4 785 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
hållfasthet för att hänga saker i takbjälkar?
Vi har fixat en rottingkorg som ska fungera som säng åt ett litet barn. Denna korg tänkte vi sätta i en takbjälke med hjälp av en krok och rep så att krogen hänger i luften. Folk hänger sandsäckar och annat tungt i takbjälkarna men jag vill inte gärna att krogen ramlar ner så jag överdimensionerar gärna. Korg, men sängkläder och barn kanske väger 6-10 kg totalt.
Tanken är att ha en grövre takkrok med ögla på och sen fästa krogen med båtlinor. Jag ville mest dubbelkolla här så att jag, och barnet, kan sova gott om nätterna.
Tror ni att det kommer att fungera?
Tanken är att ha en grövre takkrok med ögla på och sen fästa krogen med båtlinor. Jag ville mest dubbelkolla här så att jag, och barnet, kan sova gott om nätterna.
Tror ni att det kommer att fungera?
Om du är osäker, försök själv att rycka loss kroken, du kommer inte klara det. De sitter rätt rejält.
Men varför hissa upp barnet i taket, har ni björnar inomhus?
Men varför hissa upp barnet i taket, har ni björnar inomhus?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ställ "krogen" på golvet i stället.
Enklare, ingen risk för fallskador när barnet börjar röra sig och kanske ramlar ur!
Enklare, ingen risk för fallskador när barnet börjar röra sig och kanske ramlar ur!
Tack för era svar.
Korgen hänger vi för att kunna gunga den lite. Givetvis kommer barnet att få flytta till en spjälsäng när det finns någon som helst risk för att det klättrar ur.
Korgen hänger vi för att kunna gunga den lite. Givetvis kommer barnet att få flytta till en spjälsäng när det finns någon som helst risk för att det klättrar ur.
Kraftiga krokar av typen som man hänger t ex en trapets i håller (om bjälken håller) under de få månader ungen är så liten att han/hon inte försöker ta sig ur.
Men jag måste hålla med KnockOnWoood. Mycket snart har ni en unge som skadat sig i försök att ta sig antingen ur eller i. Och i värsta fall knockad och golvad av sängen som träffat på återstuds.
Jag känner mig absolut som en gnällspik nu, men mamma och pappa kanske ska tänka på säkerheten för ungen lite mer och backa från estetiken. Det finns alltså rätt bra skäl till varför man inte hänger upp barn i taket längre.
Men jag måste hålla med KnockOnWoood. Mycket snart har ni en unge som skadat sig i försök att ta sig antingen ur eller i. Och i värsta fall knockad och golvad av sängen som träffat på återstuds.
Jag känner mig absolut som en gnällspik nu, men mamma och pappa kanske ska tänka på säkerheten för ungen lite mer och backa från estetiken. Det finns alltså rätt bra skäl till varför man inte hänger upp barn i taket längre.
Jag förstår er oro och finns det minsta risk för att barnet kan fara illa så skippar vi detta. Det var någonting vi såg i en tidning bara som verkade himla smidig just i den allra första början innan det finns någon som helst risk för att barnet klättrar ur och skadar sig. Men som sagt, säkerheten går absolut först.
Klicka här för att svara