Vi har bröjat planera för att byta panel på huset.

Huset är ett timmerhus från början av 1900-talet och har blivit tillägsisolerat med Gullfiber.

Idag ser väggarna ut så här:
Ytterpanel
Vindpapp
Gullfiber, 95 mm
Vindpapp
Gammal panel
Timmer, 150 mm

Min plan var att lägga till en luftspalt och byta ut tilläggsisoleringen, mot träfiber eller cellulosa.

Men så började jag fundera på om man skulle behålla den gamla isoleringen och bara lägga till en luftspalt. Isolering och reglar såg ut att må bra på de ställen jag kollat bakom panelen.

Hur fel är det egentligen med Gullfiber?
Hur skulle ni gjort?

Ser allting friskt och bra ut så kanske du ska nöja dig med att riva yttersta lagret ytterpanel och den gamla vindpappen. Duka om med en ny vindduk, spikläkt 28-34 mm och ny panel. Har du mer tid och pengar så river du rubbet ner till timmerstommen. Som vanligt med gamla timmerhus så lär du nog stöta på en del diverse skador runt och under fönster som kräver lagningar. Sedan rikta och regla upp en vända med 34 läkt, andra lagret 45mm reglar, huntonisolering, duk, spikläkt och ny panel. Är kåken stor så dela upp fasadsidorna på några år om du väljer det senare alternativet. (tar tid)

Är isoleringen ok så finns det ingen som helst anledning att byta. Det är bara att kasta pengarna i sjön.
Se bara till att gnagarsäkra panel/fasad ordentligt.

PeterFalun
Oldboy Oldboy skrev:
Är isoleringen ok så finns det ingen som helst anledning att byta. Det är bara att kasta pengarna i sjön.
Se bara till att gnagarsäkra panel/fasad ordentligt.
precis, gnagarsäkra, metallnät (1,5*1,5mm), både nere och uppe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.