Tänkte höra med er vad ni säger om att använda halogenfri kabel, tex EQLQ istället för EKLK? Finns det någon som gör det hemma eller är det bara stora byggen som håller på med halogenfri kabel?

/ sandslott

Är nog väldigt få som gör de hemma. Men vill du att det ska bli en hälsosammare brasa den dag ditt hus brinner upp, visst kör på med halogenfritt :)

jo det är ju faktiskt väldigt sant men jag tycker den nya generationen halogenfria kablar är väldigt sköna att jobba med. och sen tycker jag de har en lite vitare yttermantel, men det kanske jag bara inbildar mig.

Sandslott skrev:
jo det är ju faktiskt väldigt sant men jag tycker den nya generationen halogenfria kablar är väldigt sköna att jobba med. och sen tycker jag de har en lite vitare yttermantel, men det kanske jag bara inbildar mig.
Det där med att yttermanteln är vitare kan jag hålla med om, vet inte om det är olika mellan olika tillverkare.

Ingen privatpeson vill betala den extra kostnaden, och som sagt har huset brunnet ner hade det nog inte så stor betydelse.

svårt att motivera prisskillnaden för en privatperson. Sedan så har du sämre ålders- och vädersbeständighet dessutom.

Vad är det egentligen för prisskillnad?

Vad kostar (ungefär) 50m EKLK och 50m EQLQ?

//Patrik

EQLQ är c:a 30% dyrare

ALL halogenfri kabel är dessutom lika inbjudande som hästskit att jobba med.

Ny halogenfri är bättre än vad den var då den först kom. Då gick den knappt ens att skala!

Danne031 skrev:
ALL halogenfri kabel är dessutom lika inbjudande som hästskit att jobba med.
Då har du inte testat dom nya, dom är ruskigt bra. men att betala 30% mer är faktiskt rätt onödigt. men varför betalar tex kommunen extra pengar för att få det halogenfritt? är det för miljöns skull eller är det för att det inte blir lika gifta gaser?

När de vanliga kablarna brinner avger plasten rejält otrevliga gaser som är skadliga för människor och dessutom jobbiga att sanera.

I ett hem har man oftast andra plastsaker som är värre än kablarna. Åtminstonde tidigare var det inte lika mycket kablar i ett hem som i t.ex. ett kontor. Slutligen är det oftast kortare utrymningsvägar i ett hem, så man är utsatt för rökgaserna kortare tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.