5 428 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Hackande diskmaskin (Electrolux, 6 år) som inte tömmer
Problem; Electrolux diskmaskin (6 år gammal) tömmer inte ut vattnet. Den står och "hackar" både direkt när jag startar den (tömmer den alltid innan den kör igång?) och på slutet när den borde tömma ut vattnet.
Bakgrund; har aldrig varit några problem tidigare, inga tidigare misstljud eller liknande utan fungerat fläckfritt i 6 år. Problemet kommer alltså som en blixt från klar himmel.
Har rensat filtren inne i maskinen ingen skillnad. Känner på avloppsröret och det känns inte varmt så jag gissar att det inte kommer ut något vatten alls från maskinen. Den tar in vatten och kör runt som vanligt. Kör just nu den tom, med det förmodligen fåfängda hoppet, att allt ska ordn sig
Eftersom pumpen uppenbarligen går (ger ljud ifrån sig) är jag rädd att bränna den om jag fortsätter köra maskinen - är det en reell risk?
Vad gör jag?
Vänligen beakta att jag är normalt händig, men aldrig skulle våga skruva isär maskinen, ta loss pumpen eller liknande
Bakgrund; har aldrig varit några problem tidigare, inga tidigare misstljud eller liknande utan fungerat fläckfritt i 6 år. Problemet kommer alltså som en blixt från klar himmel.
Har rensat filtren inne i maskinen ingen skillnad. Känner på avloppsröret och det känns inte varmt så jag gissar att det inte kommer ut något vatten alls från maskinen. Den tar in vatten och kör runt som vanligt. Kör just nu den tom, med det förmodligen fåfängda hoppet, att allt ska ordn sig
Eftersom pumpen uppenbarligen går (ger ljud ifrån sig) är jag rädd att bränna den om jag fortsätter köra maskinen - är det en reell risk?
Vad gör jag?
Vänligen beakta att jag är normalt händig, men aldrig skulle våga skruva isär maskinen, ta loss pumpen eller liknande
Du har troligen något som stoppar i pumpen och är man inte beredd på att skruva i sär maskinen går detta inte att avhjälpa.
Du kan prova med att ta loss avloppsslangen under diskhon och hålla den över en hink när du försöker tömma, har du tur lossnar stoppet om nu inte pumpaxlen är av.
Annars är det bara att ta bort pumpen.
Du kan prova med att ta loss avloppsslangen under diskhon och hålla den över en hink när du försöker tömma, har du tur lossnar stoppet om nu inte pumpaxlen är av.
Annars är det bara att ta bort pumpen.
Vägde för och emot, ny diskmaskin, ringa reparatör, tar försäkringsbolaget något och blev till sist så desperat att jag gjorde det kag sade att jag inte ville - öpnade maskinen. Hittade en film som visade hur man byter avloppspump/tömningspump.... Så efter middagen hjälptes jag och make åt att dra ut maskinen, lägga den ner och ta bort botten. Vred loss pumpen och vad hittade vi då? (Trumvirvel)
Jo, en propeller som låg fritt - axeln hade gått av..... Förklarar varför det lät som när en magnetloppa på en magnetomrörare hamnar fel (någon som kommer ihåg det från kemilektionerna?)
När man väl visste hur man skulle göra var det föredömligt enkelt att öppna maskinen och skruva loss pumpen!
Hur propelleraxeln kunnat gå av (såg bruten ut) är en helt annan femma, det imtressanta var att bortsett från lite kalkavlagringar i bottenventilen var det väldigt lite smuts och kladd i maskinen, pumpen och avloppsröret. Antar att det inte är det som var orsaken till haveriet.
Nu ska vi bara få tag på en ny pump, vilket tydligen inte är alldels enkelt för en 6 år gammal maskin, hoppas på att Electrolux Service kan ta hem en, för jag tror inte det är en lagervara.
Jo, en propeller som låg fritt - axeln hade gått av..... Förklarar varför det lät som när en magnetloppa på en magnetomrörare hamnar fel (någon som kommer ihåg det från kemilektionerna?)
När man väl visste hur man skulle göra var det föredömligt enkelt att öppna maskinen och skruva loss pumpen!
Hur propelleraxeln kunnat gå av (såg bruten ut) är en helt annan femma, det imtressanta var att bortsett från lite kalkavlagringar i bottenventilen var det väldigt lite smuts och kladd i maskinen, pumpen och avloppsröret. Antar att det inte är det som var orsaken till haveriet.
Nu ska vi bara få tag på en ny pump, vilket tydligen inte är alldels enkelt för en 6 år gammal maskin, hoppas på att Electrolux Service kan ta hem en, för jag tror inte det är en lagervara.
Ja, hoppas på det - tyvärr är vår modell så gamal att man måste kontakta kundtjänst vilket vi får gör idag. Eller rättare sagt, maken kör inom en av deras service-installationer som är på vägen till jobb. Håller tummarna för att de mot all förmodan ska ha en pump som fungerar på lager[SH];2337687 skrev:
Det är bara att sätta dit en helt vanlig ascolle pump med bajonettfattning.
Går 13 på dussinet
Dessutom var det inte ovanligt för sex år sedan att just axlarna gick av
Skriv ut pnc så får du reservdelsnummer
Tx 1110984109 man tar då bara motordelen och inte komplett pump
Fast det finns billigare
Går 13 på dussinet
Dessutom var det inte ovanligt för sex år sedan att just axlarna gick av
Skriv ut pnc så får du reservdelsnummer
Tx 1110984109 man tar då bara motordelen och inte komplett pump
Fast det finns billigare
Redigerat av moderator:
Pump är numera beställd och ska enl uppgift komma på måndag... Jag skickade maken till Electrolux Service med trasig pump, samt foto på klisterlappen med produktnummer för att det inte skulle bli några missförstånd 
Tycker iaf att det är konstigt att en pumpaxel bryts sönder på det sättet, men å andra sidan om vi efter pumpbyte kan använda den i 6 år till nu så är vi nöjda...
Tycker iaf att det är konstigt att en pumpaxel bryts sönder på det sättet, men å andra sidan om vi efter pumpbyte kan använda den i 6 år till nu så är vi nöjda...
Låter mycket troligt, om än trist...electroluxaren skrev:
Bara att hoppas att den nya pumpen har en bättre axel, fast det är kanske något annat som går sönder före. Men numera vågar vi iaf ge oss på och skruva i den - bara det är ju värt en del
Vi har lite problem med våran Electrolux också, den stoppar när den ska tömma vattnet och man ska kontrollera anslutning för avlopp står det. Det finns såklart inga problem med det och grejen är att maskin är inte ens ett år och den är redan ombyggd av tekniker för att pumpen var felkonstruerad. Elektrolux ska fan inte göra vitvaror tror jag.
Uppdatering; maken fick ett samtal redan vid 10 om att pumpen hade kommit (han beställde fredag morgon vid 8, så det var snabbt), hämtade den och i eftermiddags ägnade vi någon timme att få den nya pumpen på plats och montera ihop maskinen. Satte igång den med hjärtat i halsgropen, men den pumpade normalt!
Däremot tog den inte in vatten först, programmet gick men det tog 4 minuter innan den började ta in vatten, misstänker att något med nivågivaren kommit fel, men till sist gick det och vi har nu en fungerade diskmaskin igen.
Till det facila priset av 283 kr
Däremot tog den inte in vatten först, programmet gick men det tog 4 minuter innan den började ta in vatten, misstänker att något med nivågivaren kommit fel, men till sist gick det och vi har nu en fungerade diskmaskin igen.
Till det facila priset av 283 kr
Klicka här för att svara
