Cenneth Hultman Cenneth Hultman skrev:
Modellnumret på batteriet är 18105 och gräsklipparen 17936.
Jag har kollat deras hemsida.
”Hej,
detta batteri är tyvärr helt slutsål.
Vi har inget annat 4Ah batteri som passar och vi har i dagsläget ingen prognos på när vi kan få hem nya batteri.
men vi har ett på 2Ah som passar som går att beställa via nedan länk.”

Värdelöst, aldrig mer Grouw eller Schou.

Cenneth Hultman Cenneth Hultman skrev:
”Hej,
detta batteri är tyvärr helt slutsål.
Vi har inget annat 4Ah batteri som passar och vi har i dagsläget ingen prognos på när vi kan få hem nya batteri.
men vi har ett på 2Ah som passar som går att beställa via nedan länk.”

Värdelöst, aldrig mer Grouw eller Schou.
Jag har 4Ah i lager, skicka mig ett PM.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Verkar som att det var minnesbatterierna, koden var 1234 , ändrade till 6789, bröt strömmen och provade med 6789: wrong pin
Men 1234 funkade.
Provade på båda och det var lika, men den ena vet jag inte om tar laddning eller om batteriet bara var helt slut...

Kan man koppla från solpanel en stund för att ev skrämma igång det igen? Eller är det för svag spänning?

nino nino skrev:
Verkar som att det var minnesbatterierna, koden var 1234 , ändrade till 6789, bröt strömmen och provade med 6789: wrong pin
Men 1234 funkade.
Provade på båda och det var lika, men den ena vet jag inte om tar laddning eller om batteriet bara var helt slut...

Kan man koppla från solpanel en stund för att ev skrämma igång det igen? Eller är det för svag spänning?
Nej, koppla inte in annan strömkälla än tillhörande trafo om du inte vet exakt vad du gör.
Byt minnesbatteri så att maskinen minns din PIN.
Mät spänningen i dina (stora) batterier - vad visar det?
Har du 2 likadana maskiner kan du ju växla batterier och laddstationer mellan dem, för att förenkla felsökningen.

• Gilla
nino
  • Laddar…
I Ingenjörssnickarn skrev:
Nej, koppla inte in annan strömkälla än tillhörande trafo om du inte vet exakt vad du gör.
Byt minnesbatteri så att maskinen minns din PIN.
Mät spänningen i dina (stora) batterier - vad visar det?
Har du 2 likadana maskiner kan du ju växla batterier och laddstationer mellan dem, för att förenkla felsökningen.
Japp så får det bli

• Gilla
Ingenjörssnickarn
  • Laddar…
Nu verkar det som batteriet, det stora, har blivit dåligt...
Den står i laddaren åker ut och letar upp kabeln direkt och åker tillbaka. Det borde väl vara batteriet?

Någon som plockat isär och sett vad det är för batteri som sitter i

Jag var inte hemma så fick info från morsan som inte verkar ha haft så bra koll 🤔😄

Gränskabeln var av så därför stannade den sen var även höger framhjul nästan stumt så den klarade inte att backa ut rakt utan blev sväng direkt...

Lagade kabeln och bytte ett framhjulslager, sen gick den igen 🙂

Men det här problemet kvarstår...

Nästa än alltid här och alltid står roboten ungefär lika och alltid åt det där hållet

Robotgräsklippare nära vägg med trästolpar bredvid; försöker undvika stopp vid gränskabel enligt forumdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så har jag lagt ut stolpar så den inte kan åka så långt in mot väggen.

Öppnar jag bara luckan och slår koden så får jag gränskabelfel och får slå av med huvudbrytaren mitt bak, drar jag klipparen en halv meter ut på gräsmattan så är det bara att slå koden och trycka start så åker den vidare.

Verkar som att när den kommer nästan parallellt med kabeln, och kabeln är till höger, och träffar den så provar den att vrida sig åt höger vilket resulterar i att den åker över kabeln och stannar

Innan vi la ut stolparna så kunde den stanna 3-5ggr om dagen på just den där sträckan som är kanske 5-7m lång och där är enda stället den stannar på ...
Har tyvärr inte sett själv när den stannar så ovan är bara en teori, kan inte fatta varför den gör som den gör annars

nino nino skrev:
Men det här problemet kvarstår...

Nästa än alltid här och alltid står roboten ungefär lika och alltid åt det där hållet

[bild]

Som ni ser så har jag lagt ut stolpar så den inte kan åka så långt in mot väggen.

Öppnar jag bara luckan och slår koden så får jag gränskabelfel och får slå av med huvudbrytaren mitt bak, drar jag klipparen en halv meter ut på gräsmattan så är det bara att slå koden och trycka start så åker den vidare.

Verkar som att när den kommer nästan parallellt med kabeln, och kabeln är till höger, och träffar den så provar den att vrida sig åt höger vilket resulterar i att den åker över kabeln och stannar

Innan vi la ut stolparna så kunde den stanna 3-5ggr om dagen på just den där sträckan som är kanske 5-7m lång och där är enda stället den stannar på ...
Har tyvärr inte sett själv när den stannar så ovan är bara en teori, kan inte fatta varför den gör som den gör annars
Har en likadan. Man kan bli tokig när den inte gör som man vill. Grundregeln: Har den stannat en gång så stannar den igen på samma ställe förr eller senare. Det bästa är att ALLTID flytta tråden så fort den stannar. 3cm, 10cm man får prova.
Jag la tråden lite för tajt i början så under åren så har jag nog flyttat hela slingan. Man måste ju ändå trimma så flytta in den 5cm minst.

Hur menar du? Flytta den från huset eller mot?
Vet inte vad det skulle göra för skillnad men visst kan jag prova det.

Lite längre bort så ligger det stenplattor mot grunden och på dom har den aldrig stannat ändå är det i stort sett samma mått från vägg till kabel

nino nino skrev:
Hur menar du? Flytta den från huset eller mot?
Vet inte vad det skulle göra för skillnad men visst kan jag prova det.

Lite längre bort så ligger det stenplattor mot grunden och på dom har den aldrig stannat ändå är det i stort sett samma mått från vägg till kabel
Ut från huset. Den stannar av en anledning, oftast för att den tvingas backa o strula sen byter den håll, knivarna går åt andra hållet. och den byter vinklar. Det enda du kan göra är att ändra förutsättningarna dvs flytta tråden. Flytta ut den på gräset några dm å se vad som händer.
Reglarna du lagt ut tror jag själper mera än hjälper

• Gilla
nino
  • Laddar…
Den stannade ca 2m längre fram tidigare, det gör den inte nu för nu kan den inte gå över tråden.

Skickade iväg den mot tråden nästan parallellt idag men då vände den ut åt vänster, vet inte om den vänder slumpartat åt höger / vänster?

Men jag ska prova flytta ut slinga, har en skarv lite längre fram

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.