Hej!
Vi ska putsa om vår fasad i sommar med järnvitriol för att få en vacker och levande yta i en klassiska gul-orange kulör. Har börjat läsa på hur en går tillväga men tänkte höra om erfarenheter kring detta och om det är något vi ska tänka på innan vi sätter igång. Självklart ska vi göra en testyta. Tips tages tacksamt emot. Tack! Mvh Ulla
Vi ska putsa om vår fasad i sommar med järnvitriol för att få en vacker och levande yta i en klassiska gul-orange kulör. Har börjat läsa på hur en går tillväga men tänkte höra om erfarenheter kring detta och om det är något vi ska tänka på innan vi sätter igång. Självklart ska vi göra en testyta. Tips tages tacksamt emot. Tack! Mvh Ulla
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Ok, är bilden du lagt in huset på, det du tänker putsa om?
Och ska du köra nyputs eller bara renovera?
Och vad innebär det med järnvitriol?
Ska du ha det i putsen eller i färgen på fasaden.
Du får gärna utveckla vad du läst dig till.
Och ska du köra nyputs eller bara renovera?
Och vad innebär det med järnvitriol?
Ska du ha det i putsen eller i färgen på fasaden.
Du får gärna utveckla vad du läst dig till.
Hej! Fotot på huset är inte det vi ska måla. Endast för att visa färgidén. Vi ska måla på befintlig purs, alltså renovera.N neo11 skrev:
Jag har svårt hitta info om hur en använder järnvitriol på puts - det mesta handlar om järnvitriol på trä.
Såvitt jag förstår gör du två separata blandningar - en med kalk pasta + vatten och en med järnvitriolpulver + vatten. Blanda ihop och dags att måla. Måla i ”8or” och vått-i-vått.
Vad jag fått fram hittills. Vi ska inom en rimlig framtid måla en provyta på en vägg. Blir spännande.
Mvh Ulla
Det kommer bli mer som den översta bilden - alltså lite flammigt. Ptörecis så vill vi ha det. Tänk gamla slott…😊
Tips! Kolla Målarkalks hemsida. Där finns pdf ”Pigment järnvitriol” och mer läsnyttigt.
Klicka här för att svara