Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Hej,
Jag har ett hajomfönster/skjutdörr med lås där det är nästan omöjligt att vrida om nyckeln. Nyckeln går i utan problem med sedan så tar den emot väldigt specifikt på ett ställe. Det går knappt att komma förbi. Tar man i ordentligt och vickar lite samtidigt så kommer man förbi men det känns nästan som att man ska vrida av nyckeln.
Vad kan man göra åt detta?
Jag har ett hajomfönster/skjutdörr med lås där det är nästan omöjligt att vrida om nyckeln. Nyckeln går i utan problem med sedan så tar den emot väldigt specifikt på ett ställe. Det går knappt att komma förbi. Tar man i ordentligt och vickar lite samtidigt så kommer man förbi men det känns nästan som att man ska vrida av nyckeln.
Vad kan man göra åt detta?
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Hej,
La upp en video på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9hLNHDIzVnE
Problemet är samma även om jag har dörren öppen och försöker låsa/låsa upp den då.
La upp en video på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9hLNHDIzVnE
Problemet är samma även om jag har dörren öppen och försöker låsa/låsa upp den då.
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Nu ska den inte vara private längre.
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Fortfarande lika trögt. Det är lika trögt om dörren är öppen och jag har stängt och låst handtaget.
Det är alltså en låskista där handtaget ska åt motsatt håll mot vad man öppnar för att kunna låsa.permagnuso skrev:
Hur gamla är dörrarna?
Antingen är någon del i låskistan sliten eller torr så att delarna inte går till ändläge.
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Hej,
Tack för alla svar. Jag har inte provat låsolja än. Jag har hört att en del nya lås inte ska smörjas så jag tänkte det är bäst jag frågar här först. Är det ok att smörja denna typ av lås? Sprutar jag in olja där man kör in nyckeln?
Dörrarna är från 2004 skulle jag tro. Jag köpte huset 2012.
Tack för alla svar. Jag har inte provat låsolja än. Jag har hört att en del nya lås inte ska smörjas så jag tänkte det är bäst jag frågar här först. Är det ok att smörja denna typ av lås? Sprutar jag in olja där man kör in nyckeln?
Dörrarna är från 2004 skulle jag tro. Jag köpte huset 2012.
Ta bilder på låskistan, sidan av dörrbladet, så kanske någon kan ge tips om var du ska smörja.
Efterson du kan vrida nyckeln ca 110 grader innan det blir trögt så sitter inte felet i själva låscylindern utan någonstans i låskistan/"spanjoletten".
(lägg upp bilderna direkt på BH´s site, så blir det lättare för alla)
Efterson du kan vrida nyckeln ca 110 grader innan det blir trögt så sitter inte felet i själva låscylindern utan någonstans i låskistan/"spanjoletten".
(lägg upp bilderna direkt på BH´s site, så blir det lättare för alla)
Medlem
· västra götaland
· 160 inlägg
Här kommer lite bilder. Jag märkte att det går lite lättare om jag skakar nyckeln samtidigt som jag vrider. Det går även mycket lättare att låsa än att låsa upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto