Hej!

Vi planerar att:
  1. Gräva/plana ut vår garageuppfart som nu är en backe
  2. Plattvibbra detta (6 varv har jag hört)
  3. Lägga markduk
  4. Lägga ca 10cm halvgrovt grus
  5. Plattvibbra detta (6 varv har jag hört)
  6. Lägga ca 10 cm fint grus
  7. Plattvibbra även detta 6 varv.
Målet: En riktig hård yta utan en massa grus som dras runt och kommer med in i hus och bilar. Asfalt hade varit sjysst om det inte hade varit dyrt om ni förstår vad jag vill åt... =)

Mina frågor då:
  1. Låter planen bra för att åstadkomma mitt mål?
  2. Vilken storlek på grus bör jag satsa på då (tänker just nu 0-32 kross som det grova och 0-16 eller rent av 0-8 till det fina)?
  3. Går det att få tag på mörkt grus till den fina delen (typ grafitgrå e.d.)?
    I Stockholmsområdet (bor i Huddinge)?
  4. Finns det någon som har något bra tips allmänt på grusleverantör i Stockholmsområdet med bra priser (ytan är ca 100 m2 vilket jag då antar innebär ca 15 ton av varje sorts grus med ovanstående plan)?

Halvgrovt grus ? skulle själv andvända samkross 0/32 ,10-15 cm som du paddar och åvan på det 5 cm av någon slags natur grus eller kross.(ej 0-??) då får du in finare partiklar i huset

Har själv andvänt mig av Jehander i Stockholm.

Redigerat:
asfaltkross?, dvs de fräsmassor som blir när man tar upp gammal asfalt?. Den brukar man kunna få att härda ihop igen och det borde vara betydligt billigare än vanlig asfalt i alla fall, bara en ide :)

Riktigt hård grusyta får du om du saltar (dammbinder) den med jämna mellanrum. Det är dammet/stenmjölet i fraktionen som är det hårda, så det gäller att hålla kvar det. Sol och vind gör sitt bästa för att flytta det ut på åkrarna.

OBS! Det är kalciumklorid eller magnesiumklorid som skall användas, INTE vanligt salt (natriumklorid)

Jag jobbar som Asfaltsläggare, Återvinnings Asfalt som vi kallar det lägger man i botten ungefär som grus, sen "klistrar/limmar man dit ett lager fint grus 4-8 eller nått liknande, Har man inte råd eller lust att investera i "riktig" asfalt är detta ett utmärkt val, dessutom är det estetiskt snyggare, då man kan få till den där "gamla stilen". Och håller det för 60 ton timmer bil så håller det för 1,5 ton familjebil. Grus skulle jag undvika, då det dammar, flyttar sig, och efter varje vinter när tjälen släpper finns där nya gropar

Mvh

Du behöver inte vibba innan du lagt på grus. Sen skulle jag lagt 0-18 och vibbat det., lite dyrare än 0-32 men är det inte så stor uppfart så blir det inte många kronor. Naturgrus typ 8-16 kan du inte vibba och det ligger inte stilla.

Många intressanta svar! =)

Har nu kommit till en punkt i förberedelserna där vi inte kommer längre innan vi valt vilken lösning vi ska välja...

Jag tror vi får göra allmänt studiebesök i diverse villaområden för att se vad andra valt för att bättre få en bild av resultatet. det känns svårt att förutse hur det kommer bli när man packat allt med en vibba...

Fortsätt gärna komma med förslag

vad kostar asfalt igentligen?? Eller betongplattor, vi pratar ju bara om 100 m2.. Förarbetet är väl detsamma vad man än väljer ungefär?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.