Blir det skillnad om du rör handtaget lite lätt när du låser?
Det är inte allt för ovanligt att G-U skjutdörrsbeslagen/spanjoletten går sönder när dom har några år på nacken men ibland kan det vara en justering som behövs men oftast får hela beslaget bytas.
Mitt råd är att ringa en Låssmed.

Redigerat:
Man kan olja in, men använd speciell olja avsedd för ändamålet och var sparsam, inga mängder.
Det finns annan olja som också fungerar utifrån tips från låssmed, men med det lilla jag förbrukar så kan jag kosta på mig att köpa "specialolja" som troligtvis inte är bättre än viss annan olja i storpack.
Jag ger spanjolettdelarna en droppa vardera varje år på delar som går in i låsbleck och även andra delar som rör sig.
Sedan bara ytterst lite i cylindern på de man känner går lite kärvare.
Väntar du för länge har slitaget redan börjat och även då hjälper det att olja men problemen kommer snabbare tillbaka.
(har 5 altandörrar av Elit-fabrikat som får denna "omsorg")

permagnuso skrev:
Ok, jag börjar med att testa att smörja. Typ med denna olja? [länk]

Oavsett vad jag gör med handtaget så blir det inte lättare/svårare att låsa upp.
Jag hade införskaffat riktig låsspray istället för den där som inte innehåller någon olja för att smörja/rengöra lås och cylindrar men i själva spanjoletten så fungerar det mesta men du bör aldrig använda länkad produkt i låscylindern.
Riktig låsspray finns att köpa hos låssmeden.

Om det inte blir någon skillnad när du rör handtaget så åker du sannolikt på att byta spanjoletten då låshuset är skadat och kan i värsta fall sluta fungera när som helst och då kan du varken låsa eller låsa upp.

• Gilla
permagnuso
  • Laddar…
permagnuso skrev:
Är detta en riktig låsspray: [länk]

Eller vilken typ ska jag ha?

Tack!
Ja den fungerar bra.

• Gilla
permagnuso
  • Laddar…
Jag köpta Assa låssprayen och vilken magisk spray det var! Jag spruta 1s i nyckelhålet enligt anvisning och sedan gick nyckeln nästan hur lätt somhelst. Helt magiskt :) Jag trodde jag åtminstone skulle få vrida nyckeln lite fram och tillbaka och sakta få det att gå lättare men det gick lätt direkt!

Tack för all hjälp. Vad skulle man göra utan internet :)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag blev lika förvånad över vad en droppe på på låshakarna som går in i pardörrarna gjorde. Kunde knappt vrida ned handtaget och med 3-4 droppar så fungerade det. Trodde först man skämtade med mig när jag fick det rådet.
Det är efter den händelsen mina dörrar och låscylinder får sin omvårdnad. Börjar det kärva och gå tungt tar man i lite extra och efter ett tag börjar t.ex. handtag att glappa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.