Hemmakatten
Om du anlitar en elektriker (vilket jag absolut tycker du ska) så kolla då vad du får betala för kabeln. En del tar fantasifullt mycket betalt för material, andra är mer modesta. En variant, förmodligen den billigaste, är att du säger till elektrikern att du redan har kabeln hemma.

Jag tycker också att, som någon skrev, du skall fundera på om du inte skall lägga ner en grövre kabel för framtida bruk. Prisskillnaden är kanske 10-20:-. Billigast är nog att köpa från internet-butiker. Finns ett antal sådana. Det finns också tidigare trådar här på elforumet som behandlar just detta.

gravedigger skrev:
Enligt vad som sägs i övrigt i tråden angående utlösningsvillkor är ovanstående rekommendation helt felaktig. Denna bör därför kanske raderas?
Utlösningsvilkor är en sak. Kortslutningskydd (fas-nolla eller fas till fas) är en annan sak. Håll reda på äpplen och päron.

Gp skrev:
Utlösningsvilkor är en sak. Kortslutningskydd (fas-nolla eller fas till fas) är en annan sak. Håll reda på äpplen och päron.
Verkar vara lite förvirring här (i alla fall för mig).
Är det olika villkor för att en säkring ska lösa ut (bryta strömmen) om det sker en kort-/jordslutning, dvs kontakt mellan fas och skyddsjord/jord eller om det sker mellan nolla och fas alternativt mellan fas/fas?

Vad är kravet, dvs hur snabbt ska strömmen brytas från det att kort-/jordslutningen uppträdde (i anläggning med t ex säkringar 10A, 16A, om det också beror på säkringsstorleken)? Kan man välja en annan brytkaratäristik på säkringen för att uppfylla kravet (förutsatt att normal drift fungerar)?

/Rob

PS Är begreppet "utlösningsvillkor" bara ämnat för jordslutning?

robhol skrev:
Verkar vara lite förvirring här (i alla fall för mig).
Är det olika villkor för att en säkring ska lösa ut (bryta strömmen) om det sker en kort-/jordslutning, dvs kontakt mellan fas och skyddsjord/jord eller om det sker mellan nolla och fas alternativt mellan fas/fas?

Vad är kravet, dvs hur snabbt ska strömmen brytas från det att kort-/jordslutningen uppträdde (i anläggning med t ex säkringar 10A, 16A, om det också beror på säkringsstorleken)? Kan man välja en annan brytkaratäristik på säkringen för att uppfylla kravet (förutsatt att normal drift fungerar)?

/Rob

PS Är begreppet "utlösningsvillkor" bara ämnat för jordslutning?
Vad jag har lärt mig (Kurs anordnad av besiktningsmän) så är det två olika saker.

Utlösningsvillkor: Ström till jord.
Om en kabel skall klara kortslutningsströmmen utan att brinna upp är en annan sak.
Det är därför det går alldeles utmärkt att sätta dit en JFB för att klara utlösningsvillkoren, men inte kortslutningsströmmar mellan fas-nolla resp fas till fas.

Varför är detta så viktigt att det skall lösa ur fort vid jordströmmar?

När man får en jordslutning så spännigssätts alla utsatta delar och får en livsfarlig potential och kan skada mäniska och egendom.

JFB och dvärgbrytare/smältsäkringar löser ut av olika anledningar.

En JFB löser normalt ut för att en tillräckligt stor ström tar "fel väg", t ex via jordledaren.

En dvärgbrytare/smältsäkring löser normalt ut för att strömmen genom den varit för stor under en för lång tid.

En lång kabellängd kan göra att impendansen i kretsen blir så hög att en tillräcklig kortslutningsström vid en ev. kortslutning inte kan nås för att säkringen ska lösa inom en tillräckligt kort tid. Om sedan kortslutningen är fas-fas, fas/noll eller fas/jord är nog sak samma sett ur säkringens perspektiv.

