10 550 läst ·
6 svar
11k läst
6 svar
Hål genom gips + ångspärr, bara spackla?
Jag har tagit bort lite gamla gipsplugg och vill spackla igen alla hålen.
Kruxet är att vissa av hålen sitter i ytterväggar där det alltså ligger en ångspärr (plastfolie) utanför gipsskivorna som det också är hål genom efter pluggen.
Måste jag försöka trycka in silikon eller liknande först och sedan spacka eller är det bara att spackla och vara glad?
Spacklet jag normalt använder är vanligt sandspackel.
Kruxet är att vissa av hålen sitter i ytterväggar där det alltså ligger en ångspärr (plastfolie) utanför gipsskivorna som det också är hål genom efter pluggen.
Måste jag försöka trycka in silikon eller liknande först och sedan spacka eller är det bara att spackla och vara glad?
Spacklet jag normalt använder är vanligt sandspackel.
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
Tanken var att inte fylla hålen helt med silikon utan att först trycka i silikon så att det tätade mot befintlig ångspärr (alltså så att hålet i ångspärren täcks) och sedan fylla resten av hålet med spackel.
Nu blev det som sagt fogskum så nu återstår att karva bort överflöd etc så att jag kan fylla den sista biten med spackel.
Förhoppningsvis duger fogskummet som ångspärr.
Nu blev det som sagt fogskum så nu återstår att karva bort överflöd etc så att jag kan fylla den sista biten med spackel.
Förhoppningsvis duger fogskummet som ångspärr.
Håller med, när har en ångspärr spelat ut sin roll egentligen. Kolla bara runt el/teleuttag, hur många byggen finns det där man inte följt tillverkarnas anvisningar (tejp m.m)
Ågnspärren finns luft(ånga) inte skall ta sig till kallare delar och förhindra att fukt fälls ut inuti väggen, men det är inte godtyckligt var detta sker utan det sker var luften kan passera. Har du bra ångspärr skall du sköta den.
Ågnspärren finns luft(ånga) inte skall ta sig till kallare delar och förhindra att fukt fälls ut inuti väggen, men det är inte godtyckligt var detta sker utan det sker var luften kan passera. Har du bra ångspärr skall du sköta den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden