B breakman skrev:
Nu verkar du ha dribblat bort dig själv i allt svammel 🤨
Amatörer: "Vidare aldrig rengöra grillen. Använd aldrig stektermomete". Kanske lite otydlig formulerat? Med andra ord: rengör alltid grillen efteråt. Använd alltid stektermometer.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
Grilla alltid med indirekt grillning - aldrig direkt på galler. Efter varmrökningen, slå in i folie eller använd en gjutjärnsgryta. Men först, gnid in riktigt med salt. Stick hål i köttet (ha alltid stora stycken kött) in med lök och in med mer färska örtkryddor. på med lock på grytan samt locket på grillen. Använd stektermometer, med larm. Poängen är att samla upp all fett. Använd det som found till gräddsåsen. Använd aldrig några andra kryddor annat än salt (rosa) och färska örtkryddorsblandniongar: till Lamm, salt, vitlök, rosmarin. Nöt salt och örtkryddor. Fläsk lök, salt och örtkryddor. Kyckling lite knepigare, köttet är magert så in med mycket smör under skinnet. Trä upp kycklingen på en ihålig runt ställning (finns att köpa). Vad gäller örtkryddor blanda så många som möjligt med varandra. Skär eller hacka först. Använd mycket salt. På slutet av grillning kan man grilla hårt, på ytan, så man får en rostig smak, samt att saften stannar inne, Låt köttet vila en stund. Hoppa alla kolhydrater, servera med en stor sallad.
Man funderar allvarligt på att sluta grilla efter att ha läst ett sådant här inlägg,

Nidbilden av BH-forumet?

• Gilla
  • Haha
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Försök att följ mitt recept ovan med en gasolgrill? Det går inte!

B Boende45 skrev:
Man funderar allvarligt på att sluta grilla efter att ha läst ett sådant här inlägg,

Nidbilden av BH-forumet?
He, he ... Kanske lika bra det, eller pröva receptetr och njut av något så gott som du aldrig smakat tidigare! Hoppa alkoholen också. Bon appetit!

Fairlane
Det dyker alltid upp en gasol-hatare i alla trådar när någon frågar om tips på gasolgrill. De klassiska argumenten är att gasolgrillen inte blir tillräckligt var, att det smakar annorlunda och att det inte blir någon rök som ger smak.

Min sizzle-zon blir uppåt 800 grader, hur mycket varmare behöver det bli?

Oberoende blindtester visar att man inte känner skillnad, man kan tycka att det borde ge en hint.

Rök går alldeles utmärkt. Jag varmröker till exempel lax i min gasolgrill, hur nu det går till om rök inte är möjligt.

Sen har det kommit nya argument som att gasolen kan ta slut och att det inte går att grilla i 4 timmar. Gasolen kan helt riktigt ta slut, men jag har kommit på två knep som säkert ingen annan kommit på. Dels kollar jag mängden innan jag börjar grilla och dels har jag två gasoltuber. Smart va?
Att det inte går att grilla 4 timmar förstår jag inte alls. Varför skulle inte det gå om man hade gasol så det räcker?

Slutligen, ja det är en fossilgas, vilket är lite trist och ja det är brandfarligt så man får hålla koll på sina saker. Grillkol är faktiskt också brandfarligt.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det dyker alltid upp en gasol-hatare i alla trådar när någon frågar om tips på gasolgrill. De klassiska argumenten är att gasolgrillen inte blir tillräckligt var, att det smakar annorlunda och att det inte blir någon rök som ger smak.

Min sizzle-zon blir uppåt 800 grader, hur mycket varmare behöver det bli?

Oberoende blindtester visar att man inte känner skillnad, man kan tycka att det borde ge en hint.

Rök går alldeles utmärkt. Jag varmröker till exempel lax i min gasolgrill, hur nu det går till om rök inte är möjligt.

Sen har det kommit nya argument som att gasolen kan ta slut och att det inte går att grilla i 4 timmar. Gasolen kan helt riktigt ta slut, men jag har kommit på två knep som säkert ingen annan kommit på. Dels kollar jag mängden innan jag börjar grilla och dels har jag två gasoltuber. Smart va?
Att det inte går att grilla 4 timmar förstår jag inte alls. Varför skulle inte det gå om man hade gasol så det räcker?

Slutligen, ja det är en fossilgas, vilket är lite trist och ja det är brandfarligt så man får hålla koll på sina saker. Grillkol är faktiskt också brandfarligt.
Du glömde picknick och campingargumentet. ☝️😉😂

• Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Kolgrillning: en äkta och naturligt nordiskt tradition; en metod med ren organiskt material. Gasol däremot är en petroleumbaserad restprodukt packad i glittrad flaska, såld till överpris tillsamman med dyra gasolgrillar som blivit en lönsam industri. Ett lurat folk 😢

F
Jerka63 Jerka63 skrev:
Kolgrillning: en äkta och naturligt nordiskt tradition; en metod med ren organiskt material. Gasol däremot är en petroleumbaserad restprodukt packad i glittrad flaska, såld till överpris tillsamman med dyra gasolgrillar som blivit en lönsam industri. Ett lurat folk 😢
Eller så plockar man fram elgrillen. Miljövänlig svensk el, kanske till minuspriser på sommaren, direktlevererad hem till dig. 😂

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Det är ju tyvärr så att diskussionerna i forumet ibland blir helt ointressanta för andra än möjligen en liten skara som alla mer eller mindre har svårt att ta in andras perspektiv och alltid tycker att de själva har rätt.

Att denna skara utgörs av personer med personlighetsdrag som narcissism, låg grad av utvecklad mentalisering, egocentrism mm är rätt uppenbart.

Det är faktiskt så att man inte når någon som helst framgång eller blir respekterad i en diskussion om man inte är ödmjuk.

Så mitt tips, om det skulle vara någon som känner sig träffad, är att man försöker ta in andras perspektiv om man ska bli respekterad här.

Det finns ju både kol och gasolgrillar av en anledning.

• Gilla
  • Älska
breakman och 2 till
  • Laddar…
Det är ju det jag gör: Gasolgrillaren: står bara och trycker på en knapp som en annan McDonaldsanställd, lite propansmak i varje tugga är inte fel 😀

Jerka63 Jerka63 skrev:
Nordisk tradition?

Ingen har lurat mig, flaskan glittrar inte.
Den är heller inte dyr, du behöver inte vara ledsen, inte över det iaf...

Fairlane
Jerka63 Jerka63 skrev:
Gasolgrill? Herre gud. Säger allt! Lämnar här med tråden åt sitt miserabla öde.
Efter detta har du lyckats skriva 7 inlägg som inte hjälper TS ett dugg utan bara visar att du inte har koll på hur en gasolgrill fungerar, vad den kan köra eller inte och att du inte vill ha en gasolgrill. Det är helt ok att föredra kolgrill, men man behöver ju inte förstöra en tråd för någon som vill ha gasolgrill för det.

Så klicka bort bevakning av tråden och hoppa vidare?

• Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:
AI genererat? Har kört Gasolgrill hos svägerskan och det var inte kul. Gasolen tog slut. Med bra kolbriketter kan du grilla i fyra timmar. Försök gör det med en gasolgrill. Bara googla på gasolgrillens nackdelar så kommer sanningen fram: gasolgrill exploderade – satte nästan eld på huset - [länk]

Polisen gjorde ju alla fel man kan göra.

MSB skriver så här:

Gasolgrill - placering av grill och gasolflaska​

Placera inte grillen för nära antändbart material, som trädgårdsmöbler, parasoll, vindskydd eller husfasad. Ställ alltid gasolflaskan bredvid grillen men på avstånd från värmen, även om det finns plats under grillen. Om gasolflaskan kommer för nära själva grillen kan värmen från grillen värma upp gasolflaskan eller gasolslangen, som då kan få för hög temperatur.

Det finns också risk för att fett som droppar från grillen tar eld och skadar gasolutrustningen, om den felaktigt placerats under grillen. Detta kan medföra att slangen börjar läcka eller att trycket i gasolflaskan blir så högt att säkerhetsventilen löser ut och gasolen strömmar ut. Utströmmande gasol kan lätt antändas och skapa bränder.
https://www.msb.se/sv/rad-till-priv...ol-i-hemmet-och-pa-fritiden/grilla-med-gasol/

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Missade du att TS är ute efter en gasolgrill, primärt?
A amandadenandra skrev:
Jag letar främst efter en gasol då sambon gärna vill ha det, men är minst lika öppen för en kolgrill.
Denna mening från TS tolkar jag så här: Jag måste officiellt leta gasol, för att vara sambon till lags, men vill ha argument för kolgrill, för att använda till min planerade övertalningskampanj. 😉
Med det sagt riskerar väl vissa argument i slutet av denna tråd att vara lite väl påtryckande…

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Eller så plockar man fram elgrillen. Miljövänlig svensk el, kanske till minuspriser på sommaren, direktlevererad hem till dig. 😂
Ha, ha... Ärligt talat har någon provat? Har inte alla en elgrill i ugnen? Hur görs på picknick? Ta med batterier?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.