Hej!

First off, glad amatör som om en månad flyttar till hus för första gången sedan barnsben. Tänkte att det här var ett bra forum att bekanta sig med överlag, amatörmässiga frågor har jag gott om. Kul att vara här!

Till frågan:
Vi har köpt ett hus med källarplan á ~190cm i takhöjd. Jag vill undersöka möjligheterna att bila ned sulan för att i bästa fall köpa sig 10-20cm till. På sikt skulle vi vilja renovera källarplanet, men den ambitionen hänger på att vi kan sänka golvet så vi inte lägger massa pengar på ett våningsplan där man skrapar håret i taket.

Vart bör jag vända mig för att undersöka möjligheterna, jag gissar att man behöver provborra för att förstå hur tjock sulan är men blir osäker på vad för typ av företag jag bör vända mig till.

Som ett led i husägandet vill jag ju också lära mig mer om vad man kan göra själv så jag tar tacksamt emot tips på hur man kan tänka inför ett sånt här projekt, vad är värt att leja ut för en amatör och vad skulle man kunna ge sig på själv t.ex.

Stort tack på förhand!

Farstatjej90
I någon tråd om detta sades det att man kan påverka bärighet när man gör sånt. Kanske värt att kolla. Det kan också gå olika sladdar och rör i betongen som man inte ska bila bort

Som jag fattat det utifrån forumet är det inte nåt svårt att bila bort betong i en källare utan det kan man göra själv, men det är tungt, dammigt och jobbigt....

Jag bilade/borrade upp några hörn i min källare för att se hur det såg ut.

Jag började med att borra en bit ut, kanske 20cm, för att inte träffa sulan. Sedan borrade (slagborr) fortsatt hål vid sidan av varandra tills jag hade en fyrkant som jag slog sönder med en slägga. Dom flesta vs väl kanske 20x20cm.

Sedan grävde jag ner för att se hur hög sulan var.

När jag hade en bra bild av hur de olika rummen såg ut så tog jag dit en konstruktör som gav ok på att grävs ur och läggs nya golvets överkant i höjd med silans överkant (eller lägre) så länge sulan stöttades upp med nya golvet.

Edit: Vet inte hur jag kom in på den här gamla tråden, men så gammal är den inte, så kanske hjälper ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.