Finns flera trådar med olika namn såsom M800, reservdelar etc. Föreslår att allt om Grouw robotgräsklippare samlas under denna tråd istället.

• Grouw robotgräsklippare S- modellen med två stora hjul och en kontrollpanel, lämplig för diskussion om underhåll och reservdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grouw robotgräsklippare med svart och grå design, grön och röd accent på toppen, och stora hjul, presenterad i diskussion om reservdelar och M800.
    Skapa konto
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Aktuellt för säsongen, som jag fått många frågor kring, har varit trasiga kugghjul ("drev") i varvtalsomvandlaren ("växellådan") till bl.a. Grouw M900 modell 17936. Beskriver här hur ni själva kan beställa dreven direkt från Schou:

Det minsta av 4 drev kallar Schou för "det lilla" och det näst minsta kallar Schou för "det stora".

Det minsta ("lilla") har art.nr 2013151:
https://schou.com/products/lille-tandhjul-t2011785-trobot-2013151?_pos=1&_sid=52b6ba6b9&_ss=r2013151

Det näst minsta ("stora") har art.nr 2012918:
https://schou.com/products/gear-t2011785-trobot-2012918?_pos=1&_sid=511f5753e&_ss=r

• Två kugghjul i en växellåda från Grouw M900, art.nr 2013151 och art.nr 2012918, med markering i rött kring det större kugghjulet.
    Skapa konto
  • Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
K
Det är väl bra att samla generella frågor i en tråd men du får väl lugna dig lite, onödigt att bumpa alla trådar du kan hitta som varit idle i 5 år+… Folk kommer hitta denna tråden ändå

K kniv skrev:
Det är väl bra att samla generella frågor i en tråd men du får väl lugna dig lite, onödigt att bumpa alla trådar du kan hitta som varit idle i 5 år+… Folk kommer hitta denna tråden ändå
Välkommen till tråden 👍
Folk som söker får även upp trådar som varit passiva länge.. 😉

Blir knäpp på klipparen...
Förra året gick den klockrent, i år stannar den på samma ställe med felet gränskabel brott eller nåt sånt.
Får flytta på den och då går den tills den kommer på samma ställe igen, har inte sett vad som händer tyvärr
Det är längs med husgrunden

Här stannar den av någon anledning

Gräsklippare vid kanten av en gräsmatta och en byggnad, stannad intill träplankor.
Skapa konto

Du har inte installerat en musskrämma eller nåt annat som kan ge ett magnetfält i närheten?

Violina Violina skrev:
Du har inte installerat en musskrämma eller nåt annat som kan ge ett magnetfält i närheten?
Nej finns inget i närheten, varken ute eller inne ☹️

nino nino skrev:
Nej finns inget i närheten, varken ute eller inne ☹️
Gissar en av två orsaker:
1. Störning av signalen - har något nytt installerats sedan i fjol, ute, inne eller under marken som högspänningsledning?
2. Skadat hölje på begränsningskabeln, dvs. inget brott men signalen kan delvis jordas vid detta ställe?

Min rekommendation är att ta upp kabeln ur marken ca 1m åt vardera håll från där den stannar - är den oskadad?

Inget nytt är installerat varken ute eller inne, inom iaf 3m radie

Om signalen jordas, borde den inte stanna lite här och där då? Speciellt nu när det har regnat i flera dagar...

Alltid på samma ställe.
Har förvisso en skarv med wago precis där, men jag har en till wago (minst) som legat i jorden i 3år, den som är vid stället där den stannar har varit där 1år. Möjligen att klipparen kommer åt wagon och det jordas precis då, men det känns lite osannolikt.. ska prova att röra skarven och se ad som händer

Konstigt är det... funkade perfekt i fjol och inget ändrat till i år

nino nino skrev:
Inget nytt är installerat varken ute eller inne, inom iaf 3m radie

Om signalen jordas, borde den inte stanna lite här och där då? Speciellt nu när det har regnat i flera dagar...

Alltid på samma ställe.
Har förvisso en skarv med wago precis där, men jag har en till wago (minst) som legat i jorden i 3år, den som är vid stället där den stannar har varit där 1år. Möjligen att klipparen kommer åt wagon och det jordas precis då, men det känns lite osannolikt.. ska prova att röra skarven och se ad som händer

Konstigt är det... funkade perfekt i fjol och inget ändrat till i år
Gillar själv Wagos 😊 men aldrig under mark - utan fyllning av silikonpasta är det väl högst troligt att fukt ärgar och/eller jordar signalen från wagon? Använder själv endast lödskarvhylsa med extra krympslang utanpå för skarvar under mark.

I Ingenjörssnickarn skrev:
Gillar själv Wagos 😊 men aldrig under mark - utan fyllning av silikonpasta är det väl högst troligt att fukt ärgar och/eller jordar signalen från wagon? Använder själv endast lödskarvhylsa med extra krympslang utanpå för skarvar under mark.
Jo jag har riktiga skarvar också men flyttade om en slinga för 3 år sen och sen fick wagon vara kvar, sen har den blivit bortglömd 🙂

Men som sagt, jordar den så borde ju klipparen stanna var som eller inte gå alls. Nu går den kanske en eller 2 dagar utan stopp, sen kan den stanna 2-3ggr på en dag på exakt samma ställe.

Vore det fel på slingan så skulle det ju inte funka alls eller så skulle stoppen bli var som helst?

nino nino skrev:
Jo jag har riktiga skarvar också men flyttade om en slinga för 3 år sen och sen fick wagon vara kvar, sen har den blivit bortglömd 🙂

Men som sagt, jordar den så borde ju klipparen stanna var som eller inte gå alls. Nu går den kanske en eller 2 dagar utan stopp, sen kan den stanna 2-3ggr på en dag på exakt samma ställe.

Vore det fel på slingan så skulle det ju inte funka alls eller så skulle stoppen bli var som helst?
Att stoppen skulle bli var som helst kan möjligen stämma teoretiskt, dock inte i praktiken enl. min erfarenhet. Felsökte t.ex. nyligen en Husqvarna där begränsningskabeln skadats utan att vara helt av. Vid kabelbrottssökning försvagades signalen på den del av tomten där skadan hittades, men inte på andra delar där signalen var starkare. Den skadade delen byttes ut och allt funkade igen med jämnstark signal.

Tror att man lätt misstar begränsningskabeln för en "elkabel" när funktionen faktiskt är att agera en signalsändande antenn.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Då har tyvärr min klippare börjat bråka lite. Något har hänt med vänstra bakhjulet som gör att klipparen svänger och går i cirklar. Hjulet snurrar ”ryckigt” så något verkar tyvärr paj.
Någon med samma erfarenhet eller med koll på vad som kan göras? Eller om det inte är värt besväret.
/Mike

M Mikael P Rosenqvist skrev:
Hej,
Då har tyvärr min klippare börjat bråka lite. Något har hänt med vänstra bakhjulet som gör att klipparen svänger och går i cirklar. Hjulet snurrar ”ryckigt” så något verkar tyvärr paj.
Någon med samma erfarenhet eller med koll på vad som kan göras? Eller om det inte är värt besväret.
/Mike
Modell M900 APP 17936 2022?
Trasigt kugg/drev i plast, se ovan i tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.