13 493 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Vilket grus , singel, makadam på garageuppfarten?
Hej!
Jag ska gräva ut garageuppfart o lägga dit nytt material. Idag har jag 0-18 som är blandat med jord på vissa ställen osv. Ogräs o lervälling.
vad ska jag ha istället? Ska jag köra 0-18 igen o hoppas de blir bättre med utgrävning o padda? Ska jag välja 0-30? Eller singel 8-16? Blir inte klok på vilket som är bäst.
tycker singel är snyggt men skulle bli galen om bilen ” grävde ner sig” eller om det rullar under fötterna när man går där.
tips mottagets
Jag ska gräva ut garageuppfart o lägga dit nytt material. Idag har jag 0-18 som är blandat med jord på vissa ställen osv. Ogräs o lervälling.
vad ska jag ha istället? Ska jag köra 0-18 igen o hoppas de blir bättre med utgrävning o padda? Ska jag välja 0-30? Eller singel 8-16? Blir inte klok på vilket som är bäst.
tycker singel är snyggt men skulle bli galen om bilen ” grävde ner sig” eller om det rullar under fötterna när man går där.
tips mottagets
Produkter som diskuteras: "Ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Vi har makadam och det gör för jävla ont att gå på barfota. På en del av gården har vi ett lager singel ovanpå makadamet och där är det gosigt för fötterna. Hade jag ork och tid skulle jag lägga ett nytt lager singel överst där vi oftast rör oss till fots.
Går man inte barfota alls kan man ju bara lägga det som är stabilast förstås.
Går man inte barfota alls kan man ju bara lägga det som är stabilast förstås.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 801 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 801 inlägg
blir det ”skönare” att gå på om man kör 4-8 istället för 8-16?A Amarace skrev:
Skulle vilja ha grus runt hela huset men i förra huset hade vi singel och det var som att pulsa i snö, skönare med kross som kan packas och ligga mer still.
Då hade du för tjockt. Med singel ska man inte ha mer än typ 2cm annars blir det jobbigt.U Utsliten och utdömd skrev:
Om det är mjukt underlag är det bäst att lägga 0-65 i botten och 0-16 ovanpå. Det är viktigt att det fina inte är bortsiktat ur gruset för det binder ihop gruset så det ligger kvar.
Ju grövre material man har i bärlagret destu bättre bär det och destu mindre är risken att gyttjan kommer upp. Då jag har lågbudgetförbättrat vägar har jag packat dit stenar i alla storlekar som jag orkar lyfta ned i gyttjan och kört över med traktorn och packat ned det och så lagt 0-65 ovanpå.
Ju grövre material man har i bärlagret destu bättre bär det och destu mindre är risken att gyttjan kommer upp. Då jag har lågbudgetförbättrat vägar har jag packat dit stenar i alla storlekar som jag orkar lyfta ned i gyttjan och kört över med traktorn och packat ned det och så lagt 0-65 ovanpå.