H
Ska resa ett tunnelväxthus i kanalplast med storlek 8 x 3 meter. Vill få upp det ca 40 cm för att för bättre volym i det och tänker då bygga en grundmur. Jag vill dock ej ha en hel platta. Markförhållanden är mest glacial lera så det finns ju viss risk för tjälförskjutning att ta hänsyn till. Gäller utanför Knivsta i Uppland.

Jag tänker ungefär såhär:

1. Gräver ur ett dike på ca 40-50 cm bredd och 60-70 cm djup.
2. Lägger markduk i botten av diket och lägger på ett lager 30 cm 8-16 makadam. Paddar till detta.
3. Lägger på 5-10 cm markisolering ovanpå lagret med makadam.
4. Gjuter en armerad betongsula direkt på markisoleringen. Ca 25-30 cm bred och 10 cm tjock.
5. Bygger ovanpå betongsulan upp med 2-3 lager lecablock med mått 19 cm bredd och 19 cm höjd. Armering mellan lager av lecablock.
6. Fäster växthuset ovanpå detta på lämpligt sätt.

Vad tror ni om detta? Är det en rimlig lösning för att skydda mot eventuell tjäle eller är det lite overkill?
Bör jag kanske även lägga ned en dräneringsslang utanför lagret i makadam?

Andra åsikter eller förslag? :)

Tomture61
Mitt tunnelväxthus var andemeningen att stålprofilerna (runda och raka) skulle förankras i jorden .
Gräva ett hål som återfylldes .
Köpte istället ett gäng jordankare + 45 x 45 imp. reglar .
På utsidan av de uppstickande stolparna sattes 22 x 195 ytterpanel .
Gjorde även de förhöja odlingsbäddarna på insidan på samma sätt .
Virket impregnerades / målades med roslagsmahognypå in / utsida .
Klädde även insidan med "platonmatta"
Dörr / dörrhål får sänkas så det tätar bättre mot marken .

H
Tomture61 Tomture61 skrev:
Mitt tunnelväxthus var andemeningen att stålprofilerna (runda och raka) skulle förankras i jorden .
Gräva ett hål som återfylldes .
Köpte istället ett gäng jordankare + 45 x 45 imp. reglar .
På utsidan av de uppstickande stolparna sattes 22 x 195 ytterpanel .
Gjorde även de förhöja odlingsbäddarna på insidan på samma sätt .
Virket impregnerades / målades med roslagsmahognypå in / utsida .
Klädde även insidan med "platonmatta"
Dörr / dörrhål får sänkas så det tätar bättre mot marken .
Tack för svar. Det jag beställt är också förberett för att förankras direkt i marken, men jag vill få upp det för lite mer volym. Sen vill jag gärna ha mur för jag helt enkelt tycker det är snyggare, så en smaksak. Frågan jag har handlar mer om huruvida min plan för bygget av muren är ok. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.