Hej
Många ÅF av kök pratar gott om Bora hällarna och menar på att det är det enda alternativet. Jag har dock hört fler och fler nämna Siemens produkter inom detta segment som mer "prisvärda". Några intryck bland Er på forumet som gjort valet av häll med inbyggd fläkt ? I vårat fall är det kolfilter som är aktuellt.
Många ÅF av kök pratar gott om Bora hällarna och menar på att det är det enda alternativet. Jag har dock hört fler och fler nämna Siemens produkter inom detta segment som mer "prisvärda". Några intryck bland Er på forumet som gjort valet av häll med inbyggd fläkt ? I vårat fall är det kolfilter som är aktuellt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Jag har Siemens men med frånluften går ut utomhus. Var ska du leda frånluften? Det läe blåsa rätt friskt om fötterna om du sätter den i sockeln.
Tycker att steka är mycket bättre än att koka med höga kastruller.
Tycker att steka är mycket bättre än att koka med höga kastruller.
Har faktiskt inte tänkte så långt , tanken är att ha den på köksö , men kofilter som sagt.S sinuslinus skrev:
Men du är nöjd på det stora hela ? Ganska stor prisskillnad på Siemens och Bora.
Bora, Siemens och Miele är bäst på denna typ av hällar. Skulle säga att Bora har lite bättre fläktprestanda medan Siemens induktionsteknik är lite vassare men Bora jobbar hårt där.N Nordjohan skrev:Hej
När det gäller fettfilter och och hällens konstruktion vid överkok är Bora absolut bäst. Men dyrast.
Utveckla gärna din syn på varför Bora är bättre när det kommer till konstruktion och fettfilter ?[SH] skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Absolut nöjd. Suger 10 gånger bättre än den förra fläkten som var ansluten till murstocken.N Nordjohan skrev:
Jag har ett 160 mm rör genom grunden.
Siemens lösning med fettfilter är enkel. Man bara drar hela paketet rakt upp och där i ryms en liten mängd vätska. Skulle ännu mer rinna ner (har inte hänt) så samlas det i en behållare under.
När det kokar över så rinner det mesta över över ytterkanterna precis som på en vanlig häll. Rinner det vatten över reglagen så stänger hällen av sig så det brukar rädda upp situationen om man inte är med själv.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det låter lovande. Jag har dessvärre inte möjlighet att dra ut imkanal utan valet blir därför filterlösning, hoppas att det ska vara okej även om jag hellre hade velat dra ut allt. Hursomhelst, Bora har varit första val sedan tidigare men nu är jag nor mer inne på Siemens. Har dras vitvaror i nuvarande kök vilket jag tycker fungerar bra , när dessutom prisskillnaden är så pass stor till Siemens fördel jmfr med Bora ( ovanligt att Siemens upplevs billigt) så lutar det åt att valet faller på Siemens.S sinuslinus skrev:Absolut nöjd. Suger 10 gånger bättre än den förra fläkten som var ansluten till murstocken.
Jag har ett 160 mm rör genom grunden.
Siemens lösning med fettfilter är enkel. Man bara drar hela paketet rakt upp och där i ryms en liten mängd vätska. Skulle ännu mer rinna ner (har inte hänt) så samlas det i en behållare under.
När det kokar över så rinner det mesta över över ytterkanterna precis som på en vanlig häll. Rinner det vatten över reglagen så stänger hällen av sig så det brukar rädda upp situationen om man inte är med själv.
Ska du få motsvarande funktioner i hällen på Bora som du får hos Siemens för ca 25.000 så kostar Boras tre gånger så mycket.
Så ja, Bora har en lite bättre fläkt men är så enormt stor prisskillnad att det inte blir värt det.
Gå på Siemens är mitt tips. 👍🏻
Så ja, Bora har en lite bättre fläkt men är så enormt stor prisskillnad att det inte blir värt det.
Gå på Siemens är mitt tips. 👍🏻
Såg att du hade variant med frånluft, ser två andra varianter där frånluften antingen går ner i sockeln alternativt cirkulerar i skåpet ? lite tveksam kring hur det kommer att bli nere i utrymmet under skåpen om luften får cirkulera runt där, lär väl smyga igenom lite fett och annat också ?S sinuslinus skrev:
Jag har Bora M Pure med frånluft. Är vår första häll m fläkt och vi är nöjda. Fick tipset att välja så bra fläkt som möjligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden