Då var det säsong igen.
Ställer in roboten laddstationen och det blinkar till rött för att sen återgå till fast grönt ljus, men vill ej börja ladda kan det vara minnes batteriet som behöver bytas ut?

Huvudbatteri har ej varit underhållsladdat under vintern men roboten har stått inomhus i garage så den har ej blivit utsatt väta el dylik, tog ur det nu ett par minuter och satte tillbaka det.

Tänkte kolla här först om någon annan tips innan man börjar skruva och pilla.

K Kalle_Banan skrev:
Då var det säsong igen.
Ställer in roboten laddstationen och det blinkar till rött för att sen återgå till fast grönt ljus, men vill ej börja ladda kan det vara minnes batteriet som behöver bytas ut?

Huvudbatteri har ej varit underhållsladdat under vintern men roboten har stått inomhus i garage så den har ej blivit utsatt väta el dylik, tog ur det nu ett par minuter och satte tillbaka det.

Tänkte kolla här först om någon annan tips innan man börjar skruva och pilla.
Typiskt efter vinter utan en underhållsladdning är att batteriet håller för låg spänning för att laddstationen ska vilja ladda (risk för defekt batteri). Då gäller antingen nytt batteri eller att ladda upp det en anings utanför maskinen (s.k. trickle charge).

• Gilla
Kalle_Banan
  • Laddar…
I Ingenjörssnickarn skrev:
Typiskt efter vinter utan en underhållsladdning är att batteriet håller för låg spänning för att laddstationen ska vilja ladda (risk för defekt batteri). Då gäller antingen nytt batteri eller att ladda upp det en anings utanför maskinen (s.k. trickle charge).
Mät batteriet - volt?

De är inte så pedagogiska, minns jag rätt ligger alla modellers senaste firmware i samma zip-fil, dvs även "Til modeller fra 2022 - v0403". Ladda ned zip-filen så ser du alla filer i den.
Nu har jag uppdaterat mjukvaran, men fortfarande samma problem :(

Jag får prova köpa en sån här se om det orkar dra igång batteriet, då det är nytt sen förra året.
https://schou.com/products/manuel-oplader-t-robotplaeneklipper-17928?_pos=1&_sid=e9f13122c&_ss=r

Kan man inte bara koppla på ett bilbatteri en stund? Eller är det högre volt på klipparen?

K Kalle_Banan skrev:
Jag får prova köpa en sån här se om det orkar dra igång batteriet, då det är nytt sen förra året.
[länk]
Jag kopplade kablar ifrån stationen direkt till batteriet så laddade det upp, dock löste det inte mina problem...

Micke501 Micke501 skrev:
Jaha då slutade grouwen klippa då. Funkar fint i flera år. Nu när den skulle ut så började allt bra sen märkte jag att den inte klipper, bara åker runt. Lyftade försiktigt och satt en lite pinne mot klippplattan. Ja den stannade direkt. Hm? Kan det vara klippningen som givit upp eller finns det typ en ”brytpinne” tro. Motorn går men vid minsta motstånd så stannar den.
Några tankar.
Tja!
Jag upplever samma problem. Själva disken börjar snurra men stöter den på motstånd ger den upp. Förra året råkade den klippa stumt så att disken gick sönder, så inte helt orimligt att något annat tog stryk. Har du hittat någon lösning?

Slog igång min Grouw idag, startade direkt och började klippa.
Måste gå tillbaka i tråden och kolla när jag köpte den, men jag är nöjd.

Vi köpte en åt svärmor, hoppas den funkar lika bra åt henne som min gjort annars vet jag som som får skäll 😄😄

• Gilla
Kalle_Banan
  • Laddar…
Upplever att den stannar för gränskabel ganska ofta, troligen efter att jag laddade i ny fw förra året.
Verkar som att om den stöter emot nåt nära tråden, eller är vid en 90° böj så kan den svänga åt fel håll och då komma över tråden och stanna.
Vet inte om den svänger för snabbt så den hinner över innan den stannar

Någon mer som upplevt det?

nino nino skrev:
Upplever att den stannar för gränskabel ganska ofta, troligen efter att jag laddade i ny fw förra året.
Verkar som att om den stöter emot nåt nära tråden, eller är vid en 90° böj så kan den svänga åt fel håll och då komma över tråden och stanna.
Vet inte om den svänger för snabbt så den hinner över innan den stannar

Någon mer som upplevt det?
Har upplevt nåt snarlik med den ej hittar tillbaka till gränskabeln om det en 90 graders vinkel men oftast har det löst sig av sig själv tillslut.

Köpte en sån där laddare (model 17928) för kunna ladda upp batteriet via nätström, så nu får roboten ström och displayen lyser upp men sen fastnar det där. Ställer in roboten i laddstationen men lampan lyser fortfarande med fast grönt ljus, kan det vara så att även minnesbatteriet har gett upp också?

Vill dock minnas att jag bytte det förra året, får prova byta det också som sista utväg om ingen annan har någon ide om vad det kan vara för fel.

Är det rätt pinkod som du brukar använda om du bytt från 1234, isåfall är det nog inte batteriet.
Vad har du för klipptider?
Om du öppnar luckan och startar upp den, ser du vad batteriet visar?

nino nino skrev:
Är det rätt pinkod som du brukar använda om du bytt från 1234, isåfall är det nog inte batteriet.
Vad har du för klipptider?
Om du öppnar luckan och startar upp den, ser du vad batteriet visar?
Nu kunde jag läsa och skriva in pinkod och ändra tid och datum, men när man ska spara så börjar displayen blinka lätt för att sedan slockna.
Så sparningen går ej igenom, så funderar på om det kan vara minnesbatteriet ändå?

Ja det låter ju nästan så, är väl bara 20-30skruv för att byta 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.