Jag har köpt ett hus som är byggt 2014.
Det är idag grått (Matilda 1001 Beckers) vanlig grå, inte mörk inte för ljus.

Jag ska måla om det till vitt, som i väldigt vitt.

Bortsett från att tvätta och ”skrapa”
Vill / behöver jag lägga en grundfärgs målning över hela eller inte? Varför / varför inte?

Om sprickor: Ja?
Om felfri fasad: Ja? Nej?

Det ser ut som att förra ägaren har målat huset ganska nyligen med samma färg, 2-3 år gissningsvis.

Jag försöker inte spara pengar, bara tid. Men vill också få det ordentligt, för som jag fattar det så kan jag bara slänga på ett lager till efter tvätt om 10 år? Därför jag undrar om just grundfärg då jag förstått att jag inte gör det i framtiden med samma kulör / nyans. Mvh!

Grundfärg är väldigt viktig på en trären yta (utom för färgfabrikat som inte kräver grundfärg), men sedan kan det vara en fråga om vilken typ av färg det är nu, och vilken typ du vill måla med.

Någon grundregel som iallafall har gällt. Är att om huset är målat med en akrylatfärg, så måste man fortsätta med akrylatfärg. En alkyd eller oljefärg fäster inte på akrylat.

Däremot skall det fungera tvärtom, har du en oljefärg eller alkydfärg så skall det gå att måla med akrylat.

Sedan finns det Alkyd färg fabrikat som Caparol Carat (har själv positiv erfarenhet), som kan målas både på trävita ytor och akrylat.

Men om man u skulle vilja måla en "förbjuden" kombination, så kasnek det finns någon grundfärg som kan isolera lagren.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.