Har en liten fråga, kanske egentligen mest åt det juridiska hållet, men kanske jag kan slå två flugor i en smäll. För drygt 18 månader sedan flyttade jag köket i min lägenhet, i samband med det så drog man om vatten och avlopp och kopplade det samman med vattenförsörjningen och avloppet till handfatet i badrummet. Det innebar att rörmokaren drog ett avloppsrör genom väggen in i badrummet. När han gjorde det så började han med att borra några dm direkt under handfatet, men av någon anledning ändrade han sig och borrade istället drygt 2 dm till vänster om det första förslaget. Det medförde att han lämnade efter sig fem st centimeterstora hål precis under handfatet och han bad mig åtgärda det. Jag som inte är så värst praktisk lagd lät det bero och tejpade över hålen.

Nu håller jag på att sälja lägenheten och köparen vill att jag ska åtgärda hålen. Hon är av förståeliga skäl rädd för en vattenskada, vi har diskuterat lite olika lösningar, främst alternativen att jag täcker hålen eller att jag plockar ditt en plattläggare. det som är problemet är vad som händer om det blir en vattenskada, kommer både alternativen godkännas av försäkringsbolaget eller ses den den första lösningen som en dålig lösning. Jag har ingen uppfattning av vad det kan kosta att plocka dit en plattläggare för att ordna plattan, men jag misstänker att det inte är billigt.

Någon som har några goda förslag att komma med?

Det lät ju lite "klantigt" att behöva borra 5 hål, och dessutom borde ju rörmokaren åtgärdat sitt egna misstag..

Hur gammalt är ytmaterialen i badrummet/när renoverades det senast?
Vad är väggen gjord av?
Hur nära är det från hålen till dusch/badkar?

Ja, se rörmokare... suck

Risken som finns är att vatten från handfatet ovanför rinner ner bakom kaklet och går in i väggen. Även fast risken är liten då vattenmängden från handfat är liten så ger det ändå en potentiell möjlighet till skada.

Det är inte hålen i kakelplattan som är faran. Det är eventuell tätning bakom som har skadats. Hålen i kakelplattan är bara en kosmetisk skada.

Det första du ska göra är fylla hålen ordentligt med silikon. Inte bara ytligt ytan tryck i ordentligt. Om hålen i kaklet är på synligt ställe så kan du hitta på något fint sätt att dölja dessa men det är inte nödvändigt eftersom kaklet i sig inte är tätande.

Detsamma gäller ju också där rörmokaren gjorde de nya hålen och faktiskt drog rör. Hur är det tätat där?

Det var inte särskilt professionellt av rörmokaren, men å andra sidan skulle jag kanske ha krävt att han åtgärdade det. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Badrummet renoverades 2006, och man har inte kaklat hela vägen, utan drygt 1.20 m upp på väggen. Det har medfört att de har löst duschfrågan genom att sätta in en duschkabin. I samband med att vi monterade avloppsröret från köket så lade vi också silikon runt avloppsröret ugång i badrummet (om ni förstår vad jag menar). Men i och med att han tyckte jag skulle byta plattan så lät jag hålen bero.

På frågan om väggmaterialet så tror jag att väggen är en cementvägg. Huset är byggt 1941, och tittar man in i bredvid röret under handfatet så ser det ut som det är cement hela vägen.

Är badrummet så pass nyrenoverat, så har ju tätskiktet onekligen punkterats.
Å andra sidan, så är ju hålen ganska skyddade och dessutom finns duschkabin.

Att knacka bort en platta, och byta går ju, men risken är ju att man skadar tätskiktet ytterligare.
Så är hålen inte aldelles synliga hade jag nog fyllt dem med silikon som beskrivits tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.