Hejsan, jag vänder mig till er som har erfarenhet av betongarbeten.

Jag håller på att renovera ett badrum som är beläget på entréplan i en äldre villa med källare under.
Det är ett betongvalv mellan källaren och entréplanet.

Hela badrummet är nu urblåst. Jag ska bla dra nya rör för tappvatten som ska fällas in i väggen.
Där rören ska gå genom valvet var en grov I-balk ingjuten. Den har ingen bärande funktion för valvet. (Den gick ut genom ytterväggen och bar upp överdelen av en betongtrapp som sen tidigare är borttagen)
Jag har nu kapat/bilat bort en del av balken, som var i vägen för rördragningen. Så nu är det hål rakt ner i källaren.
Hålet är ca 20 x 60 cm, och valvet är ca 10 cm tjockt.
Ovanför detta kommer senare en kommod hänga på väggen. Alltså ingen belastning på golvet där.

Jag förmodar att det bästa är att gjuta igen hålet med grov/fin betong, med armeringsnät i mitten och med en träskiva stämpad i källartaket.

Men då blir det lång väntetid, 3 mån? Innan man kan fortsätta med övriga golvskikt.
När hålet är lagat blir det: primer, EPS-betong, primer, armeringsnät, vattenburen golvvärme och flytspackel.

1) Kan man använda EPS även till att laga valvet?
I så fall med eller utan armering?

2) Kan man laga valvet med något mer snabbtorkande cementbaserat bruk?

3) Om man kör med fin/grov betong UTAN lång (3 mån) torktid och sedan gjuter med EPS på betongvalvet kommer betongkakan kunna torka ut nedåt mot källaren? Som är uppvärmd.

Renoveringen har redan dragit ut på tiden, och vill mycket gärna slippa flera månaders torktid pga lagningen av hålet i betongvalvet.

Övriga tips och råd mottages tacksamt.

Mvh/Fredde
Hål i betonggolv med exponerade rör och trävägg i bakgrunden, del av badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fredde_lind fredde_lind skrev:
Hejsan, jag vänder mig till er som har erfarenhet av betongarbeten.

Jag håller på att renovera ett badrum som är beläget på entréplan i en äldre villa med källare under.
Det är ett betongvalv mellan källaren och entréplanet.

Hela badrummet är nu urblåst. Jag ska bla dra nya rör för tappvatten som ska fällas in i väggen.
Där rören ska gå genom valvet var en grov I-balk ingjuten. Den har ingen bärande funktion för valvet. (Den gick ut genom ytterväggen och bar upp överdelen av en betongtrapp som sen tidigare är borttagen)
Jag har nu kapat/bilat bort en del av balken, som var i vägen för rördragningen. Så nu är det hål rakt ner i källaren.
Hålet är ca 20 x 60 cm, och valvet är ca 10 cm tjockt.
Ovanför detta kommer senare en kommod hänga på väggen. Alltså ingen belastning på golvet där.

Jag förmodar att det bästa är att gjuta igen hålet med grov/fin betong, med armeringsnät i mitten och med en träskiva stämpad i källartaket.

Men då blir det lång väntetid, 3 mån? Innan man kan fortsätta med övriga golvskikt.
När hålet är lagat blir det: primer, EPS-betong, primer, armeringsnät, vattenburen golvvärme och flytspackel.

1) Kan man använda EPS även till att laga valvet?

2) Kan man laga valvet med något mer snabbtorkande cementbaserat bruk?

3) Om man kör med fin/grov betong UTAN lång (3 mån) torktid och sedan gjuter med EPS på betongvalvet kommer betongkakan kunna torka ut nedåt mot källaren? Som är uppvärmd.

Renoveringen har redan dragit ut på tiden, och vill mycket gärna slippa flera månaders torktid pga lagningen av hålet i betongvalvet.

Övriga tips och råd mottages tacksamt.

Mvh/Fredde
[bild]
Finns snabbtorkande som hantverkare använder i badrum, typ 3 dagar
https://www.bygma.se/produkter/bygg...dbetong/betong-dry-mix-85-snabbtorkande-20kg/

• Gilla
fredde_lind
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Finns snabbtorkande som hantverkare använder i badrum, typ 3 dagar
[länk]
Tack för snabbt svar! Den produkten verkar ju klockren till detta ändamålet.

fredde_lind fredde_lind skrev:
Tack för snabbt svar! Den produkten verkar ju klockren till detta ändamålet.
Japp, vvs vill inte vänta för länge med faktureringen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.