Jag vet att det är dumt att vara dumsnål, men har en del verktyg från Festool, både batteri och nätanslutna. Nu inser jag att jag även behöver en dammsugare, speciellt till min slipmaskin. På sikt har jag tänkt skaffa en Festool CTL/CTM 26/36, men ryms inte riktigt i min budget nu. Därför tänkte jag köpa en lite billigare all-round-grovdammsugare som även skulle kunna funka tillfälligt med mina elverktyg. Någon som vet om det finns någon lite billigare dammsugare som hjälpligt skulle passa på ett Festool-verktyg, t.ex. med någon adapter eller liknande? Antar att det skulle vara bra om det även gick justera sugeffekt då man inte vill ha för mycket drag när man slippar då risken finns att slipmaskinen suger sig fast i det man slipar.

I irrbloss skrev:
Antar att det skulle vara bra om det även gick justera sugeffekt då man inte vill ha för mycket drag när man slippar då risken finns att slipmaskinen suger sig fast i det man slipar.
Det problemet kommer du inte få med en billig grovdammsugare.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det problemet kommer du inte få med en billig grovdammsugare.
Kanske ska förtydliga att "billig" är relativt till Festools modeller. Kan t.ex. tänka mig en Kärcher för runt 2000-3000. Finns det dock billigare än så som håller ok kvalitet så är det bara positivt :).

Jula säljer ut denna nu!
Har kostat runt 3500kr
Två motorer och 60l tunna.

Industriell våt- och torrdammsugare med tillbehör och specifikationer; prisinformation ingår. Webbplatsgränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

stigen stigen skrev:
Jula säljer ut denna nu!
Har kostat runt 3500kr
Två motorer och 60l tunna.

[bild]
Verkar vara ett bra deal, tyvärr verkar den inte ha justerbar sugeffekt - fast det kanske inga vanliga grovdammsugare har.

I irrbloss skrev:
Verkar vara ett bra deal, tyvärr verkar den inte ha justerbar sugeffekt - fast det kanske inga vanliga grovdammsugare har.
Det justerar du med att välja hur många motorer du vill köra. En eller två.

Jag har aldrig haft det behovet iallafall. I värsta fall finns det en ventil på handtaget.

• Gilla
xxx.maws
  • Laddar…
En liten skvätt kvar, så är det helg:cool:

En stor hög med vedträn framför en vedbod, snö på marken, barrträd och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H Hybro skrev:
En liten skvätt kvar, så är det helg:cool:

[bild]
Bättre om du inte druckit så mycket att det bara blev en liten skvätt kvar så kanske du inte hade skrivit i fel tråd.....:)

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Kärcher med elluttag hade jag köpt.

En viktig sak att tänka på är att du nog vill kunna få tag på påsar/filter ett bra tag framöver så jag hade hellre tagit en något enklare modell av ett känt märke än en lite mer avancerad av ett noname.

Det slutade med en Nilfisk Multi II 30 T VSC Inox som hade fått bäst i test i några olika tester. Valde mellan den och Kärcher WD6 Premium. Det som gjorde att jag valde Nilfisk var att slangen där verkar lite mer följsam än den slang som Kärcher har. Hur som helst, inte ens med multiadaptern som följde med så passar den på min lilla 27 mm-anslutning på min Festool RTS 400 REQ. Kommer nog få 3D-printa en adapter eller nåt om det ska funka.

En annan sak jag kom att tänka på, var gör man av dammsugarpåsarna när de är fulla? Kan man slänga dem direkt som de är i brännbart på någon återvinningsstation? De är ju lite större än en vanlig dammsugarpåse, plus att det kan vara lite gott och blandat i dem, fast mestadels sågspån hoppas jag.

U
På vår tipp slänger man påsarna i samma container som takpapp och isolering. Men bäst att fråga de som jobbar där.

Ang. adapter så passar Festools slang på nilfiskmaskiner, hålet i dammsugaren är samma dimension, iaf till de 4-5 år gamla Festool sugarna.

U Utsliten och utdömd skrev:
På vår tipp slänger man påsarna i samma container som takpapp och isolering. Men bäst att fråga de som jobbar där.

Ang. adapter så passar Festools slang på nilfiskmaskiner, hålet i dammsugaren är samma dimension, iaf till de 4-5 år gamla Festool sugarna.
Aha, synd att Festool-slangar kostar mer än vad själva Nilfisken kostade. Kanske får lämna tillbaka Nilfisken och skaffa en Festool istället, då ingår ju även slangen :).

U
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.