Hus från 40-talet byggt med betongplatta (tror jag) på berg och stenar, källare ovan mark, endast grundsulan under mark. Ena hörnet av huset ligger mot ett mindre berg (upptill på första bilden) och allt regnvatten rinner ner mot huset och grundsulan. Fuktskydd saknas och dräneringen var undermålig. Därför fuktproblem i källaren som idag kräver konstant körning av luftavfuktare.

Jag har frilagt grundsulan som ses på andra bilden, i och under finns stenar i olika storlekar vilket gör sulan väldigt ojämn.

Hur skydda mot fuktinträngning genom grundsulan? Platonmatta verkar inte rätt pga ojämnheterna. Kallasfalt + bitumenmembran? Andra alternativ?
Jag tänkte också lägga ett dräneringsrör (med ordentligt fall) samt separat markavloppsrör för stupröret. Den gröna plastslangen är en tillfällig lösning.
Markarbete intill en husgrund med en röd fasad. En skottkärra, kablar och en spade syns nära en grus- och jordhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vägg med gul kabel längs en grå sockel ovanför en grusig mark med stenar och löv.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Excel
Jag skulle måla sulan med membran och dränera som du gjort. Jag skulle också lägga platonmatta mot sulan och sen fylla upp med 8-16. Överst skulle jag lägga marksten som lutar från huset.

Det viktigaste blir att flytta vattnet som kommer in mot plattan till någon annanstans. Ett dike med dräneringsslang i, ordentlig lutning bortåt, och sen hjälper mattan och/ eller klägg.

• Gilla
växelventil och 3 till
  • Laddar…
Det är knepigt med äldre hus utan dränering under plattan. Helst vill du få ner dräneringsröret så långt ner mot berget som möjligt så att det inte kan rinna under röret och in under plattan.

Excel Excel skrev:
Jag skulle måla sulan med membran och dränera som du gjort. Jag skulle också lägga platonmatta mot sulan och sen fylla upp med 8-16. Överst skulle jag lägga marksten som lutar från huset.
Jag tror inte det funkar med platonmatta. Se första bilden, sulan sticker ut och är ihopgjuten med ett klippblock, det må vara extremfallet men visar hur ojämn ytan är. Jag vill komma ner under sulan - som ju bara är några decimeter hög - för att undvika att vatten läcker in under sulan genom (eller mellan) de stenar som sulan ligger på.

kashieda kashieda skrev:
Det viktigaste blir att flytta vattnet som kommer in mot plattan till någon annanstans. Ett dike med dräneringsslang i, ordentlig lutning bortåt, och sen hjälper mattan och/ eller klägg.
Ja. En fundering är att gjuta någon sorts kanal som tar hand om vattnet som rinner ner från berget. I hörnet ligger sulan väldigt nära berget. Kanske denna kanal kan ledas in i markavloppsröret som också ska ta emot vatten från stupröret.
Detta utesluter inte en separat dräneringsslang som ligger längs med (men vertikalt under) sulan.

Hussidan till vänster runt hörnet måste också dräneras och fuktskyddas ordentligt. Det är lite längre till berget men vattnet rinner mot och kanske under huset och jorden närmast sulan är också fuktig. Där låg det en dräneringsslang som kanske fungerade men jag vet inte var vattnet tog vägen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Diskuterade med en erfaren hantverkare (dock ej så erfaren när det gäller dränering). Han trodde inte på att gjuta mot berget och grundsulan, ny betong fäster dåligt mot berg och gammal betong, efter en vinter med frost så har isen spräckt loss den nya betongen och vattnet kommer att sippra ner i sprickorna. Så det blir ingen gjuten kanal. Vattnet från berget får ledas bort med en ny dräneringsslang.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
För att få fäste med betong på berg. Måste berget rengöras med borste eller högtryck. Sen ska det torka och primas 2 gånger tjockt, sedan ett varv med primer som har blandats med mycket fin sand. Då kommer bergytan att anta en skrovlig yta, som betongen fäster på. Det går även att rengöra berg/grund och strycka tjockt med kallasfalt flera gånger och en bra bit ut från grunden. Finns det sprickor i berget, så är det nästan kört med båda metoderna. Vatten har inte ont i ryggen utan går lättaste vägen, ovsett hur man gör.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Excel
Går det att spräcka bort del av berget närmast huset och få ned dränrör som tar vattnet? Bergborr och snigeldunamit kanske funkar?

Jag har ingen erfarenhet, ta hjälp av en expert.

Excel Excel skrev:
Går det att spräcka bort del av berget närmast huset och få ned dränrör som tar vattnet? Bergborr och snigeldunamit kanske funkar?

Jag har ingen erfarenhet, ta hjälp av en expert.
Det går en trappa (i sten) upp på berget här i hörnet så man kan inte spräcka bort mer än kanske någon decimeter. Plus att det verkar väldigt mycket jobbigare än vad vi tänkt oss...

Det blir nog ändå en platonmatta, fäst (limmad) i grundsulan (med någon sorts plåt- eller plastbleck som skyddar ovanifrån). Mattan viks ut nertill så att avståndet mullan grundsula och inträngande vatten ökar. Någonstans där skall också en dräneringsslang installeras. Förhoppningsvis kan vi styra regnvattnet från berget in i dräneringsslangen.

Lite bilder på arbetet. Notera den väldigt knöliga platonmattan runt den stora stenen (som är ihopgjuten med sulan), det blev inte så vackert men allt är ju dolt under gruset. Hoppas dräneringsröret kan transportera bort vattnet från berget, fallet skall vara bättre nu. Stupröret har en ordentligt avrinning numera. Vi upptäckte också att det var mer eller mindre stopp i röret, en propp av löv. Nu finns det en lövavskiljare och förhoppningsvis så fastnar det inte löv i röret när det är helt vertikalt.
Kallasfalt inköptes men användes aldrig.
Luftavfuktaren är avstängd sedan några dagar och relativa luftfuktigheten håller sig kring 60-61% men det kanske också beror på vädret som har varit soligt och torrt ett tag. Höstregnen har ännu inte börjat. Vi får se.

Dräneringsrör installerat vid husvägg, med orange avloppsrör och stuprör. Omgiven av grus och stenar, mot en bakgrund av mossklädd sten.
Skapa konto

Knölig platonmatta med dräneringsrör intill stor sten, stuprör med lövavskiljare och orange avloppsledning, omgiven av grus och stenar.
Skapa konto

Knölig platonmatta och dräneringsrör vid en stenig husgrund, med stuprör och grus. En hink står nära grävområdet.
Skapa konto

• Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.