7 970 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Grovdammsugare - festool mot världen
Jag har en alto. Med en festool slang (Alto 840 och festool har samma anslutning till dammsugaren). Det gör att dammsugaren är billig, ungefär samma kapacitet som festool, samma slangprogram som festool, och apparatkontakt kopplad till dammsugaren. Ingen box på toppen av dammsugaren, men det är acceptabelt.CCPusher skrev:
--- Mats ---
Den köpte jag på Bauhaus, flera år sedan. Då var den väldigt billig (de hade en drive, mängder med kartonger och en stor skylt, så som de gör med jämna mellanrum). Jag gav 795 om jag minns det rätt, i alla fall inte mycket mer. Optimera har också Alto, men brukar vara dyrare.CCPusher skrev:
--- Mats ---
Sent omsider hoppar jag på tråden med en liten fråga..
Är det någon som har erfarenhet av hur Festools Mini fungerar som "vanlig" hushållsdammsugare?
Anledningen till frågan är att fru Clain i ett par års tid sagt att hon vill byta ut hushållsdammsugaren mot en rejälare och bättre. Vi har pratat om att titta på Nilfisk mfl. men vi har aldrig kommit längre än så.
Så gick jag och köpte mig en CTL 26 förra sommaren,‚ som numera blivit fruns alltime-favvo-"verktyg" !!
Tyvärr är den på tok för stor och tung för henne att bubba upp och ner för trappan och över trösklar, så häromdagen föreslog jag att vi kanske skulle satsa på en liten Mini till henne istället....
Har redan 36mm slangen och Standardrengöringsset så det behövs ju inte inhandlas. Men är det någonting annat jag/vi bör tänka på?
Både för & nackdelar, eller synpunkter mottages mer än gärna..
- Andreas
Är det någon som har erfarenhet av hur Festools Mini fungerar som "vanlig" hushållsdammsugare?
Anledningen till frågan är att fru Clain i ett par års tid sagt att hon vill byta ut hushållsdammsugaren mot en rejälare och bättre. Vi har pratat om att titta på Nilfisk mfl. men vi har aldrig kommit längre än så.
Så gick jag och köpte mig en CTL 26 förra sommaren,‚ som numera blivit fruns alltime-favvo-"verktyg" !!
Tyvärr är den på tok för stor och tung för henne att bubba upp och ner för trappan och över trösklar, så häromdagen föreslog jag att vi kanske skulle satsa på en liten Mini till henne istället....
Har redan 36mm slangen och Standardrengöringsset så det behövs ju inte inhandlas. Men är det någonting annat jag/vi bör tänka på?
- Andreas
Jag tycker att den är lite för svag för att köra golv med.clain skrev:Sent omsider hoppar jag på tråden med en liten fråga..
Så gick jag och köpte mig en CTL 26 förra sommaren, som numera blivit fruns alltime-favvo-"verktyg" !!
- Andreas
Då blir det nog att lägga det på is ett tag igen då, är inte alls lika kul att kolla runt efter rena hushållsprylar...
Det är ju synd att inte minin kvalar in som hushållssugare.
Men inte tycker jag 26an är usel inom samma gebit bara för att det är en grovis heller, är åtminstone helgrym att dammsuga med på våra gamla golv, får upp skräp som säkert legat sen huset byggdes...

Men problemet är ju att den inte ät särskilt smidig...
Får väl gå tillbaks till att leta Nilfisk så småningom...
Det är ju synd att inte minin kvalar in som hushållssugare.
Men inte tycker jag 26an är usel inom samma gebit bara för att det är en grovis heller, är åtminstone helgrym att dammsuga med på våra gamla golv, får upp skräp som säkert legat sen huset byggdes...
Men problemet är ju att den inte ät särskilt smidig...
Får väl gå tillbaks till att leta Nilfisk så småningom...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden