7 972 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Grovdammsugare - festool mot världen
Sida 1 av 3
Hej gott folk!
Nu är jag så less på bruksbon som står i källaren att jag kan spy!
Jag är alltså på jakt efter en riktig dammsugare.
Nu är frågan om det finns något annat som duger än festool!
Jag har läst spaltmeter om ämnet här på forumet men känner inte riktigt att jag har fått klarhet i ämnet, därav denna tråd.
Jag är helt på det klara med att sekten förespråkar festool i alla lägen och man måste lida för att uppnå nirvana osv..
Dock är ju festool helt för dyrt, de kostar ju som en kass bil allihopa och det har jag inte heller råd med, en bil alltså.
Så frågan är alltså om det finns någon vettig maskin i 1500-2500 (ungefär) skiktet som jag kan bli nöjd med?
Har glott lite på kärcher och nilfisk men jag fattar inte halv sju bland alla vakuumtryck och millibar och kpa.
Jag ska använda dammsugaren till att dammsuga upp spån/sand/allmänt skräp från ett grovt betongkällargolv och använda den som en primitiv spånsug till handmaskiner, sänksåg, elhyvel, fräs osv..
Verktygsautomatik känns lite som ett krav, det och att den verkligen suger upp skiten istället för att bara fösa runt den.
Hade gärna velat köpa lokalt och så fort som möjligt.
Att handa på internet är därför ett mycket tveksamt alternativ och att handla utomlands ifrån nästan helt uteslutet.
Tacksam för svar!
Nu är jag så less på bruksbon som står i källaren att jag kan spy!
Jag är alltså på jakt efter en riktig dammsugare.
Nu är frågan om det finns något annat som duger än festool!
Jag har läst spaltmeter om ämnet här på forumet men känner inte riktigt att jag har fått klarhet i ämnet, därav denna tråd.
Jag är helt på det klara med att sekten förespråkar festool i alla lägen och man måste lida för att uppnå nirvana osv..
Dock är ju festool helt för dyrt, de kostar ju som en kass bil allihopa och det har jag inte heller råd med, en bil alltså.
Så frågan är alltså om det finns någon vettig maskin i 1500-2500 (ungefär) skiktet som jag kan bli nöjd med?
Har glott lite på kärcher och nilfisk men jag fattar inte halv sju bland alla vakuumtryck och millibar och kpa.
Jag ska använda dammsugaren till att dammsuga upp spån/sand/allmänt skräp från ett grovt betongkällargolv och använda den som en primitiv spånsug till handmaskiner, sänksåg, elhyvel, fräs osv..
Verktygsautomatik känns lite som ett krav, det och att den verkligen suger upp skiten istället för att bara fösa runt den.
Hade gärna velat köpa lokalt och så fort som möjligt.
Att handa på internet är därför ett mycket tveksamt alternativ och att handla utomlands ifrån nästan helt uteslutet.
Tacksam för svar!
Tycker inte man ska grotta ner sig för mycket.
Själv har jag en alto 25-21 som funkar jättebra och är stabil, den har däremot inte fördröjning på verktygsautomatiken, vet inte om jag saknar det. Den har heller inte elektronisk styrning av sugstyrkan vilket jag inte heller har saknat.
Skulle jag haft en budget på 2500 när jag köpte den hade det blivit en Bosch GAS25 men till det priset måste den hämtas hem från UK. I Tyskland går den på 3500 och i Sverige så fick jag det eminenta priset på 4300 när jag frågade.....suck..
Själv har jag en alto 25-21 som funkar jättebra och är stabil, den har däremot inte fördröjning på verktygsautomatiken, vet inte om jag saknar det. Den har heller inte elektronisk styrning av sugstyrkan vilket jag inte heller har saknat.
Skulle jag haft en budget på 2500 när jag köpte den hade det blivit en Bosch GAS25 men till det priset måste den hämtas hem från UK. I Tyskland går den på 3500 och i Sverige så fick jag det eminenta priset på 4300 när jag frågade.....suck..
Tack för svaret.
Pristaket är något flytande, dock inte så flytande att jag har råd att lägga 6k på en festool, tyvärr.
Det finns ju så mycket annat roligt man kan köpa för pengarna, betydligt roligare än en dammsugare i alla fall.
Vad kostade din 25-21a?
Pristaket är något flytande, dock inte så flytande att jag har råd att lägga 6k på en festool, tyvärr.
Det finns ju så mycket annat roligt man kan köpa för pengarna, betydligt roligare än en dammsugare i alla fall.
Vad kostade din 25-21a?
Du kan köpa en Festool Midi för 3500 c:a Fördelen med Festool är att dessa är klassade, kanske även andra som är detta: har själv en Midi som jag är mycket nöjd med. En annan fördel är volymen på påsen. Midi har c:a 5 gånger större volym än Kärchern som jag hade innan. Kolla även priserna på påsarna.
Festool är alltid kvalitet. Kolla specen men jag tror inte det skiljer så mycket på Midi och nästa storlek mer än påsens storlek. har använt min till en rotex, sticksåg samt en trekantslip. Den klarar nog cirkelsåg. Dock så får man nog ha en stor spånsug om den ska klara stationära sågar. Frugan kunde inte hitta något damm efter slipningen av trappen och hon kollar noga.CCPusher skrev:
Midi och mini har samma motor, skillnaden är att midin har större påsar. hade valet stått emellan dessa hade jag alla dagar tagit minin som är mindre och billigare. Både lider av den alltför tunna slangen, en 36mm slang är bättre till i princip allt.
