7 971 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Grovdammsugare - festool mot världen
Ordinariepris i Sverige verkar ligga på 3699 SEK för nya Dustex 24 (den större heter Dustex 40):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=492122
Pressmeddelande Fein med lite info:
http://warehousenews.co.uk/?p=5009
Seriös setup
:
http://www.pressebox.de/attachment/153453/a0000491_CMYK.jpg
Jag kan PM:a dig namnet på en troligen mer prisvärd leverantör.
/A
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=492122
Pressmeddelande Fein med lite info:
http://warehousenews.co.uk/?p=5009
Seriös setup
http://www.pressebox.de/attachment/153453/a0000491_CMYK.jpg
Jag kan PM:a dig namnet på en troligen mer prisvärd leverantör.
/A
Redigerat:
Glöm inte att Festool levererar sina dammdugare utan sk städset, dvs rör och munstycken. De kostar extra och som vanligt kostar de rejält. Annars finns det andra seriösa tillverkare, som tex Pullman och Dustcontrol.
14-1500 tror jag. Påsarna (det går att köra utan då filtret är lätt att blåsa rent i maskinen) som är stora som Ica påsar kostar typ 20kr/st.CCPusher skrev:
Jag har både 22an och minin, det är kanske därför jag är lite tveksam till midin. Men prisskillnaden till minin är ju väldigt liten (idag 275kr).CCPusher skrev:
Och trots att påsarna är dyrare till midin så rymmer du ju också mer - 12,5l vs 7,5l. Påsarna till midin kostar 54kr/st när man köper 5-pack, till minin 36kr/st vid 5-pack och 32kr vid 20-pack (midin verkar inte ha 20-pack av någon anledning). Det betyder att påsarna, när du köper 5-pack av midipåsarna och 20-pack av minipåsarna kostar detsamma avseende kr/liter påse.
Jag har som sagt både 22an och minin. Och eftersom minin oftast räcker till så blir det den man går till oftast - den väger mindre och är mycket smidigare. Men visst, när det behövs sug så är det klasskillnad. Kom dock ihåg att midin har samma, relativt svaga, motor som minin.
Men nu när jag tittar på specarna på festool.se så ser jag att midin endast är marginellt större (50mm högre) - så då hade jag nog fakttiskt valt den ändå - vikten är i princip densamma - även om midin blir ett antal kilo tyngre innan påsen är helt fylld. Och det gör att om jag inte skulle ha 22an så hade jag valt midin framför minin idag.
Jag hade en Jula budget tidigare som fick leva alldeles för länge. Den sög inte i paritet med ljudnivån direkt. Inhandlade en CTL33 med evighetspåse och har inte ångrat mig. Har haft den nu i snart 2 år och den används mestadels startionärt i snickeboa. Ljudnivån är behaglig vilket inte betyder att jag inte använder hörselskydd, fast det betyder att jag kan använda den inomhus vid trappslipning och liknande utan att frun och barnen behöver utrymma.
En Festool sugare blir man nöjd med... fast man skall nog inte köra en mini tillsammans med en elhyvel och tro man kan hyvla alltför mycket. Samma gäller att en CTL33 inte är en pocket dammsugare direkt, den går att transportera i bil med lite armstyrka och utrymme.
Jag prioriterade sug och volym utan att att priset skulle sticka iväg för snabbt. CTL33 verkade vara produkten vid brytpunkten. Den har dessutom en kontakt som styrs av verktyget, mycket bra finess som jag tidigare inte sett nyttan med. Kanske beroende på att Jula'n aldrig fungerade på den punkten.
En Festool sugare blir man nöjd med... fast man skall nog inte köra en mini tillsammans med en elhyvel och tro man kan hyvla alltför mycket. Samma gäller att en CTL33 inte är en pocket dammsugare direkt, den går att transportera i bil med lite armstyrka och utrymme.
