Hej. Jag har lite problem med att se hur många ampere jag kan lassa på varje del i en liten lägenhet. Det sitter en automatbrytare-box från Hager, med info jag inte känner till. Den ena står det 25A på, men de andra heter B10, och enligt länk jag hittat på en produkt som liknar de små säkringarna, så skall de vara på (vilket B10 borde antyda) ca 10A (vid 30 grader C). Vet inget om Ellära, så jag har bara koll på formeln W = A x V. 
Här är bilder av det lilla skåpet:
Närmare bild:
Jag skulle vilja ha en stor frys (ett frysskåp, no-frost, nyare whirlpool typ) och samtidigt en fullstor frys (170cm, äldre) kopplad i lägenheten. Hur skall jag koppla in dem?
Tack på förhand.
Här är bilder av det lilla skåpet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närmare bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle vilja ha en stor frys (ett frysskåp, no-frost, nyare whirlpool typ) och samtidigt en fullstor frys (170cm, äldre) kopplad i lägenheten. Hur skall jag koppla in dem?
Tack på förhand.
Från vänster till höger:
- Huvudbrytare
- 10A säkring med B-karekteristik
- Jordfelsbrytare
- Ringledningstransformator
Jag förstår inte riktigt frågan "Hur skall jag koppla in dem?" Saret är ju det uppenbara: Med stickproppen i vägguttaget. Du kan lasta varje säkring med 230V * 10A = 2300W. Eftersom det inte finns något i centralen som indikerar att du har en elspis så antar jag att du har gasspis? I så fall så behöver dina 2,3 kW räcka till ugnen, kylskåpet, frysen, frysboxen, mikro, tv, stereo, osv. Känns inte som det borde vara något större problem så länge du inte drar igång alla storförbrukarna (ugn/mikro/vattenkokare) samtidigt.
Edit: Av märkningen att tömma så omfattar jordfelsbrytaren bara en av de tre säkringarna. Det kan vara värt att tänka på. Lite märkligt att man gjort så och inte taget med de andra två också, men om du tar dit en elektriker någon gång så skulle åtminstone jag passa på att skydda hela anläggningen.
- Huvudbrytare
- Jordfelsbrytare
- Ringledningstransformator
Jag förstår inte riktigt frågan "Hur skall jag koppla in dem?" Saret är ju det uppenbara: Med stickproppen i vägguttaget. Du kan lasta varje säkring med 230V * 10A = 2300W. Eftersom det inte finns något i centralen som indikerar att du har en elspis så antar jag att du har gasspis? I så fall så behöver dina 2,3 kW räcka till ugnen, kylskåpet, frysen, frysboxen, mikro, tv, stereo, osv. Känns inte som det borde vara något större problem så länge du inte drar igång alla storförbrukarna (ugn/mikro/vattenkokare) samtidigt.
Edit: Av märkningen att tömma så omfattar jordfelsbrytaren bara en av de tre säkringarna. Det kan vara värt att tänka på. Lite märkligt att man gjort så och inte taget med de andra två också, men om du tar dit en elektriker någon gång så skulle åtminstone jag passa på att skydda hela anläggningen.
Redigerat:
Finns ju plats i centralen så det går ju att dra fram matning från fler säkringar
Sen beror det ju på hur det ser ut i lägenheten hur det ska göras
Det är inget du ska ge dig på själv så ta in en elektriker.
Och enligt centralmärkningen så har du trefas in men det bör kollas upp
Det kan ju vara en begagnad central där centrslbeteckningen inte plockats bort.
Sen beror det ju på hur det ser ut i lägenheten hur det ska göras
Det är inget du ska ge dig på själv så ta in en elektriker.
Och enligt centralmärkningen så har du trefas in men det bör kollas upp
Det kan ju vara en begagnad central där centrslbeteckningen inte plockats bort.
Redigerat:
Klicka här för att svara