296 läst ·
5 svar
296 läst
5 svar
Dränrör på schaktbotten eller grusbädd
Planerar ett bygge med platta på mark där shaktbotten till ca hälften består av berg och till hälften obestämd jord/lera.
Var bör jag lägga dräneringsrören? Direkt på schaktbotten eller på någon form av grusbädd?
Skiljer svaret om det är på berget eller jord/leran?
Är det ngt annat jag måste veta i förutsättningsväg för att kunna svara på frågan om placering?
De flesta skisser verkar visa att rören ligger inbäddat i grus, men hör även åsikter att det ligger bättre direkt på schaktbotten, därav frågan.
Var bör jag lägga dräneringsrören? Direkt på schaktbotten eller på någon form av grusbädd?
Är det ngt annat jag måste veta i förutsättningsväg för att kunna svara på frågan om placering?
De flesta skisser verkar visa att rören ligger inbäddat i grus, men hör även åsikter att det ligger bättre direkt på schaktbotten, därav frågan.
Ska halva plattan stå på fast underlag och andra halvan på jord? Då får du tänka om och påla den delen som står på jord alternativt gräva ur ned till berg och fylla med bergmaterial..S Skittele skrev:Planerar ett bygge med platta på mark där shaktbotten till ca hälften består av berg och till hälften obestämd jord/lera.
Menar du att det inte går att göra ett bärlager på "jordsidan" som håller tillräckligt för att bära byggnaden? 25m2 ett plan.J Jansson69 skrev:
Jo det går om hela huset står på samma men en o samma platta ska inte stå på två olika underlag..S Skittele skrev:
För står det ena på berg så sätter det sig inte medans delen som är byggd på jordmassor kommer att sjunka, hur mycket vet man inte då det är många faktorer som styr det..
Där av så pålar man den delen som står i jordmassorna i så fall..
Det
Det där vill jag ha en second opionion på. Har haft både konstruktör och flera schaktfirmor som kikat på förutsättningarna utan att nämna pålning så blir lite förvånad även om jag i teorin förstår ditt resonemang. Är garanterat så att det finns berg under hela ytan men det kanske ligger djupare på ena sidan än andra så jag inte når berg när jag schaktar där. Dock knepigt att ingen annan påtalat behovet att gräva till berg under hela ytan.J Jansson69 skrev:Jo det går om hela huset står på samma men en o samma platta ska inte stå på två olika underlag..
För står det ena på berg så sätter det sig inte medans delen som är byggd på jordmassor kommer att sjunka, hur mycket vet man inte då det är många faktorer som styr det..
Där av så pålar man den delen som står i jordmassorna i så fall..
Ja jag skulle absolut ifråga satt konstruktören.S Skittele skrev:Det
Det där vill jag ha en second opionion på. Har haft både konstruktör och flera schaktfirmor som kikat på förutsättningarna utan att nämna pålning så blir lite förvånad även om jag i teorin förstår ditt resonemang. Är garanterat så att det finns berg under hela ytan men det kanske ligger djupare på ena sidan än andra så jag inte når berg när jag schaktar där. Dock knepigt att ingen annan påtalat behovet att gräva till berg under hela ytan.
Det säger ju sig självt att jordmassor inte är i närheten av lika stabil som berg..
Pålning behövs inte om du tar bort jordmassorna och fyller och packar bergsmaterial det är kanske det som konstruktören har sagt?
Klicka här för att svara