17 029 läst ·
132 svar
17k läst
132 svar
Grill som är bra och inte rostar
Broil King och weber är bra, det viktiga är att du måste ha rostfria brännare annars håller dom bara ett eller två år så satsa på lite dyrare modeller.A amandadenandra skrev:Då vi nu bor i vårt första hus och grillsäsongen är igång så står vi än så länge utan grill. Vi vill köpa en grill som är vettig och håller länge (rostbeständig). Finns mängder av varumärken men när jag tror mig hittat en bra grill läser jag recensioner om rost och får börja om.
Jag har förstått att Weber är bra, men finns säkert sämre modeller från dem också. Tipsa mig gärna om grillar som ni haft som hållit länge. Jag letar främst efter en gasol då sambon gärna vill ha det, men är minst lika öppen för en kolgrill.
Är Broil King bra? Rostar din weber? Har du köpt någon grill på Ica som är den bästa du haft? Ge mig alla tips!
Från början tänkte vi ett pris runt 5000, men är det en grill som håller fint i 10 år som kostar 10 000 kr köper vi hellre det än en grill för 5000 kr som håller sig fin i 2 år.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Jag har ingen egen erfarenhet av Broil King, men många säger att de är bra. Jag har en bekant som fick med en sådan vid köp. Den såg fin ut tills man lyfte på locket, brännare och galler var rejält rostiga. Insidan på locket var så rostig så det ramlade ner. En kollega svor duktigt över sin Broil King, att den rostade så vansinnigt. Det är de två jag känner till, men läser man på olika ställen verkar det vara en bra grill.
Min första gasolgrill var en billig Landmann.
Den gick att grilla på och lärde mig en del om vad jag behöver och inte behöver på en grill. Sidobrännare är det många som gillar, men för mig är det helt meningslöst. Min grillsäsong sträcker sig från 1 januari till sista december och bra brukar grilla både första dagen och sista dagen på säsongen och säkert 100 ggr därimellan. Jag använder aldrig sidobrännare.
Jag lärde mig också att jag aldrig skulle köpa en grill av samma märke igen... Den rostade
Min första gasolgrill var en billig Landmann.
Den gick att grilla på och lärde mig en del om vad jag behöver och inte behöver på en grill. Sidobrännare är det många som gillar, men för mig är det helt meningslöst. Min grillsäsong sträcker sig från 1 januari till sista december och bra brukar grilla både första dagen och sista dagen på säsongen och säkert 100 ggr därimellan. Jag använder aldrig sidobrännare.
Jag lärde mig också att jag aldrig skulle köpa en grill av samma märke igen... Den rostade
Instämmer i weber kören, våran 57a är 12 år gammal och har stått ute året om i princip hela tiden. På senare år har den fått stå på inglasningen men den ser som ny ut.
Hade sen ett svagt ögonblick och köpte en obh nordica - Jamie Oliver gasolgrill var ren dynga! Rostade och allt man försökte grilla blev kokt då den aldrig fick upp nå temp
Hade sen ett svagt ögonblick och köpte en obh nordica - Jamie Oliver gasolgrill var ren dynga! Rostade och allt man försökte grilla blev kokt då den aldrig fick upp nå temp
Har också en Weber 57 sedan 30 år. Tror man kan köpa nya galler. I övrigt helt rostfri. Bästa grillen jag testat och har testat ett tiotal andra innan det blev min första Weber. Behövde en till då familjen utökades med barnbarn.nino skrev:
Kolla på röshult. På Blocket.
Nypris typ 80k för ett set, ofta helt i rostfritt. Blocket: 5-10k.
Har själv weber. Solida. Om du verkligen vill ha något som håller köp en Spirit i rostfritt men kostar norr om 40k nya. Finns ibland på blocket för halva.
Nypris typ 80k för ett set, ofta helt i rostfritt. Blocket: 5-10k.
Har själv weber. Solida. Om du verkligen vill ha något som håller köp en Spirit i rostfritt men kostar norr om 40k nya. Finns ibland på blocket för halva.
Först och främst är en ”skyddspåse” ett krav om du vill förlänga livet på grillen. Har haft många grillar genom åren och det som brukar rosta bort först när det gäller gasolgrillar iaf är flammskyddden pga droppande marinader,fett etc så kolla om dessa kan bytas lätt. Allmän rengöring kanske 2ggr om året är också att rekommendera. Helst inte grilla när det regnar t ex. Själv har jag gått bort från gasol och plåtgrillar till en keramisk Kamado-stil grill. Så sjukt nöjd, inget rostande, hög värmekapacitet- och fördelning. Lätt värd det högre spannet i din budget.
Denna har jag. Väldigt prisvärd.
https://stenaverktyg.se/produkt/masterbuild-kolgrill-mcg-300s-kamado/
Märket Onlyfire på Amazon har många bra prisvärda tillbehör med hög kvalitet.
Om gasolgrill skulle jag rekommendera Napoleon.
Denna har jag. Väldigt prisvärd.
https://stenaverktyg.se/produkt/masterbuild-kolgrill-mcg-300s-kamado/
Märket Onlyfire på Amazon har många bra prisvärda tillbehör med hög kvalitet.
Om gasolgrill skulle jag rekommendera Napoleon.
Redigerat:
Köpte en Broil King gasolgrill för drygt tio år sedan, fortfarande fin och helt utan rost. Har skyddsöverdrag på den, men visst har den stått utan i ett antal regnskurar. Men som sagt, superfint skick. Hade innan dess en Landmann, den höll två säsonger sen höll den knappt ihop längre.
PK är ju kända för att hålla i evigheter, främst för att aluminium inte rostar. Kostar därefter.
Min weber 47 fyller 12 i år, aldrig nåt fel och gallren ser helt ok ut.
Den står dock under tak utom vid grillning, men utomhus året om iaf.
Den köptes f.ö för halva priset på hösten, mycket prisvärt, tyvärr innebar det att det blev 47cm istället för 57.
Den står dock under tak utom vid grillning, men utomhus året om iaf.
Den köptes f.ö för halva priset på hösten, mycket prisvärt, tyvärr innebar det att det blev 47cm istället för 57.
min Weber one touch klot har hållit i omkring 30 år, så jag vet inte om den är bra eller dålig😜 ännu. Renspropellern är bytt ett par gånger och tror jag är inne på tredje gallret. De två kapellen jag hade för en massa år sedan torkade ihop så klotet har fått överleva bäst det kunnat. Och den håller, så jag får inte köpa en ny innan den här rostat sönder. Ventilationshålen börjar få lite skador, så det lär inte ta så många år. Den är för övrigt dubbelemaljerad.
För ett par år sedan tröttnade jag på det där fatet som fångar aska och köpte en sån där askfångarkastrull som jag monterade på. Modellen var till en betydligt nyare grill än den jag har, så jag fick trixa litet för att dem skulle passa. Med detta vill jag säga, att det är väldigt god tillgång på reservdelar till Webergrillarna. 57:an har hängt med som modell sedan den uppfanns 1952 eller så.
Det finns massor av olika produkter och tillbehör från olika tillverkare. Dessutom finns grillen i olika storlekar, även större än den vanliga 57cm, vilket kan vara bra för större matsällskap.
Youtube är proppfullt av tips för just Webers kolgrillar.
Något som verkligen styr valet av grill är kol eller gas. Kol är en filosofi och tar sin tid att få en bra grilbädd. Har du barn eller plötsligt blodsockerfall är gas nödvändigt eftersom du kan börja grilla direkt. Kolgrillen kräver minst en öl och gärna lite snacks tillsammans med matgästerna innan det är dags att börja. Gasgrillar har även fördelen att det finns mycket större storlekar med galler i flera nivåer för kött, grönsaker osv. Kolgrillen kan å andra sidan lätt användas för att röka mat och till och med långkoka.
Gör annars som brorsan: Köp en begagnad grill och kör den nästan ii botten. Sen vet du vad du vill ha och skummar Blocket efter en begagnad. Världen är full av folk som hela tiden byter upp sig, så du kan lugnt ha fjolårets modell varje år!
För ett par år sedan tröttnade jag på det där fatet som fångar aska och köpte en sån där askfångarkastrull som jag monterade på. Modellen var till en betydligt nyare grill än den jag har, så jag fick trixa litet för att dem skulle passa. Med detta vill jag säga, att det är väldigt god tillgång på reservdelar till Webergrillarna. 57:an har hängt med som modell sedan den uppfanns 1952 eller så.
Det finns massor av olika produkter och tillbehör från olika tillverkare. Dessutom finns grillen i olika storlekar, även större än den vanliga 57cm, vilket kan vara bra för större matsällskap.
Youtube är proppfullt av tips för just Webers kolgrillar.
Något som verkligen styr valet av grill är kol eller gas. Kol är en filosofi och tar sin tid att få en bra grilbädd. Har du barn eller plötsligt blodsockerfall är gas nödvändigt eftersom du kan börja grilla direkt. Kolgrillen kräver minst en öl och gärna lite snacks tillsammans med matgästerna innan det är dags att börja. Gasgrillar har även fördelen att det finns mycket större storlekar med galler i flera nivåer för kött, grönsaker osv. Kolgrillen kan å andra sidan lätt användas för att röka mat och till och med långkoka.