En JFB är inte ett överströms- eller kortslutningsskydd och ersätter därför inte en dvärgbrytare/smältsäkring.

GP och Gravedigger:

Min fråga gällde säkring. Kanske var jag otydlig, men menade här smältsäkring alternativt dvärgbrytare.

Jag omformulerar frågan: Är det skillnad på (olika krav) hur snabbt det ska bli strömlöst beroende på om det blir kortslutning mellan fas/noll (fas/fas) och mellan fas/jord? Vet ni vilka tider/vilken tid som gäller?

/Rob

Det är samma krav på tider vid kortslutning som vid jordslutning.
Tiden kan vara olika beroende på typ av anläggning.

Jag trodde att kravet vid kortslutning var att I2t inte överskrider vad kabel mm klarar att hantera, medan det vid jordslutning dessutom finns ett krav på bortkoppling inom en viss tid (som är beroende på anläggningstyp).

petersv skrev:
Jag trodde att kravet vid kortslutning var att I2t inte överskrider vad kabel mm klarar att hantera, medan det vid jordslutning dessutom finns ett krav på bortkoppling inom en viss tid (som är beroende på anläggningstyp).
Så är det, den korta tiden vid jordslutning är till för att det inte ska bli farlig beröringsspänning på utsatt del längre tid än att det i princip inte ska bli någon fara för personer, husdjur och egendom!

Vid kortslutning är det I2T som inte får överstigas så att kabeln tar skada!

gravedigger skrev:
Enligt vad som sägs i övrigt i tråden angående utlösningsvillkor är ovanstående rekommendation helt felaktig. Denna bör därför kanske raderas?
Om man vid jordfel inte klarar utlösningsvillkoret får man använda jordfelsbrytare för att klara tiden. Men det gäller alltså bara vid jordfel om man har hög Zför.

pefo skrev:
Om man vid jordfel inte klarar utlösningsvillkoret får man använda jordfelsbrytare för att klara tiden. Men det gäller alltså bara vid jordfel om man har hög Zför.
För att förtydliga, JFB ersätter inte säkringen utan fungerar som komplement enbart för att klara tiden vid jordfel. En kortslutning fas/fas eller fas/nolla skall säkringen ta ,och gör det, men det tar lite längre tid vid höga Z men inte så att kabeln brinner.

På't igen. Som exempel innehåller en dvärgbrytare två brytfunktioner, en bimetall och en magnetisk. Den magnetiska skall klara att lösa säkringen tillräckligt snabbt vid kortslutning men klarar det enbart om kortslutningsströmmen blir tillräckligt stor, ca 3-5 ggr märkströmmen. Bimetallen, den termiska löser ut säkringen vid mindre strömmar, under 3 ggr märkströmmen men det tar då längre tid. Tiden bestäms av överströmmens storlek eftersom uppvärmningen går fortare vid högre överström.

Smältsäkringar har liknande karateristik men då beroende på trådens sammansättning och utförande.

Tackar för svar - nu klarnade det betydligt!!

En liten följdfråga om ni orkar: Termen I2t eller I2T, som benämns ovan, är det kortslutningsströmmen i kvadrat multiplicerat med tiden eller strömmen multiplicerat med 2 multiplicerat med tiden eller något annat?

/Rob

Strömmen i kvadrat gånger tiden. Effekten som utveklas i en ledare är proportionell mot strömmen i kvadrat. Det gäller att kabeln inte kan bilda så mycket värmeenergi per längdenhet att den skadas, dvs temperaturen får inte bli för hög.

Det finns tabeller att slå upp vad olika ledare tål, samt datorprogram som kan kontrollräkna hela anläggningar.

N1XV-U 3G2.5 kan vara ett alternativ som är ca 25% billigare än ekkj 3G2,5, men med en så lång kabel måste som sagt utlösningsvillkoret beräknas eller mätas fram, så jag gissar att man måste gå upp i area till minst4mm2. en N1XV-U 4G6 blir drygt dubbelt så dyr som en 3G2,5

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.