CCPusher skrev:
De flesta verkar ha alto (om man bortser från festool), betyder det att alto äger kärcher?
Det verkar nämligen som de två vanligaste märkena och jag orkar inte krångla till det aldeles för mycket..
Jag har en alto. Med en festool slang (Alto 840 och festool har samma anslutning till dammsugaren). Det gör att dammsugaren är billig, ungefär samma kapacitet som festool, samma slangprogram som festool, och apparatkontakt kopplad till dammsugaren. Ingen box på toppen av dammsugaren, men det är acceptabelt.

--- Mats ---
 
Tack Mats!

Får jag fråga var du köpte den och vad den kostade?
 
CCPusher skrev:
Tack Mats!

Får jag fråga var du köpte den och vad den kostade?
Den köpte jag på Bauhaus, flera år sedan. Då var den väldigt billig (de hade en drive, mängder med kartonger och en stor skylt, så som de gör med jämna mellanrum). Jag gav 795 om jag minns det rätt, i alla fall inte mycket mer. Optimera har också Alto, men brukar vara dyrare.

--- Mats ---
 
Sent omsider hoppar jag på tråden med en liten fråga..

Är det någon som har erfarenhet av hur Festools Mini fungerar som "vanlig" hushållsdammsugare?


Anledningen till frågan är att fru Clain i ett par års tid sagt att hon vill byta ut hushållsdammsugaren mot en rejälare och bättre. Vi har pratat om att titta på Nilfisk mfl. men vi har aldrig kommit längre än så.

Så gick jag och köpte mig en CTL 26 förra sommaren,‚ som numera blivit fruns alltime-favvo-"verktyg" !!

Tyvärr är den på tok för stor och tung för henne att bubba upp och ner för trappan och över trösklar, så häromdagen föreslog jag att vi kanske skulle satsa på en liten Mini till henne istället....

Har redan 36mm slangen och Standardrengöringsset så det behövs ju inte inhandlas. Men är det någonting annat jag/vi bör tänka på?

Både för & nackdelar, eller synpunkter mottages mer än gärna..


- Andreas
 
clain skrev:
Sent omsider hoppar jag på tråden med en liten fråga..

Är det någon som har erfarenhet av hur Festools Mini fungerar som "vanlig" hushållsdammsugare?


Anledningen till frågan är att fru Clain i ett par års tid sagt att hon vill byta ut hushållsdammsugaren mot en rejälare och bättre. Vi har pratat om att titta på Nilfisk mfl. men vi har aldrig kommit längre än så.

Så gick jag och köpte mig en CTL 26 förra sommaren,‚ som numera blivit fruns alltime-favvo-"verktyg" !!

Tyvärr är den på tok för stor och tung för henne att bubba upp och ner för trappan och över trösklar, så häromdagen föreslog jag att vi kanske skulle satsa på en liten Mini till henne istället....

Har redan 36mm slangen och Standardrengöringsset så det behövs ju inte inhandlas. Men är det någonting annat jag/vi bör tänka på?

Både för & nackdelar, eller synpunkter mottages mer än gärna..


- Andreas
Jag tycker att den är lite för svag för att köra golv med.
 
Det var just det som var tanken så då faller ju den idén... :( Ingen idé att gå upp ett steg heller om Midi har samma motor..
 
I huset ska man ha en dammsugare som är tyst och har riktigt bra munstycken.
Inom detta är en grovis riktigt usel.

Köp en riktig hushållsdammsugare, kostar 1500-2000 och är bättre på alla sätt.
 
Då blir det nog att lägga det på is ett tag igen då, är inte alls lika kul att kolla runt efter rena hushållsprylar...

Det är ju synd att inte minin kvalar in som hushållssugare.

Men inte tycker jag 26an är usel inom samma gebit bara för att det är en grovis heller, är åtminstone helgrym att dammsuga med på våra gamla golv, får upp skräp som säkert legat sen huset byggdes...
;)
Men problemet är ju att den inte ät särskilt smidig...


Får väl gå tillbaks till att leta Nilfisk så småningom...
 
testa en elux silent modell.
Suger som f...n o så tyst att risken är att du går ifrån den utan att stänga av då du knappt hör den.

Däremot inget att utsätta för slipdamm eller blött mög,
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.