Gör annars som brorsan: Köp en begagnad grill och kör den nästan ii botten. Sen vet du vad du vill ha och skummar Blocket efter en begagnad. Världen är full av folk som hela tiden byter upp sig, så du kan lugnt ha fjolårets modell varje år!
Jag fick en vanlig stor Weber i present 2011 som har stått utomhus utan strumpa eller takskydd sedan dess. Lacken är finare än på bilen nedanför (som är från samma år). Den har bara hållit. Min fru propsade en gång på grillstrumpa som då införskaffades men den blåste snabbt bort. Varken min grill eller bil behöver strumpa.
Kostade då runt 1200 kr. Nu säkert det dubbla.
Den används dessutom extremt mycket, året runt, eftersom jag kan kliva ut från köket (2 m), slå bort snön på locket och tända.
En riktig kvalitetsprodukt.
Den används dessutom extremt mycket, året runt, eftersom jag kan kliva ut från köket (2 m), slå bort snön på locket och tända.
En riktig kvalitetsprodukt.
Redigerat:
Det är inte lack, utan emalj, där av att det håller så bra.D datja skrev:Jag fick en vanlig stor Weber i present 2011 som har stått utomhus utan strumpa eller takskydd sedan dess. Lacken är finare än på bilen nedanför (som är från samma år). Den har bara hållit. Min fru propsade en gång på grillstrumpa som då införskaffades men den blåste snabbt bort. Varken min grill eller bil behöver strumpa.
Vi har en Weber Genesis E-330, den är väl 12-13 år. Stått ute året runt men under skydd. Vi grillar året runt, många gånger i månaden.
Har bytt flavour bars en gång och köpt nytt galler eftersom originalet började bli slitet.
Visst syns det att den är välanvänd, men absolut inte sönderrostad eller trasig. Jag tycker det är viktigt att det går att köpa reservdelar, det gillar jag med Weber.
Visst kostar de en del, men om en grill håller i 10-20 år blir det inte så farliga summor per år…
Har bytt flavour bars en gång och köpt nytt galler eftersom originalet började bli slitet.
Visst syns det att den är välanvänd, men absolut inte sönderrostad eller trasig. Jag tycker det är viktigt att det går att köpa reservdelar, det gillar jag med Weber.
Visst kostar de en del, men om en grill håller i 10-20 år blir det inte så farliga summor per år…
Har under årens lopp haft ett antal no-namegrillar som inte grillat bra (trots slående likheter med Weber) och som har rostat tidigt.
Sedan blev det en Weber 47 kolgrill (den djupa varianten) som vi hade i 10 år, och då hade bara kosmetiska rostangrepp. Därefter blev det en Weber kol 57, som vi sålde efter ca 10 år, i himla bra skick. Rekommendation är att köpa ett riktigt ROSTFRITT grillgaller. Det som skickas med är rätt spinkigt och inte speciellt rostfritt.
För tre år sedan blev det en gasolgrill, en Weber 310 Spirit II (3 brännare). Vi är väldigt nöjda. Snabb start (uppvärmning 5 minuter) och förutsägbart grillresultat. Dessutom blir bränslet billigare, storleksordningen hälften jämfört med briketter. Vi är två personer i hushållet, så för det mesta grillar vi bara till oss båda. Då är det käckt att (efter uppvärmning på 3 x "fullgas") grilla med bara en eller två brännare igång - beroende på vad som står på menyn 😎
Sedan blev det en Weber 47 kolgrill (den djupa varianten) som vi hade i 10 år, och då hade bara kosmetiska rostangrepp. Därefter blev det en Weber kol 57, som vi sålde efter ca 10 år, i himla bra skick. Rekommendation är att köpa ett riktigt ROSTFRITT grillgaller. Det som skickas med är rätt spinkigt och inte speciellt rostfritt.
För tre år sedan blev det en gasolgrill, en Weber 310 Spirit II (3 brännare). Vi är väldigt nöjda. Snabb start (uppvärmning 5 minuter) och förutsägbart grillresultat. Dessutom blir bränslet billigare, storleksordningen hälften jämfört med briketter. Vi är två personer i hushållet, så för det mesta grillar vi bara till oss båda. Då är det käckt att (efter uppvärmning på 3 x "fullgas") grilla med bara en eller två brännare igång - beroende på vad som står på menyn 😎