Då vi nu bor i vårt första hus och grillsäsongen är igång så står vi än så länge utan grill. Vi vill köpa en grill som är vettig och håller länge (rostbeständig). Finns mängder av varumärken men när jag tror mig hittat en bra grill läser jag recensioner om rost och får börja om.

Jag har förstått att Weber är bra, men finns säkert sämre modeller från dem också. Tipsa mig gärna om grillar som ni haft som hållit länge. Jag letar främst efter en gasol då sambon gärna vill ha det, men är minst lika öppen för en kolgrill.

Är Broil King bra? Rostar din weber? Har du köpt någon grill på Ica som är den bästa du haft? Ge mig alla tips!

Från början tänkte vi ett pris runt 5000, men är det en grill som håller fint i 10 år som kostar 10 000 kr köper vi hellre det än en grill för 5000 kr som håller sig fin i 2 år.

Weber 57 den vanliga klotgrillen har jag, den har stått ute i 12år och ser ut som ny, förutom grillgallret.
Men har läst att dom blivit sämre de senaste åren...

Rösle har jag hört gott om men inte provat, vet inte om det finns gasol men det borde det göra

• Gilla
Jotsat och 9 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Weber 57 den vanliga klotgrillen har jag, den har stått ute i 12år och ser ut som ny, förutom grillgallret.
Men har läst att dom blivit sämre de senaste åren...

Rösle har jag hört gott om men inte provat, vet inte om det finns gasol men det borde det göra
Ta k, ja jag är lite rädd för att materialet i de grillarna som finns nu kanske är sämre än tidigare modeller. Men det är ju perfekt när de håller sig så bra så länge! Tänker att en kolgrill är mer hållbar då det inte är lika många delar som kan gå sönder. Rösle har jag aldrig hört. Får söka på det

Fairlane
Jag är svag för Napoleons grillar..min används året runt och står således ute i alla väder, oftast utan skydd då jag inte orkar gå ut och dra på skyddad när grillen svalnat.
Efter 6 år har jag fortfarande ingen rost.

Sizzle-zone skulle jag inte vilja vara utan bu när jag haft det på den här grillen. Det gör dock grillen lite dyrare så jag rekommenderar att antingen acceptera det eller inte ta reda på vad du kommer sakna om du köper en utan... 😉

Ett generellt tips, köp en större grill än ni tror. Det är lite dyrare men när man behöver storleken så ångrar man att man var dumsnål och köpte en liten.

• Gilla
RoAd och 10 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är svag för Napoleons grillar..min används året runt och står således ute i alla väder, oftast utan skydd då jag inte orkar gå ut och dra på skyddad när grillen svalnat.
Efter 6 år har jag fortfarande ingen rost.

Sizzle-zone skulle jag inte vilja vara utan bu när jag haft det på den här grillen. Det gör dock grillen lite dyrare så jag rekommenderar att antingen acceptera det eller inte ta reda på vad du kommer sakna om du köper en utan... 😉

Ett generellt tips, köp en större grill än ni tror. Det är lite dyrare men när man behöver storleken så ångrar man att man var dumsnål och köpte en liten.
Eller köp flera små 🙂

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
Vi har kört Webergrillar och har en liten kolgrill (47 cm) hemma, en stor (57 cm) på landet och en större gasolgrill (Genesis, med extra brännare för grillyta och spisplatta) i rostfritt hemma.
Gasolgrillen ahr vi ett överdrag till som åker på efter användning och den är snygg och "rostfri" efter 4 år, den lilla kolgrillen har inget skydd och står ute året runt - ser mycket bra ut efter 14-15 år - vi har bara bytt gallren i den.
Stora kolgrillen på landet står ute från maj till oktober och tas in över vintern men ser som ny ut efter 8-10 år, men gallret för kolen och avdelarna om man vill skjuta glöden åt något håll börjar bli dags att byta.

Vi har även en picknick/campinggrill (GoAnywhere) som funkar bra men används rätt lite och den står inne när den inte är på äventyr.

Generellt sett så är Weber rätt dyra (kollar man på dem i USA så är de väääldigt mycket billigare) men eftersom de hållit så bra för oss så skulle jag nog inte köpa något annat märke idag.

• Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Jag fick sätta dit en ny skruv till bottenventilen som rostat av på min Weber för nått år sen.
Nytt kolgaller för ca 10 år sen, behöver ett nytt grillgaller nu.
Å andra sidan fyller den 32 år i sommar, så jag kan inte klaga.

• Gilla
Lillebjörn och 6 till
  • Laddar…
Vi har bla en Weber 57 cm klotgrill, ca 20 år gammal och den har hållit sig fin. Det vi fått byta är grillgallret, det nya verkar vara betydligt bättre kvalitet än det som var original. Dessutom har den där "propellern" i aluminium till bottenventilen korroderat sönder men det finns som reservdel.

