Om det finns någon van byggare som kan normer och/eller har erfarenhet, svara gärna (jag undanber mig gissningar);
Behöver lite akut hjälp då jag missat att tänka rätt om en grej. Jag har skruvat läkt 28x70 på cc300mm för ett blivande innertak. Resp. läkt sitter direkt i takstolarnas undersidor och dessa är på cc1200mm.
Läkten ska bära upp
* Kallvind med 300mm lös cellulosa-isolering (10.5kg/m2) (sitter en ångbroms under takstolarna)
* 12.5 mm’s gips (14kg/m2)
Just nu är det skruvat med den skruv jag fick in i min skruvautomat 4.2x55 FZB men det är för klent.
Har funderat på om en till av samma skulle räcka men vill inte chansa!
Vad bör jag använda för skruv per fästpunkt mellan läkt och takstol?
Längd, grovlek? Antal (fler än en per punkt)?
Lätt akut då isoleringen kommer på torsdag fm...
Behöver lite akut hjälp då jag missat att tänka rätt om en grej. Jag har skruvat läkt 28x70 på cc300mm för ett blivande innertak. Resp. läkt sitter direkt i takstolarnas undersidor och dessa är på cc1200mm.
Läkten ska bära upp
* Kallvind med 300mm lös cellulosa-isolering (10.5kg/m2) (sitter en ångbroms under takstolarna)
Just nu är det skruvat med den skruv jag fick in i min skruvautomat 4.2x55 FZB men det är för klent.
Lasten per fästpunkt blir ca 24–25 kg/m² × 0,36 m² + läktens egenvikt ≈ 10 kg ≈ 0,10 kN, så man bör ändå dimensionera med god säkerhetsmarginal.F frenchie skrev:Om det finns någon van byggare som kan normer och/eller har erfarenhet, svara gärna (jag undanber mig gissningar);
Läkten ska bära upp
4,2×55 FZB ger bara ~25–27 mm inträngning i takstolen och är för klent för långsiktig utdragshållfasthet.
Rekommendation: 2 st träskruv 5,0×80 mm (ev. 6,0×80) helgängad, CE, för torr inomhusmiljö. Minst 45–50 mm inträngning i takstol. Skruva i kryss (30–45°) och förborras 3 mm i läkten nära kant.
Alternativ: 2 st kam-/ringspik 2,8–3,1×75 per skärningspunkt.
Gips mot läkt: gipsskruv 3,9×41, cc200 vid kant och cc300 i fält (två lager: cc200/200).
Läkt cc300 på takstolar cc1200 är OK.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
ChatGPT säger
Fråga: "Hur kraftig skruv behöver jag använda för cc300mm 28x70-läkt, skruvad i cc1200mm takstolar, som ska bära upp 12.5mm's gips (14kg/m2) och isolering lagd ovanpå kallvind (10.5kg/m2)? Skruvgrovlek? Byggnorm? Fler än en skruv per fästpunkt?"
Svar:
Kort version: en (1) vanlig träskruv 5,0×70 mm per korsning räcker bärighetsmässigt. Jag skulle välja delgängad, försänkt, CE-märkt (EN 14592). Vill du ha extra vridstyvhet kan du sätta två skruvar vid ändar/skarvar, annars 1 st räcker i mittenlägena.
Byggnorm (Sverige)
Behöver du också koll på nedpendlat system, brandkrav eller om du planerar tunga punktlaster i taket (armaturer, projektor etc.) kan vi räkna på extra infästningar/punktlaster.
Fråga: "Hur kraftig skruv behöver jag använda för cc300mm 28x70-läkt, skruvad i cc1200mm takstolar, som ska bära upp 12.5mm's gips (14kg/m2) och isolering lagd ovanpå kallvind (10.5kg/m2)? Skruvgrovlek? Byggnorm? Fler än en skruv per fästpunkt?"
Svar:
Kort version: en (1) vanlig träskruv 5,0×70 mm per korsning räcker bärighetsmässigt. Jag skulle välja delgängad, försänkt, CE-märkt (EN 14592). Vill du ha extra vridstyvhet kan du sätta två skruvar vid ändar/skarvar, annars 1 st räcker i mittenlägena.
Varför det räcker (överslagskontroll)
- Last: 12,5 mm gips ≈ 14 kg/m² + isolering ovanpå ≈ 10,5 kg/m² ⇒ totalt 24,5 kg/m² (≈0,245 kN/m²).
- Läkt: 28×70 mm med c/c 300 mm ⇒ linjelast på varje läkt ≈ 0,073 kN/m (+ ≈0,009 kN/m egenvikt läkt).
- Spännvidd: takstolar c/c 1200 mm (läkten spänner 1,2 m). Reaktionskraft per fästpunkt blir då bara ca 50 N (≈5 kg).
- Nedböjning för 28×70 (lagt “platt”, h=28 mm) blir ungefär 1,7 mm vid 1,2 m spännvidd – under ett typiskt takkrav L/400 ≈ 3 mm. Böjspänning hamnar runt 1–2 MPa (långt under gran/furans kapacitet).
Skruvval
- Dimension: 5,0×70 mm är lagom (28 mm läkt + ca 40 mm inträngning i takstolen). 5,0×80 mm går också bra om du vill ha större kantmån.
