Hål i tak brunnen, läckage (Papptak)

Jag bor på ett hus med låglutande tak som lutar inåt, det finns en brunn mitt på taket som läckt in vatten på vinden, jag märkte att det var hål på brunnen och för att lösa problemet fort som täppte jag hållet med Icopal tätningsmassa. Se bilder
Jag behöver lite tips, ska jag täta med nåt annat, brunnen är av koppar.
kommer det här att hålla några år eller måste man lägga om taket, jag pratade med en takfirma som rekommenderar att byta ut tak brunnen och lägga om hela taket, är det den enda lösningen.

Tacksam för tips.

Närbild av takbrunn med skada och applicerad tätningsmassa på papptak.

Takbrunn i koppar täppt med Icopal tätningsmassa för att åtgärda läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Japp, din brunn måste bytas, och det är nog lika bra att göra det omgående, din reparation klarar nog inte vintern.

Däremot är det inte alls säkert att du måste lägga om hela taket, det kan funka att bara byta brunnen, men det beror på takets övriga skick och ålder, är taket lika gammalt som brunnen är det nog dags för omläggning.

Jag skulle bara byta brunnen. Taket skulle jag först byta när det verkligen behövs. Frågar man en takfirma ifall man behöver byta tak så lär de nog säga ja bara för att få tjäna lite pengar på dig.

Går det att bara byta brunn och lappa papptaket runt omkring? jag pratade med tak firma och de säger att det är bättre att lägga om hela taket.

Det går antagligen bra. Sen ska du ta vad takfirman säger med en rejäl nypa salt. De vill ju tjäna pengar på att du byter hela taket.

Om man tittar på bilderna, så ser man att det är bara två små hål i själva brunnen som gör att vattnet rinner ner,

jag tänkte först att det kan vara så enkelt att man tätar med nåt massa så det är klart men det verkar svårare än det är.

jag hittade en produkt på biltema som det ståt att man kan täta och limma en hel del material med det, men samtidit man vill inte chansa under kommande vintern.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond-2000028571/

Ifall du har möjlighet att ställa ett större kärl (typ stor plastbalja) som fångar in det som läcker in så skulle jag inte tveka att prova. Ifall det fortfarande läcker in i vinter så får man kanske tömma baljan några gånger, men det kan man kanske stå ut med om det bara är för en vinter.

Är det trångt så kan det kanske gå att fästa en tratt under som leder bort vattnet till ett kärl via en plastslang.

Du lär ju ha rätt mycket vatten som står på taket kring brunnen så det är en väldigt känslig punkt. Och ska du göra en punktreparation så behöver du se till att skarvarna är helt täta. En ny takbrunn har ju oftast en gummiduk som går ut runt brunnen så det borde vara görbart. Kanske är det till och med enklast att göra underifrån?

Jag hade givit taket runt brunnen en rejäl laddning takmassa också för att säkerställa att det är tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.