Kamadogrill. Haft flertalet plåtgrillar både kol och gasol men kamadon är den bästa jag haft hittills.

Vi har en Landmann som är emaljerad istället för lackerad. Den är 15-20 år och har ännu inte rostat.

FredrikR FredrikR skrev:
Den kommer rosta sönder. 🫣

Med all respekt......
Tillverkaren sprutar på den giftiga metallgrillsprayfärgen, det är den enda skillnaden. Hurra ropar pöbeln, min svindyra grill rostar aldrig!

Min TB-kopia har inte rostat än. Det man gör är att hänga över kjolen när grillen är något över ljummen (timing). Inga problem. Nej, en riktig grillmaster satsar på ett bra kol och ett ännu bättre kött.

Amatörer köper grillar för över 20 000 kr kör bensinmackskol (halter av de giftiga tungmetallerna som krom och nickel) dränker in det giftiga kolet med tändvätska och kör mamma-scans grillkorv, innan glödbädd hunnit utvecklats, utan eldar korvarna i lågorna från tändvätskan, vilket resulterar i det cancerframkallande ämnet akrylamid bildas. Mums. Knaperstekt!

Vidare aldrig rengöra grillen. Använd aldrig stektermometer.

Grillas kött så används enbart färdigmarinerad T-benstek (gjort av överbliven gammal julkika) endast grillkrydda (dextrose, majsmjöl, socker,, maltodextrin, jästextrakt, klumpförebyggande medel E552 samt färgämne osv...Mums).

Nej, så här gör man: köp bara ekologiskt mört, kvalitetskött Tar fram köttet i god tid innan. Kör torrmarinad (salt, färska örtkryddor).

Beställ bara kol från Tornedalen - Birchotan. Björkveden hettas upp en bit över 600 grader och omvandlas under processen till träkol - kolningen tar tre dagar.

Börja med att varmröka köttet (färska enkvistar - det skall ryka, rök minst en timme). Kör alltid indirekt grillning. Börja därför i god tid.

• Haha
  • Gilla
fnord och 4 till
  • Laddar…
Är tacksam för att jag får så bra input - läser alla svar jag får och kör lite produktsök efter detta.

Jag har förstått att det kanske är Napoleon som faller mig bäst i smaken. Var och kikade på en igår. En del av mig har dock fallit in lite på ett av de första tipsen Rösel, men jag hittar inga som helst recensioner på deras grillar. Har förstått att de tidigare tillverkades i Tyskland men att produktionen numera är förlagd i Kina.

Som många skriver så brukar kvaliteten bli sämre även om den varit bra tidigare. Det kan handla om att spara in pengar, att det finns nya lagar som förbjuder vissa material som använts tidigare osv.

Tycker det är en klassiker att när företagens produkter rullar bra så släpper man kvaliteten och jagar pengarna. För att det säljer på gamla meriter.

Jag vill ha en gasolgrill samtidigt som jag vill ha något som brinner. Pellets har aldrig varit ett alternativ tidigare men jag tar med mig det och ska kika lite på var jag får tag i pellets att grilla med och vad det kostar.

Fortsättning följer.

Jerka63 Jerka63 skrev:
Tillverkaren sprutar på den giftiga metallgrillsprayfärgen, det är den enda skillnaden. Hurra ropar pöbeln, min svindyra grill rostar aldrig!

Min TB-kopia har inte rostat än. Det man gör är att hänga över kjolen när grillen är något över ljummen (timing). Inga problem. Nej, en riktig grillmaster satsar på ett bra kol och ett ännu bättre kött.

Amatörer köper grillar för över 20 000 kr kör bensinmackskol (halter av de giftiga tungmetallerna som krom och nickel) dränker in det giftiga kolet med tändvätska och kör mamma-scans grillkorv, innan glödbädd hunnit utvecklats, utan eldar korvarna i lågorna från tändvätskan, vilket resulterar i det cancerframkallande ämnet akrylamid bildas. Mums. Knaperstekt!

