1 950 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hade ni kört på en eller två huvudmätare i mitt fall?
Jag har en bondgård som är säkrat på 35A, för att klara höfläktar, travers och gammal villa med elradiatorer. Men. Gården är inte i bruk och villan står tom. I framtiden hoppas jag på få hyrt ut villan dock.
Sedan har jag en 16A villa som jag bor i.
(tog nu aktuella priser för iår enligt deras sida)
Alternativ 1:
Säkra ner gården från 35A (7410kr) till 16A (3100kr) = en årsbesparing på 4310kr
+ Fördel: Fortfarande ha koll på vad just gården har och enklare ifall gårdens villa hyrsut. billigare arbetskostnad.
- Nackdel: Inte full besparing.
Alternativ 2:
Sammankoppla samtliga till en 16A. = en årsbesparing på 7410kr
+ Fördel: Sparar 7410kr
- Dyrare arbetskostnad. Kanske driver förmycket på samma station så det märks vid belastning? Blir lite mer komplicerat ifall jag hyrut gårdens villa. Framtida utgifter att sätta tillbaka en mätare.
Hur hade ni gjort? Klart det är frestande med full besparing men känns som om att ingreppet blir dyrare och att jag kan få återställa det sen ändå.
Gårdens elförbrukning kommer nog stiga lite men inte såpass i ampere.
Sedan har jag en 16A villa som jag bor i.
Som ni ser så kostar gårdens rätt mycket i förhållande till förbrukning.
(tog nu aktuella priser för iår enligt deras sida)
Alternativ 1:
Säkra ner gården från 35A (7410kr) till 16A (3100kr) = en årsbesparing på 4310kr
+ Fördel: Fortfarande ha koll på vad just gården har och enklare ifall gårdens villa hyrsut. billigare arbetskostnad.
- Nackdel: Inte full besparing.
Alternativ 2:
Sammankoppla samtliga till en 16A. = en årsbesparing på 7410kr
+ Fördel: Sparar 7410kr
- Dyrare arbetskostnad. Kanske driver förmycket på samma station så det märks vid belastning? Blir lite mer komplicerat ifall jag hyrut gårdens villa. Framtida utgifter att sätta tillbaka en mätare.
Hur hade ni gjort? Klart det är frestande med full besparing men känns som om att ingreppet blir dyrare och att jag kan få återställa det sen ändå.
Gårdens elförbrukning kommer nog stiga lite men inte såpass i ampere.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Tja, hur skulle det gå till att slå ihop abonnemangen och hur mycket skulle det kosta? Flera tiotusentals kronor antar jag? Så det tar säkert ganska många år innan du ens sparat in den kostnaden? Och när du får uthyrt så har du ytterligare kostnader...
Klicka här för att svara