Hej. Tidigare ägare har förankrat ett altantak i panelen och fällt in ett plåtbleck ovanför detta bleck. Under blecket är det fri väg in till isolering. Detta känns inte optimalt? Förslag på åtgärd?

• Alt-tex: Närbild av vit panelvägg med ett plåtbleck som är infällt ovanför altantak, med en öppning in till isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altantak förankrat i panel med plåtbleck ovan, synlig öppning som leder till isolering.
    Skapa konto
  • Plåtbleck vid altantak som är infällt i panelen med en glipa där isoleringen är synlig.
    Skapa konto
  • Öppet hål i träpanel där altantak är infäst, med synligt plåtbleck och tillgång till isoleringen bakom.
    Skapa konto
Tryck in lite gucka i springan du fotat

T TheGame skrev:
Tryck in lite gucka i springan du fotat
Det är liksom ett hålrum bakom. Och springan är 3-4 cm hög.

Jag tror pappen måste gå in och upp bakom plåten eller upp mot plåten, inte vikt som den ser ut att vara nu.

C Cuppo91 skrev:
Det är liksom ett hålrum bakom. Och springan är 3-4 cm hög.
Fyll igen så mycket du kommer åt

T TheGame skrev:
Fyll igen så mycket du kommer åt
Kommer det vatten fram till springan och den är tätad så kommer vattnet att bli stående där och jag tycker det ser ut som rent trä under, så det löser inte problemet.

S sblixten skrev:
Kommer det vatten fram till springan och den är tätad så kommer vattnet att bli stående där och jag tycker det ser ut som rent trä under, så det löser inte problemet.
Utifrån bilderna du postat så ser jag inte hur det skulle kunna bli vatten stående i hålet där. Men jag kan missförstå vad du menar och vad för problem du vill ha löst.

Ska man hårddra så är det felgjort med fel plåt från början.
Men jag tänker att du kanske inte är så sugen på att riva upp och göra om. Annars är ju det ett alternativ.
Jag antar han som gjorde det först inte heller ville öppna upp panelen så han gjorde en springa och sköt in ett fönsterbleck.

Jag tror kanske att det inte är just någon fara för att vatten ska tränga in. Det är om det regnar i sidled möjligen. Tror du har rätt i att man kapat upp ett spår som är större en plåtens tjocklek för att göra det enkelt för sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.