Inte använt den så mycket på senare år efter att vi skaffat gasolgrillar i stan och i stugan, en stor Weber Genesis II E-410 respektive en portabel Napoleon Pro285-X Phantom. Båda håller sig fina genom åren, använder överdrag när de inte används. Gjutjärnsgallren är det som kan rosta litet över vintern men enkelt att fixa till vid våröversynen. Bra maxvärme i båda, drygt 300 grader räcker till det mesta.

• Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har en mindre Weber, 47 cm, med liknande ålder och den är helt rostfri, Till och med gallret är OK. Har även en nyare 57a men den är bara några år men (givetvis) fortfarande i nyskick.

Om dagens grillar håller lika länge som de som tillverkades för runt 15 år sedan vågar jag inte gissa.

A
Bara du köper en kolgrill så blir det bra😉

• Gilla
  • Haha
amandadenandra och 4 till
  • Laddar…
A amandadenandra skrev:
Då vi nu bor i vårt första hus och grillsäsongen är igång så står vi än så länge utan grill. Vi vill köpa en grill som är vettig och håller länge (rostbeständig). Finns mängder av varumärken men när jag tror mig hittat en bra grill läser jag recensioner om rost och får börja om.

Jag har förstått att Weber är bra, men finns säkert sämre modeller från dem också. Tipsa mig gärna om grillar som ni haft som hållit länge. Jag letar främst efter en gasol då sambon gärna vill ha det, men är minst lika öppen för en kolgrill.

Är Broil King bra? Rostar din weber? Har du köpt någon grill på Ica som är den bästa du haft? Ge mig alla tips!

Från början tänkte vi ett pris runt 5000, men är det en grill som håller fint i 10 år som kostar 10 000 kr köper vi hellre det än en grill för 5000 kr som håller sig fin i 2 år.
Jag har en Metalcraft Nashville helt i rostfritt. Haft den i 5 år och fick byta en brännare i år som spruckit, annars fungerar den perfect, ingen rost. Förut köpte jag billigare som höll 2-3 år innan de rostade sönder.

• Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
Jag har 3 weber genesis, en från varje generation, 20 år, 5 år och ny i år. Den senaste kan jag inte uttala mig om då den står ouppackad för att hänga med till Spanien.

Den äldsta är i närmast nyskick, Weber II håller nog samma kvalitet känns det som, finns ingen rost.

Samtliga har Webers egna överdrag som dras på direkt efter grillning. Förvaras i kallförråd sept-mars.

Har haft både Landman och överdrag från Rusta i ungdomen och lärt mig den hårda vägen.

Det är inte endast kvaliteten, att grillen håller och ser snygg ut länge, matlagningen blir bättre med jämn värme över hela grillytan som dessutom går att reglera lika exakt som spisen i köket.

Hållbarheten hänger också på frekvensen av användningen. Jag kör upp en PK10 per säsong men inte mer.
Det finns dom som grillar 3-4 ggr i veckan 8 månader om året, då slits naturligtvis materialet mer.

• Gilla
amandadenandra och 1 till
  • Laddar…
Jag kör Napoleon och är mycket nöjd. Har garanti på många delar som är upp till 15år. Kan rekommendera koltråget som du sätter i gasolgrillen så får du de bästa av två världar.

• Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
Har man inget emot utseendemässigt rost kan man komma mycket billigt undan. Jag har haft en sån stor broiler king från Jula som stått ute i 8 år utan skydd. Delen under själva grillen är helt sönderrostad (men oklart vilket syfte den har och mitt fel för jag lät det stå vatten där tillsammans med ett tändrör som också rostade sönder totalt) och funktionen att höja/sänka glöden pajade direkt.

Men den fungerar fläckfritt och har knappt någon rost i övrigt.

Det blir ganska mycket grill för pengarna då jag betalade 1200kr för den.

• Gilla
amandadenandra och 3 till
  • Laddar…
A amandadenandra skrev:

Hade först en weber 47cm kolgrill som var mkt bra men galler o propeller är det som behöver bytas efter några år beroende på användning, fukt o förvaring.
Nu kör jag gasol av bekvämlighetsskäl o min 20år gamla 3brännares weber behövde massor med nya delar så det blev en 4brännares gasolgrill från Jula men den var helt genomrostig efter bara ett år!! - efter lite krångel så fick jag pengarna tillbaka.
Sedan förra året kör jag en 4brännares Bluegaz z1 för ca 9000kr, helt i rostfritt stål som jag är mkt nöjd med o ger galet hög värme om man byter regulator till 50mbar. Håller kanske inte samma kvalite som webern men är ju 5-6000kr billigare för samma grillyta o är ju dessutom bra i test, år efter år.

• Älska
  • Gilla
amandadenandra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.