Vårt lösvirkeshus håller på och byggs just nu. I dagarna har vi upptäckt att plankorna runt fönstren, trä under taket (den bit av taket som skjuter ut utanför väggen), samt pelarna framtill vid entrén inte är grundmålade. :eek:

Vi har betalat för "grundmålad panel" och noviser som vi är förutsatte vi att ALLT trä som skulle utsättas för väder och vind då skulle vara målat, särskilt som vi diskuterade med säljaren om att vi har oroliga över att bygga vid den här tiden med all nederbörd som man kan vänta sig, men så var alltså inte fallet. :(

Så, kan vi klättra upp på byggnadsställningarna och stryka på grundfärg där det behövs? Och vad ska man tänka på? :confused:

Kolla temperatur på burken. Tror att Demidekk går att måla om det är över 5 grader om jag minns rätt. Tänk också på att det inte får gå allt för lång tid mellan grundfärg och färdigfärg, annars får ni göra om grundfärgen.

Vi har samma problem. Vi har grundat panelen men inte alla andra detaljer. Panelen sätts nästa vecka. Orkar inte tänka på hur vi ska lösa det...

Skönt att det finns fler i samma situation.

Det gör inte så mycket om vi får göra om grundmålningen, nu känns det mest som att man vill rädda panelen. Hur länge är "för länge" förresten?

Det som sitter och gnager i bakhuvudet är en pall med virke som ska användas till huset och som har stått dåligt övertäckt i bara en månad, men som är full med svartröta på ena sidan. Om det blev så illa på bara 4 veckor, hur ska då de omålade bitarna på huset se ut om 6 månader??

Besviken på att ingen har talat om det här för oss heller, tycker både säljaren och snickaren kunde påtalat det. :(

På min demidekk grundolja står det att man ska måla med täckfärgen inom 3 månader.
Men det lär ju inte hända i mitt fall, såvida det inte blir en torr och varm vinter.

Usch, nu ska det tydligen bli regn igen ... Jobbigt med alla såna här småsaker som dyker upp hela tiden.

Hemmakatten
Nytt, omålat trä skall först grundoljas sedan grundmålas och därefter två lager färdigfärg. (Finns säkert färgfabrikanter som tycker annorlunda.)

Grundoljan är bra om ni får på nu. den innehåller en del kemikalier som ger skydd mot rötsvamp, blånad och mögel.

I vår får ni sedan eventuellt borsta o tvätta fasaden, på med ny grundolja och sedan grundfärg.

Hinner ni inte få på grundolja alls och om ni får lite ytligt svartmögel så är det inte hela världen. Ni får då borsta fasaden, pensla/tvätta med något antimögelmedel och sedan skölja av fasaden, låta den torka och på med ny grundolja.

Eftersom grundolja torkar mycket snabbt (30 min vid rumstemperatur) finns det ända goda chanser att hinna få på den. Man får välja soliga dagar och gärna mitt på dagen efter det att fukten försvunnit. Då gör det inte så mycket om temperaturen ligger ner mot 5 grader. Hinner man inte hela huset, tycker jag att man skall prioritera norrsidan.

Redigerat:
Har nu pratat med byggaren. Han säger att det LÄTT kan stå till sommaren utan behandling. Kommentarer?

Hej!

Jag tror du kan vara lugn!
Om inte virket är av riktigt kalleanka-kvalitet så är det ingen fara alls.
Det är stor skillnad på virke som legat staplat på en pall, säkert lite lagom övertäckt med en pressening så fukten stannar kvar, och virke som sitter på en fasad och har bra luftning runt om.
Lycka till!

/Henrik (som ska obehandlad sibirisk lärk på fasaden...)

Hemmakatten
Jag tror (eftersom jag inte är proffs),men grundat på egna erfarenheter att det är rent skitsnack att ett hus kan stå o-oljat (och ogrundat) över vintern utan skador.
Visserligen hade man förr i tiden, väldigt mycket förr tiden, helt omålade stugor. men dessa var antingen i timmer, eller betydligt tjockare kvalit'eer än vi har idag, Vi har haft friggebod stått utan oljning eller annat över en vinter. Det blev svartmögelangrepp, samma för våra grannar som hade ett helt hus omålat.

Om man väntar tills i vår får man räkna med att tvätta hela huset och behandla med boracol eller dylikt innan man oljar, o grundmålar.

Lägg in en fråga i forumet Färg mm så får du säkert svar av några yrkesmålare.

Hej!
Jag tror också! (är inte proffs)
Det jag baserar mitt påstående på är egna och andras erfarenheter.
Vad det gäller svarta prickar så är min erfarenhet att dom minst lika lätt uppkommer på målat virke. Hade själv ett hus tidigare med vitmålade foder, knutar osv. Det var målat med Demidekk optimal. Varje år var det fullt med prickar som man fick skrubba bort (det är lättare att få bort på vintern när det är minusgrader).
Förra hösten bytte vi några fönster med tillhörande foder, dessa stod sedan obehandlade tills i sommras, strax innan vi sålde. På dessa syntes inga angrepp eller andra tecken på skador.
Men som sagt, jag är inget proffs.

/Henrik

PS. att fråga en målare om man behöver måla är väll som att fråga en bilförsäljare om man behöver byta bil...

Tack, tack för alla inlägg. Kul att få höra om andras erfarenheter.

Fast jag har inte blivit så mkt klokare. Måla eller inte måla - det är frågan!

Tills vidare har vi bestämt oss för att avvakta. Det är inte gjort i en handvändning att måla ett 1,5-planshus (krävs ställning/stege).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.