och buskar, vinterlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett halvfärdigt hus i byggfas med ställningar runtom och en rödmarkerad plats som indikerar öppning för en ny altandörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ingen snickare. Utan jag skriver som jag gjorde.

- Du behöver ha en stående regel på var sida om dörrens karm. Dimension lika med den regel du tar bort, flyttar åt sidan, för att få plats med dörrens karm.

Plats mellan dörr och karm ska finnas för kilar eller karmskruvar och isolering.

Ovan dörren sätter du en liggande regel med litet avstånd till dörrens överliggare.

Själv har jag ställt karmens långstycken (sidor) på typ mellanlägg / strö, så att det går att dreva under tröskeln.

Och hur långt ut dörren ska stå bestäms av fodret som väl ska ligga i flygt med ytterväggen.
M ao så behövs salning på insidan.

Något proffs får väl rätta mina fel.

Googla: Montering ytterdörr

.

Redigerat:
H Hybro skrev:
Är ingen snickare. Utan jag skriver som jag gjorde.

- Du behöver ha en stående regel på var sida om dörrens karm. Dimension lika med den regel du tar bort, flyttar åt sidan, för att få plats med dörrens karm.

Plats mellan dörr och karm ska finnas för kilar eller karmskruvar och isolering.

Ovan dörren sätter du en liggande regel med litet avstånd till dörrens överliggare.

Själv har jag ställt karmens långstycken (sidor) på typ mellanlägg / strö, så att det går att dreva under tröskeln.

Och hur långt ut dörren ska stå bestäms av fodret som väl ska ligga i flygt med ytterväggen.
M ao så behövs salning på insidan.

Något proffs får väl rätta mina fel.

Googla: Montering ytterdörr

.
Tack, jo så långt är jag med , och vi tänkte ju sätta den i samma regel som fönstret men vilken håltagning påverkar huset minst? Gavelväggen är väl mindre bärande ?

Vad är det för hustillverkare? lösvirke , har ni tur har ni ett stående hammarband längs med längs med hela långsidan och kan då ta hålet var som , upp med ritningar eller bilder på stommen

E egge80 skrev:
har ni tur har ni ett stående hammarband längs med längs med hela långsidan och kan då ta hålet var som ,
Men TS vill ju montera dörren i husgaveln

Gaveln är inte bärande.
Dörren skall sitta jäms med utsida vindskydd

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.