Hej,
Vår putsade fasad har plötsligt blivit randig. Ränderna syns ännu mer när det har regnat, då framträder de nästan som mörka lodräta sträck. Det ser ut som om ränderna börjar i runda fläckar, alla på ungefär samma höjd från marken, som sedan runnit nedåt.
Det är endast en av husets fyra sidor som är drabbade, alla andra är jättefint vita. Det finns dessutom ett likadant hus lite längre bort men det är inte drabbat.
Huset är byggt 2021 i Ytong, om det har någon betydelse. Byggaren är tillfrågad men vet tyvärr inte vad det beror på.
Någon med erfarenheter av sådant här som vågar uttala sig?
Vår putsade fasad har plötsligt blivit randig. Ränderna syns ännu mer när det har regnat, då framträder de nästan som mörka lodräta sträck. Det ser ut som om ränderna börjar i runda fläckar, alla på ungefär samma höjd från marken, som sedan runnit nedåt.
Det är endast en av husets fyra sidor som är drabbade, alla andra är jättefint vita. Det finns dessutom ett likadant hus lite längre bort men det är inte drabbat.
Huset är byggt 2021 i Ytong, om det har någon betydelse. Byggaren är tillfrågad men vet tyvärr inte vad det beror på.
Någon med erfarenheter av sådant här som vågar uttala sig?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Man brukar säga rödalger, som kommit efter 30 år, och inte helt ovanligt med vita putshus.
Att det kommit i en annan färg, med ett så nybyggts hus som ditt.
Kan jag inte riktigt förstå.
Det var bra att du skrev när det byggdes.
Att det kommit i en annan färg, med ett så nybyggts hus som ditt.
Kan jag inte riktigt förstå.
Det var bra att du skrev när det byggdes.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Grymt, tack! Jag vet inte ens vad det är för något jag har på fasaden, om det är alger eller ens någon påväxt.. men jag är beredd att testa medlet du tipsar om. Har även läst om alkalisk avfettning i någon annan tråd jag ramlade över.N neo11 skrev:
Stort tack!
Jag tycker också att det ser ut som alger. De finns i olika färger.
Vilket väderstreck är den drabbade sidan vänd åt?
Skiljer sig något i omgivningen åt det hållet från de andra? Såsom skuggning eller faktorer som påverkar utsattheten för regn och/eller vind?
Vilket väderstreck är den drabbade sidan vänd åt?
Skiljer sig något i omgivningen åt det hållet från de andra? Såsom skuggning eller faktorer som påverkar utsattheten för regn och/eller vind?
Okej, det skulle ju vara positivt om det är så.O ordain skrev:
Den drabbade väggen ligger rakt åt söder. Oftast, skulle jag säga, är det också den väggen som träffas av regn.
Däremot ligger det andra huset i samma vädersträck men är inte drabbat alls. Det är väl det som talar emot..
Hur är det med skuggning, kommer solen åt fritt (och därigenom kan torka ut ytan) eller finns något som begränsar? Om man har en regnutsatt sida som också skuggas lite ökar såvitt jag förstår risken.J Jodåsatteh skrev:
Solen kommer åt fritt hela dagen, i alla fall på sommaren. Vår och höst kan där nog bli lite skugga på eftermiddagen.O ordain skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden