Byggahus.se

Guide: Vit fasad på huset

1. 5
    Medlem · 120 inlägg

#^%###%#5

Medlem
    He he 7000 liter. Jag har hittills fått upp 20 liter på fasaden. Surt om man skulle ha 8950 liter kvar i burken :)

Edit jag menade 8980 liter förstås i detta fiktiva men målande exempel.

Edit igen jag menar 6980 liter. För tidigt på morgonen :)

• Laddar…
  2. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 536 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Detta är lite som när astronomerna säger "det är bara 6000 ljusår bort"

3. fubar
    Tillbyggare · Nerike · 979 inlägg

fubar

Tillbyggare
    Det är bra att ta till lite extra. Brukar alltid gå åt mer än de säger i färgaffären. :)

4. T
    Husägare · Blekinge · 10 inlägg

Thohei

Husägare
    Vi provmålade också, och vi är supernöjda med
    ncs 0501-Y01R.
    Egentligen tycker jag bäst om obruten vit - inomhus. Men den vackra kulören RAL-9010 på aluminiumdörrarna såg nikotingul ut när fasaden målades med obruten vit.

Vid provmålning fann vi att
    • Villavit NCS 0502-Y08R motsvarar RAL9010 perfekt, men huset blev aningens för mörkt/något beige.
      - Vi provmålade både RAL9010 och Villavit intill varandra och såg ingen skillnad alls, (brutna i 1 liter vardera av Jotun Demidekk Ultimate)

• Obruten vit - vacker färg men bländar mycket i sol och altandörrens vackra kulör RAL9010 blev istället nikotingul intill.
    • Funderade på 0500-N ”Klassisk vit” som är på altandörrens insida, men den var aningens för kallt vit utomhus.

• Lätthet ncs 0501-Y01R är perfekt vit med aningens värme. Något ljusare än RAL9010 utan att förändra upplevelsen av denna, de kompletterar varandra bra.

Redigerat 23 jul 01:58
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.