Hej.
Sommaren -22 gjorde vi iordning vår p-plats, en yta på cirka 100kvm. Den består av 40cm bärlager och 10-20 cm makadam 8/16. Respektive lager paddades ett antal gånger.
Jag tänkte snart beställa ett kombinerat förråd/carport i byggsats och funderar på grundläggning för detta. Bygget kommer mäta ca 8x7 meter varav förrådsdelen mäter 3x7. Tanken är att förrådet bara ska hållas frostsäkert, max 10 grader vintertid.
Budgeten behöver pressas så mycket som möjligt och bygget lär ta flera månader pga småbarn.
Jag funderar mellan betongplatta eller bjälklag på en lecamur. Plintar går bort. Mina tankar, rätta mig om jag har fel:
Eftersom underlaget är bra borde jag kunna sno ihop en gjutform i trä och bara gjuta rätt ner på befintlig makadam? Eventuellt med cellplast under (riktiga kantelement blir för dyrt). Så tunn platta som möjligt för att hålla ner kostnader samt att inte få en för hög grund. Har läst att 8cm är minimum om man armerar(?). Jag kan sedan nyttja plattans ytskikt som golv en tid, eventuellt permanent(?). Även om jag tar ut en betongbil borde detta kunna bli både enkelt, stabilt och rimligt i kostnad och tid mot ett bjälklag
Alternativet bjälklag - en ram med tunnare leca, 8-10cm hög som jag putsar en utvändig sockel på. Konstruktionen blir då mest bara stående på.
Tar tacksamt emot synpunkter.