Jag prioriterade sug och volym utan att att priset skulle sticka iväg för snabbt. CTL33 verkade vara produkten vid brytpunkten. Den har dessutom en kontakt som styrs av verktyget, mycket bra finess som jag tidigare inte sett nyttan med. Kanske beroende på att Jula'n aldrig fungerade på den punkten.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Idag har jag hyvlat 65x6 mm fals på ca 20 lpm virke. Jag fick tömma evighetspåsen på min CTL22:a tre gånger. Det vore trevligt att ha en cyklon kopplad till något stort kärl att ta till när man skall leka med elhyveln. ;-)
Kul att du fastnade för Midin till slut. Jag är mycket nöjd med min.Daniel_N skrev:Jag har både 22an och minin, det är kanske därför jag är lite tveksam till midin. Men prisskillnaden till minin är ju väldigt liten (idag 275kr).
Och trots att påsarna är dyrare till midin så rymmer du ju också mer - 12,5l vs 7,5l. Påsarna till midin kostar 54kr/st när man köper 5-pack, till minin 36kr/st vid 5-pack och 32kr vid 20-pack (midin verkar inte ha 20-pack av någon anledning). Det betyder att påsarna, när du köper 5-pack av midipåsarna och 20-pack av minipåsarna kostar detsamma avseende kr/liter påse.
Jag har som sagt både 22an och minin. Och eftersom minin oftast räcker till så blir det den man går till oftast - den väger mindre och är mycket smidigare. Men visst, när det behövs sug så är det klasskillnad. Kom dock ihåg att midin har samma, relativt svaga, motor som minin.
Men nu när jag tittar på specarna på festool.se så ser jag att midin endast är marginellt större (50mm högre) - så då hade jag nog fakttiskt valt den ändå - vikten är i princip densamma - även om midin blir ett antal kilo tyngre innan påsen är helt fylld. Och det gör att om jag inte skulle ha 22an så hade jag valt midin framför minin idag.
Nä, tillbaks till ämnet nu!
Är här någon som har ett konkret tips på en vettig sugare i 2000 klassen, förutom boschen eller alto21-25 som har nämnts i tråden?
Är här någon som har ett konkret tips på en vettig sugare i 2000 klassen, förutom boschen eller alto21-25 som har nämnts i tråden?
Masses skrev:
Ja, precis, och VAD kommer den att kosta?Nimajneb skrev:
Och där dog tråden igen ja... 
Någon som skulle kunna ge svar på om någon av de här modellerna skulle kunna vara något att ha? http://www.tretti.se/hushallsapparater/dammsugare/grovdammsugare
Tack för alla svar så här långt föresten!
Någon som skulle kunna ge svar på om någon av de här modellerna skulle kunna vara något att ha? http://www.tretti.se/hushallsapparater/dammsugare/grovdammsugare
Tack för alla svar så här långt föresten!
Jag har haft en alto 20-21 som sög bra, men hade för kort sladd, för kort slang, inget eftersug, och idiotiskt nog så varierade sugkraften med varvtalet på maskinen som var inkopplad. Den blev utbytt.
Här finns en annan tråd med grovisar: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/119201-grovdammsugare-igen.html
Här finns en annan tråd med grovisar: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/119201-grovdammsugare-igen.html
Jag har (som jag beskrivit i andra grovis-trådar) en Kärcher 2234 som jag har någon form av hatkärleksförhållande till. Jag valde den framför en Alto i samma prisklass mest för att jag fick spel på hjulen på Alton. Kärchern är egentligen inte speciellt dålig, bara inte riktigt bra. Den suger tämligen bra, man kan fylla påsen skapligt mycket innan den tappar allt för mycket i sugförmåga. Den har eftersug och påsarna är billiga. Den är dessutom rätt robust.
Det dåliga då? Lite för kort och styv slang, lite för kort sladd, visset golvmunstycke i statisk plast, väsnas mycket.
Trots ovanstående används den nästan varje kväll i verkstan till diverse handmaskiner. Den har dessutom sett till att hålla ovanvåningen i drägligt skick genom hela renoveringen där. Den renoveringen involverade ruskigt mycket betongdamm.
Det dåliga då? Lite för kort och styv slang, lite för kort sladd, visset golvmunstycke i statisk plast, väsnas mycket.
Trots ovanstående används den nästan varje kväll i verkstan till diverse handmaskiner. Den har dessutom sett till att hålla ovanvåningen i drägligt skick genom hela renoveringen där. Den renoveringen involverade ruskigt mycket betongdamm.