Grillas kött så används enbart färdigmarinerad T-benstek (gjort av överbliven gammal julkika) endast grillkrydda (dextrose, majsmjöl, socker,, maltodextrin, jästextrakt, klumpförebyggande medel E552 samt färgämne osv...Mums).

Nej, så här gör man: köp bara ekologiskt mört, kvalitetskött Tar fram köttet i god tid innan. Kör torrmarinad (salt, färska örtkryddor).

Beställ bara kol från Tornedalen - Birchotan. Björkveden hettas upp en bit över 600 grader och omvandlas under processen till träkol - kolningen tar tre dagar.

Börja med att varmröka köttet (färska enkvistar - det skall ryka, rök minst en timme). Kör alltid indirekt grillning. Börja därför i god tid.
Missade du att TS är ute efter en gasolgrill, primärt?

Weber lämnar bra garantier, och lever upp till dom, men det kanske andra tillverkare också gör.

FredrikR FredrikR skrev:
Missade du att TS är ute efter en gasolgrill, primärt?
Gasolgrill? Herre gud. Säger allt! Lämnar här med tråden åt sitt miserabla öde.

Skulle aldrig sattsa på gasol:

Gasolgrillar är oftast dyrare i inköp jämfört med enklare kolgrillar. Gasolgrillar ger inte samma rökiga, klassiska grillaromat som en kolgrill utan smaken blir mer lik matlagning på en vanlig spis. Usch.

Du ha måste tillgång till gasol (propan/butan) och byta eller tanka flaskor regelbundet. Det kan vara irriterande om gasen tar slut mitt i grillningen.

Brännare och gasystem kan behöva rengöras och kontrolleras för att undvika blockeringar eller läckor. Slangar och ventiler kan bli sköra över tid.

Gasolgrillar når inte lika höga temperaturer som en välförberedd kolgrill, vilket kan göra det svårare att få en perfekt "sear" på kött.

Gasolgrillar är ofta tyngre och mer komplext än en enkel kolgrill, särskilt om de har stora gasflaskor. Det gör dem mindre lämpade för camping eller picknick.

Gasol kan vara farligt vid felhantering (läckor, explosiv risk). Det krävs försiktighet vid anslutning och lagring.

Gasol är en fossilbränsleprodukt, så den är inte lika miljövänlig som en kolgrill med hållbart träkol.

• Haha
  • Gilla
fnord och 2 till
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:

Gasolgrillar är oftast dyrare i inköp jämfört med enklare kolgrillar. Gasolgrillar ger inte samma rökiga, klassiska grillaromat som en kolgrill utan smaken blir mer lik matlagning på en vanlig spis. Usch.

Du ha måste tillgång till gasol (propan/butan) och byta eller tanka flaskor regelbundet. Det kan vara irriterande om gasen tar slut mitt i grillningen.

Brännare och gasystem kan behöva rengöras och kontrolleras för att undvika blockeringar eller läckor. Slangar och ventiler kan bli sköra över tid.

Gasolgrillar når inte lika höga temperaturer som en välförberedd kolgrill, vilket kan göra det svårare att få en perfekt "sear" på kött.

Gasolgrillar är ofta tyngre och mer komplext än en enkel kolgrill, särskilt om de har stora gasflaskor. Det gör dem mindre lämpade för camping eller picknick.

Gasol kan vara farligt vid felhantering (läckor, explosiv risk). Det krävs försiktighet vid anslutning och lagring.

Gasol är en fossilbränsleprodukt, så den är inte lika miljövänlig som en kolgrill med hållbart träkol.
Hej då.. 👋
AI genererade inlägg borde förbjudas, så mycket svammel.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hej då.. 👋
AI genererade inlägg borde förbjudas, så mycket svammel.
AI genererat? Har kört Gasolgrill hos svägerskan och det var inte kul. Gasolen tog slut. Med bra kolbriketter kan du grilla i fyra timmar. Försök gör det med en gasolgrill. Bara googla på gasolgrillens nackdelar så kommer sanningen fram: gasolgrill exploderade – satte nästan eld på huset - https://www.expressen.se/kvallsposten/tobias-gasolgrill-exploderade-satte-nastan-eld-pa-huset/

Jerka63 Jerka63 skrev:
AI genererat? Har kört Gasolgrill hos svägerskan och det var inte kul. Gasolen tog slut. Med bra kolbriketter kan du grilla i fyra timmar. Försök gör det med en gasolgrill. Bara googla på gasolgrillens nackdelar så kommer sanningen fram: gasolgrill exploderade – satte nästan eld på huset - [länk]

Det är väl självklart att du behöver gasol till gasolgrill, briketter kan ta slut likväl, det handlar om planering. Du får hjälpa svägerskan, du är säkert strukturerad.

Ingen har heller pratat om att ta med sig grillen på picknick eller camping, mer än du.
Finns små gasolgrillar om man nu skulle vilja...

Man bör ha koll på vad pysslar med oavsett gasol eller kolgrill, för ca 15 år sedan brann stora delar av en kedjehuslänga upp pga en kolgrill.

• Gilla
  • Haha
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Jerka63 Jerka63 skrev:

En lycklig familj har både kol- och gasolgrill.

Finns ingen anledning att välja bort det ena.

En Master-Touch 57:a kanske inte håller samma kvalitet som för 20 år sedan men är troligtvis oslagbar i sin prisklass ändå.

https://www.netonnet.se/art/grill/k...I34JZd-mxM1XiboszXlzkE8CsZ3k45k8aAonfEALw_wcB

• Gilla
Feffe1979 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det är väl självklart att du behöver gasol till gasolgrill, briketter kan ta slut likväl, det handlar om planering. Du får hjälpa svägerskan, du är säkert strukturerad.

Ingen har heller pratat om att ta med sig grillen på picknick eller camping, mer än du.
Finns små gasolgrillar om man nu skulle vilja...

Man bör ha koll på vad pysslar med oavsett gasol eller kolgrill, för ca 15 år sedan brann stora delar av en kedjehuslänga upp pga en kolgrill.
Visst kan kolen ta slut också, men det går även bra att grilla med björkved (lämnar glödbädd) tallkottar kankse tar lite längre tid att få en bra glödbädd. Kolgrillen är alltså allround till skillnad från gasol.

F
Jerka63 Jerka63 skrev:
bensinmackskol
Har svårt att tro att den kol i sverige inte skulle vara kontrollerad.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Grilla alltid med indirekt grillning - aldrig direkt på galler. Efter varmrökningen, slå in i folie eller använd en gjutjärnsgryta. Men först, gnid in riktigt med salt. Stick hål i köttet (ha alltid stora stycken kött) in med lök och in med mer färska örtkryddor. på med lock på grytan samt locket på grillen. Använd stektermometer, med larm. Poängen är att samla upp all fett. Använd det som found till gräddsåsen. Använd aldrig några andra kryddor annat än salt (rosa) och färska örtkryddorsblandniongar: till Lamm, salt, vitlök, rosmarin. Nöt salt och örtkryddor. Fläsk lök, salt och örtkryddor. Kyckling lite knepigare, köttet är magert så in med mycket smör under skinnet. Trä upp kycklingen på en ihålig runt ställning (finns att köpa). Vad gäller örtkryddor blanda så många som möjligt med varandra. Skär eller hacka först. Använd mycket salt. På slutet av grillning kan man grilla hårt, på ytan, så man får en rostig smak, samt att saften stannar inne, Låt köttet vila en stund. Hoppa alla kolhydrater, servera med en stor sallad.

Redigerat:
B
Jerka63 Jerka63 skrev:
Jerka63 Jerka63 skrev:
Använd stektermometer, med larm.
Nu verkar du ha dribblat bort dig själv i allt svammel 🤨

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.