Hej!
Jag ska gräva ut garageuppfart o lägga dit nytt material. Idag har jag 0-18 som är blandat med jord på vissa ställen osv. Ogräs o lervälling.

vad ska jag ha istället? Ska jag köra 0-18 igen o hoppas de blir bättre med utgrävning o padda? Ska jag välja 0-30? Eller singel 8-16? Blir inte klok på vilket som är bäst.

tycker singel är snyggt men skulle bli galen om bilen ” grävde ner sig” eller om det rullar under fötterna när man går där.

tips mottagets :)

Inte singel! Lägg en markduk med makadam på.

• Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Vi la makadam 11/16 och är supernöjda fastnar ej i skorna eller följer med in i hus eller bil

• Vitt hus med svart tak, altan, belysning, grå himmel, grusgång, ingen snö, bar mark, bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du ha singel är det en bra idé att bottna med ett par tre dm paddat bärlager/bergkross 0/32 sen några cm ärtsingel och så krattar du det snyggt till varje helg.

Hur gör man med snöskottande på en singeluppfart? Vi har 8-16 och känns som att halva uppfarten ligger på gräsmattan när våren kommer.

• Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
A
H hydrolift skrev:
Hur gör man med snöskottande på en singeluppfart? Vi har 8-16 och känns som att halva uppfarten ligger på gräsmattan när våren kommer.
Trampa ordentligt när första snön kommer så du får ett bra hårt underlag, då går det urmärkt att skotta sedan.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
jannekjuyckken
Kör med riktigt kraftig lövblås om det inte är enorma område.
Jag kör med Stihls större model. Klarar alla sorters snö och Aten och sant om man vrider max.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi har makadam och det gör för jävla ont att gå på barfota. På en del av gården har vi ett lager singel ovanpå makadamet och där är det gosigt för fötterna. Hade jag ork och tid skulle jag lägga ett nytt lager singel överst där vi oftast rör oss till fots.

Går man inte barfota alls kan man ju bara lägga det som är stabilast förstås.

U
A Amarace skrev:
Trampa ordentligt när första snön kommer så du får ett bra hårt underlag, då går det urmärkt att skotta sedan.
blir det ”skönare” att gå på om man kör 4-8 istället för 8-16?
Skulle vilja ha grus runt hela huset men i förra huset hade vi singel och det var som att pulsa i snö, skönare med kross som kan packas och ligga mer still.

H hydrolift skrev:
Man låter snön smälta. (Skåne).

• Wow
hydrolift
  • Laddar…
A Amarace skrev:
Ja i Dorotea fungerar nog det bra men här kommer och går snö/tjäle/is om vartannat under vintern. :sweat:

U Utsliten och utdömd skrev:
blir det ”skönare” att gå på om man kör 4-8 istället för 8-16?
Skulle vilja ha grus runt hela huset men i förra huset hade vi singel och det var som att pulsa i snö, skönare med kross som kan packas och ligga mer still.
Då hade du för tjockt. Med singel ska man inte ha mer än typ 2cm annars blir det jobbigt.

U
P Prodigys skrev:
Då hade du för tjockt. Med singel ska man inte ha mer än typ 2cm annars blir det jobbigt.
ja det va säkert strax över en dm, men var så sen tidigare ägare.

Vi har 0-32 i botten och ca. 1 dm 8-16 på toppen. Fungerar bra.
’när jag plogar på vintern får man inte sätta ner pogrn ända ner utan ca 5 cm ovanför gruset.

Om det är mjukt underlag är det bäst att lägga 0-65 i botten och 0-16 ovanpå. Det är viktigt att det fina inte är bortsiktat ur gruset för det binder ihop gruset så det ligger kvar.

Ju grövre material man har i bärlagret destu bättre bär det och destu mindre är risken att gyttjan kommer upp. Då jag har lågbudgetförbättrat vägar har jag packat dit stenar i alla storlekar som jag orkar lyfta ned i gyttjan och kört över med traktorn och packat ned det och så lagt 0-65 ovanpå.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.