- Typ: delgängad träskruv, försänkt huvud, CE-märkt enligt EN 14592.
- Korrosionsskydd: invändigt i torr miljö räcker elförzinkad. Om fuktigare (kallvindslik miljö) välj bättre skydd (t.ex. C2/C3).
Antal skruvar per fästpunkt
- Mittlägen: 1 skruv per korsning räcker för lasten här.
- Ändar/skarvar/ojämnheter: använd 2 skruvar (för att hindra vridning och hålla läkten rak), alternativt varva 2–1–2–1 längs läkten.
- Håll kantavstånd i läkten (minst ~5×d från ändträ; med d=5 mm ⇒ ≥25 mm från ände).
Byggnorm (Sverige)
- Dimensioneringsprinciperna följer Eurokod 5 (EN 1995-1-1) med svenska tillämpningsregler i Boverkets EKS, och skruvar ska vara CE-märkta enligt EN 14592.
- För gipsskivornas infästning mot läkt följer du respektive systems monteringsanvisningar (Gyproc/Norgips), men typiskt skruvavstånd c/c 200 mm vid kanter och c/c 300 mm i fält.
Behöver du också koll på nedpendlat system, brandkrav eller om du planerar tunga punktlaster i taket (armaturer, projektor etc.) kan vi räkna på extra infästningar/punktlaster.
Verkar som du svarar/tänker samma som ChatGPT’s svar. Får gå på det! Tackar!!J Jadran Dekor skrev:Lasten per fästpunkt blir ca 24–25 kg/m² × 0,36 m² + läktens egenvikt ≈ 10 kg ≈ 0,10 kN, så man bör ändå dimensionera med god säkerhetsmarginal.
4,2×55 FZB ger bara ~25–27 mm inträngning i takstolen och är för klent för långsiktig utdragshållfasthet.
Rekommendation: 2 st träskruv 5,0×80 mm (ev. 6,0×80) helgängad, CE, för torr inomhusmiljö. Minst 45–50 mm inträngning i takstol. Skruva i kryss (30–45°) och förborras 3 mm i läkten nära kant.
Alternativ: 2 st kam-/ringspik 2,8–3,1×75 per skärningspunkt.
Gips mot läkt: gipsskruv 3,9×41, cc200 vid kant och cc300 i fält (två lager: cc200/200).
Läkt cc300 på takstolar cc1200 är OK.
Det är onödigt att förborra glespanel, det funkar tillräckligt bra med spik eller 2 vanl 75mm trallskruvJ Jadran Dekor skrev:
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
F frenchie skrev:
Jag brukar följa AMA Hus som riktlinje, det gör beräkningar och utförande tryggare både för hantverkare och kund.F frenchie skrev:
Det här är ett forum för konsumenter..J Jadran Dekor skrev:
Att följa AMA är inte fel, men att föreslå förborrning för att skruva upp en glespanel är överdrivet och onödigt tidskrävande.
Förstår vad du menar. Jag nämner AMA Hus mest som trygg riktlinje – enkelt sagt: bättre att vara på den säkra sidan. 🙂F fribygg skrev:
Just nu sitter det 4.2x55 vilket ju är för klent. Men om du räknar vikterna (så som jag gjorde via ChatGPT, se mitt svar ovan), ser du att en ren hållfasthetsberäkning ger 5x70. Vad vinner jag då på att chansa, skruva ut mina 4.2x55 och skruva i dina föreslagna 4.5x60?S sinuslinus skrev:
Nej, när jag ändå gör jobbet får det bli 5x70...
där finns ingen anledning att skuva ut de skruvar du satt,skruva dit en längre skruv i glesenF frenchie skrev:Just nu sitter det 4.2x55 vilket ju är för klent. Men om du räknar vikterna (så som jag gjorde via ChatGPT, se mitt svar ovan), ser du att en ren hållfasthetsberäkning ger 5x70. Vad vinner jag då på att chansa, skruva ut mina 4.2x55 och skruva i dina föreslagna 4.5x60?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
För klent enligt dina beräkningar eller har de ramlat ner? Trallskruv har ofta väldigt mycket mindre skalle än vanlig träskruv.F frenchie skrev:Just nu sitter det 4.2x55 vilket ju är för klent. Men om du räknar vikterna (så som jag gjorde via ChatGPT, se mitt svar ovan), ser du att en ren hållfasthetsberäkning ger 5x70. Vad vinner jag då på att chansa, skruva ut mina 4.2x55 och skruva i dina föreslagna 4.5x60?
Om du hänger dig i i glespanelen. Vad kommer hända först? Att du glespaneln lossnar för att du drar ur skruvarna ur takstolen eller att glespanelen går av vid en kvist?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Satte 5x70 bredvid befintlig 4.2x55. Hade ett fåtal gips redan uppskruvade men mötte ut takstolen med lasern och fick dra genom gipset på de skivorna (lite mer att spackla). Men större delen av takytan är ju ännu ogipsad.
Nu är innertaket uppe.
Isoleringen på plats
Nu har jag ett högtak att gipsa där bärvirket ligger på cc600mm. Antar att jag får sätta skruv var 150’e mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringen på plats
Logga in
Skapa konto
Nu har jag ett högtak att gipsa där bärvirket ligger på cc600mm. Antar att jag får sätta skruv var 150’e mm.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara