17 029 läst ·
132 svar
17k läst
132 svar
Grill som är bra och inte rostar
Kan bara hålla med, en fantastisk apparat.F Fnularen skrev:Sedan förra året kör jag en 4brännares Bluegaz z1 för ca 9000kr, helt i rostfritt stål som jag är mkt nöjd med o ger galet hög värme om man byter regulator till 50mbar. Håller kanske inte samma kvalite som webern men är ju 5-6000kr billigare för samma grillyta o är ju dessutom bra i test, år efter år.
Min står ute utan tak året om och inte en rostfläck någonstans, sedan 2017.
Min tidigare Weber (genesis?) som skrotades 2017 tror jag, den bör ha varit runt 15 år då.
Den var ju bra, själva lådan och locket var helt i aluminium men underredet var i lackad plåt och rostade ihop till slut.
Gallren rostade också ( i sig inget problem, roterande stålborste fixar det enkelt),
dom däringa lackade flavorizer vinkelplåtarna över brännarna var omöjliga att få rena ( inte heller ett problem för funktionen).
Brännarna funkade hela tiden.
Blugaz z1 är min nya favorit, stor yta, jättevarm snabbt och rostfri.
Med all respekt alls inlägg, men det man ska lägga pengar på är köttet och kolet, inte grillen. Den vanliga giftiga kolen man kan köpa på bensinmackar duger kanske till mamma-Scans grillkorv, om ens det?D Dilato skrev:Kan bara hålla med, en fantastisk apparat.
Min står ute utan tak året om och inte en rostfläck någonstans, sedan 2017.
Min tidigare Weber (genesis?) som skrotades 2017 tror jag, den bör ha varit runt 15 år då.
Den var ju bra, själva lådan och locket var helt i aluminium men underredet var i lackad plåt och rostade ihop till slut.
Gallren rostade också ( i sig inget problem, roterande stålborste fixar det enkelt),
dom däringa lackade flavorizer vinkelplåtarna över brännarna var omöjliga att få rena ( inte heller ett problem för funktionen).
Brännarna funkade hela tiden.
Blugaz z1 är min nya favorit, stor yta, jättevarm snabbt och rostfri.
Har kört med en för 199 kr, sådan där runt och grillat allt, till och med rökt samt med indirekt grillning av tjocka revbensspjäll (fyra timmar) körde ormen, fungerat perfekt. När grillhelvetet rostade sönder. köp en ny.
Nu har jag i och för sig köpt en billig kopia avTexas Barbeque (ÖB ser ut som en litet ånglok eller en fabrik i miniatyr med skorsten) med kjol. Häng över efter grill. Inget rost att tala om. Men jag saknar faktiskt den gamla då man kunde stänga all ventilation både upp och ner när grillet var klart. Några dagar senare kunde man använda samma briketter, då glöden kvävts och då sparade man på kol.
Texas Barbeque https://cdn.abicart.com/shop/8596/a...-width=720&max-height=720&quality=70&fmt=avif
Haft en Weber master touch i ca 4 år. Ganska missnöjd med benen då den är väldigt ranglig. Små rostfläckar har börjat leta sig fram på skålen. Då förvarar jag den under tak på vinterhalvåret och överdrag på sommaren. Ok grill, lätt att använda, bra och jämn värme, svårt att misslyckas.C cpalm skrev:
Askpropellern har fått sig en knäck och började ta i kolgallret när jag snurrade. Tyvärr verkar inte den gå att ta av? Så fick knäcka ner den med en polygrip.
Dock sugen på att komplettera med gasol. Mest för att det går snabbare, inte alltid lätt att grilla med hungriga småbarn. 😆
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Den kommer rosta sönder. 🫣Jerka63 skrev:
Med all respekt alls inlägg, men det man ska lägga pengar på är köttet och kolet, inte grillen. Den vanliga giftiga kolen man kan köpa på bensinmackar duger kanske till mamma-Scans grillkorv, om ens det?
Har kört med en för 199 kr, sådan där runt och grillat allt, till och med rökt samt med indirekt grillning av tjocka revbenspjäll (fyra timmar) körde ormen, fungerat perfekt. När grillhelvetet rostade sönder. köp en ny.
Nu har jag i och för sig köpt en billig kopia på Texas Barbeque (ÖB) med kjol. Häng över efter grill. Inget rost att tala om. Men jag saknar faktiskt den gamla då man kunde stänga all ventilation både upp och ner när grillet var klart. Några dagar senare kunde man använda samma briketter, då glöden kvävts och då sparade man på kol.
Med all respekt......
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Köpte min Weber 57 när jag fyllde 40. Det är 21 år sen och den har alltid stått ute. Tät och fin så man kan återanvända brikketterna. Jag har eldat, rökt räkor i den. Det jag saknar är termometer i locket. Kommer köpa Weber igen...... om jag behöver...
Vi har också en master touch. Men vi använder aldrig master-touch-funktionerna med gallret och personligen tycker jag bara de irriterar. Hade vis av erfarenhet valt en med traditionellt galler.F Fideliox skrev:
Håller också i viss mån med om benen, det är ett skämt att försöka rulla den någonstans.
Hyllan under är också helt värdelös, och hade gärna haft lite fler och bättre krokar att hänga tillbehör på.
Vår förvaras också under tak på vintern, men inga tendenser till rost någonstans efter 5 eller 6 säsonger.
Så inte den perfekta grillen på något sätt, men den var å andra sidan inte alls särskilt dyr heller.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Röka gör jag i min gasolgrill. Varmrökt lax är lite av en specialitet, fungerar utmärkt.B Blejdarn skrev:
Långkoka vet jag inte riktigt vad du menar, men jag grillar gärna lång tid och det finns möjligheter att köra rotisserie också.
Jag har nördat ner mig lite mer än de flesta på grill och BBQ (jag arrangerar BBQ-tävlingar..), men jag kan försöka komma med lite mer rimliga tips än vad jag själv hade valt..A amandadenandra skrev:
Weber var bättre förr, när de köptes upp från familjen Stephen av riskkapitalbolag började det både letas ställen att spara in på och höjas priser.
Är det gasol du är ute efter hade jag tittat på Napoleon eller Bluegaz, det kostar lite mer men det är ett par snäpp högre kvalitet än resten. Broil King, Char-Broil, Weber, Tenneker är i mellanskiktet. Undvik Enders, Landmann, Mustang. Generellt skulle jag säga att allt under 8-9000 kr för 4 brännare bör undvikas.
Tittar man på kol skulle jag säga att en mellanklass-kamado (t.ex. Masterbuilt som tipsats om här ovan, som är en andrasorteringsvariant på Kamado Joe) är svårslagen pris/prestanda och versatilitet. Vill man hellre ha en klassisk klotgrill har Napoleon ett par varianter runt 4-5000 kr, även Webers klassiska 57 cm är OK men tyvärr inte alls samma kvalitet eller pris/prestanda som förr.
Det jag inte sett någon tipsa om i tråden hittills är en pelletsgrill. Du får snabb uppstart som en gasolgrill men smaken från en kolgrill. I det segmentet finns t.ex. tillverkare som Traeger, Green Mountain Grills, Pit Boss, Weber, Broil King och ett helt gäng andra. Jag kör själv Traeger, en Pro 22 börjar runt 6000 kr.
Nu måste ju jag berätta vad jag grillar på i nuläget. En Biltema camping grill för 369kr 😀
Perfekt för två, eller upp till 4, om man bara grillar köttet. Också väldigt lätt, så perfekt att ta med på utflykter nu när engångsgrillar är svårare att få tag på. Står ute året runt, men då den är rostfri, så är den ändå fin. Skruvarna har de dock inte valt rostfria av någon underlig anledning, så de har jag tänkt byta endera året. Gallret har också kromet börjat försvinna på vid disk med svamp och kopparlagret börjat visa sig. Så skulle vilja ha ett rostfritt, men inte hittat något passande ännu. (210-220mm X 340-350)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt för två, eller upp till 4, om man bara grillar köttet. Också väldigt lätt, så perfekt att ta med på utflykter nu när engångsgrillar är svårare att få tag på. Står ute året runt, men då den är rostfri, så är den ändå fin. Skruvarna har de dock inte valt rostfria av någon underlig anledning, så de har jag tänkt byta endera året. Gallret har också kromet börjat försvinna på vid disk med svamp och kopparlagret börjat visa sig. Så skulle vilja ha ett rostfritt, men inte hittat något passande ännu. (210-220mm X 340-350)
Var inte många år sedan Bluegaz var totalhaverier, har dom blivit bättre nu, och bättre än Weber??F fnord skrev:Jag har nördat ner mig lite mer än de flesta på grill och BBQ (jag arrangerar BBQ-tävlingar..), men jag kan försöka komma med lite mer rimliga tips än vad jag själv hade valt..
Weber var bättre förr, när de köptes upp från familjen Stephen av riskkapitalbolag började det både letas ställen att spara in på och höjas priser.
Är det gasol du är ute efter hade jag tittat på Napoleon eller Bluegaz, det kostar lite mer men det är ett par snäpp högre kvalitet än resten. Broil King, Char-Broil, Weber, Tenneker är i mellanskiktet. Undvik Enders, Landmann, Mustang. Generellt skulle jag säga att allt under 8-9000 kr för 4 brännare bör undvikas.
Tittar man på kol skulle jag säga att en mellanklass-kamado (t.ex. Masterbuilt som tipsats om här ovan, som är en andrasorteringsvariant på Kamado Joe) är svårslagen pris/prestanda och versatilitet. Vill man hellre ha en klassisk klotgrill har Napoleon ett par varianter runt 4-5000 kr, även Webers klassiska 57 cm är OK men tyvärr inte alls samma kvalitet eller pris/prestanda som förr.
Det jag inte sett någon tipsa om i tråden hittills är en pelletsgrill. Du får snabb uppstart som en gasolgrill men smaken från en kolgrill. I det segmentet finns t.ex. tillverkare som Traeger, Green Mountain Grills, Pit Boss, Weber, Broil King och ett helt gäng andra. Jag kör själv Traeger, en Pro 22 börjar runt 6000 kr.
De har gjort en rejäl resa, deras grejer i det övre segmentet är riktigt bra, däremot ska man fortfarande undvika de billigare modellerna. Ungefär som Weber förr när de var bra, undvik Spirit, köp Genesis.FredrikR skrev:
Vi får se hur Weber hanterar detta, jag upptäckte rost på plåtchassit på min 425 häromveckan. Den är mindre än ett år gammal och har haft överdrag på sig.
Löser de inte det smidigt så kommer det finnas ett och annat inlägg om det här framöver….
Löser de inte det smidigt så kommer det finnas ett och annat inlägg om det här framöver….