CTL 22 och uppåt (till CTL55) har samma motor, men olika storlek på påsar. Det är en klart bättre dammsugare än minin/midin för vanlig dammsugning. För slipning räcker minin/midin (du kan oftast inte köra med fullt sig ens på 150-rotexen), för sågning/fräsning så är det alltid trevlig med så mkt sug som möjligt, men även här gör minin ett rätt bra jobb.
Eftersug är trevligt. Låg ljudvolym är också trevligt. För bra slipresultat tycker jag att reglerbart sug (vilket du iofs kan lösa genom en "lucka" på slangen) är tvunget. Och såklart ett verktygsuttag med automatik. Allt detta har festool - men de är knappast ensamma om det. I samma prisklass finns det andra bra sugare.
Köper du en för billig sugare nu så finns risken att du om ett år upplever den som du upplever bruksbon nu - jäkligt högljudd, och då är det ett dyrt köp. Det beror väl lite på hur du arbetar - jag har alltid hörselskydd på mig så jag reflekterar inte särskilt mycket över hur olika dammusgare låter.
//daniel
CTL 22 och uppåt (till CTL55) har samma motor, men olika storlek på påsar. Det är en klart bättre dammsugare än minin/midin för vanlig dammsugning. För slipning räcker minin/midin (du kan oftast inte köra med fullt sig ens på 150-rotexen), för sågning/fräsning så är det alltid trevlig med så mkt sug som möjligt, men även här gör minin ett rätt bra jobb.
Eftersug är trevligt. Låg ljudvolym är också trevligt. För bra slipresultat tycker jag att reglerbart sug (vilket du iofs kan lösa genom en "lucka" på slangen) är tvunget. Och såklart ett verktygsuttag med automatik. Allt detta har festool - men de är knappast ensamma om det. I samma prisklass finns det andra bra sugare.
Köper du en för billig sugare nu så finns risken att du om ett år upplever den som du upplever bruksbon nu - jäkligt högljudd, och då är det ett dyrt köp. Det beror väl lite på hur du arbetar - jag har alltid hörselskydd på mig så jag reflekterar inte särskilt mycket över hur olika dammusgare låter.
//daniel
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Tack för de svaren Daniel_N!
Sakligt och utförligt som alltid.
Jag hade ju säkert kunnat läsa mig till det du skriver om jag hade orkat grotta ner mig lite, tyvärr drabbas jag ofta av lite vuxendamp när det gäller att läsa produktspecifikationer..
Och som du skriver, allt det där är trevligt, men knappast unikt för festool.
Eftersug är trevligt men inte nödvändigt
Ljudvolym är högst sekundärt eftersom jag är väldigt rädd om den lilla hörsel jag har kvar - hörselskydd på!
Det viktigaste är verktygsautomatik och att det är bra sug i maskinen, bruksbon får knappt upp slipdamm som den är nu, jag funderar på om bruksbon har alvarliga astmaproblem.
Ganska viktigt är också hur smidig sugaren är att arbeta med och bra påsar etc.
hokanp, självklart har festool alltid hög kvalitet, det vet jag redan, dock är de aldeles för dyra men det har redan konstaterats här på forumet gång efter annan
muruc, var i skåne köpte du din bosch?
Eller du köpte den kanske utomsocknes ifrån?
Sakligt och utförligt som alltid.
Jag hade ju säkert kunnat läsa mig till det du skriver om jag hade orkat grotta ner mig lite, tyvärr drabbas jag ofta av lite vuxendamp när det gäller att läsa produktspecifikationer..
Och som du skriver, allt det där är trevligt, men knappast unikt för festool.
Eftersug är trevligt men inte nödvändigt
Ljudvolym är högst sekundärt eftersom jag är väldigt rädd om den lilla hörsel jag har kvar - hörselskydd på!
Det viktigaste är verktygsautomatik och att det är bra sug i maskinen, bruksbon får knappt upp slipdamm som den är nu, jag funderar på om bruksbon har alvarliga astmaproblem.
Ganska viktigt är också hur smidig sugaren är att arbeta med och bra påsar etc.
hokanp, självklart har festool alltid hög kvalitet, det vet jag redan, dock är de aldeles för dyra men det har redan konstaterats här på forumet gång efter annan
muruc, var i skåne köpte du din bosch?
Eller du köpte den kanske utomsocknes ifrån?
Feins dammsugare är ju rätt omtyckna, även på festoolownersgroup.com. De har uppgraderat serien och alla dammsugare har nu variabelt sug o ny design med fler hjul etc. Skulle kolla in dem innan jag bestämmer mig.
http://www.fein.de/corp/us/en/fein/products/dustfree/vacuum.php
Tror de heter Dustex utanför USA.
/A
http://www.fein.de/corp/us/en/fein/products/dustfree/vacuum.php
Tror de heter Dustex utanför USA.
/A
Ja, 200 hade jag ju också gått upp, helt klart!hokanp skrev:
Jag har bara tänkt att mindre än 22an vill jag inte gå, men jag kanske ska tänka om?
Jag får väl ta en sväng om handlaren i veckan och ta en titt på de mindre modellerna igen.
Dock är de fortfarande i alla fall tusenlappen dyrare än jag hade tänkt..
Köpte den på Lokalförening i Brösarp, mycket trevlig bygghandel som brukar ha bra priser på det mesta, de säljer även makita och festool.CCPusher skrev:
