17 029 läst ·
132 svar
17k läst
132 svar
Grill som är bra och inte rostar
Beror på hur man grillar men jag ser inte det som problem. Grillat pluma till fler än så och har en kompis som körde 4 fläskytterfilé indirekt samtidigt.Vrana skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Precis såhär!Fairlane skrev:
Jag håller med Fredrik i föregående inlägg, det beror på hur mycket som ska grillas i form av grönsaker etc. Ska man köra indirekt grillning försvinner en del av ytan. För mig skulle det nog vara lite tajt, men jag vet att jag nog inte är som de flesta... Kött, halloumi, maśsor med grönsaker, champinjoner och kanske någon fisk om någon i sällskapet inte äter kött brukar det bli. För vanliga grillare fungerar det säkert med en sådan. Visar det sig inte räcka till så kan man komplettera med en till, kanske mindre, grill.
Sen får man inte vara rädd att grilla maten och sen låta det vila lite. All mat behöver inte komma direkt från grillen till tallriken utan både grönsaker och kött kan bli bättre om man låter det vila lite. Halloumi däremot har ungefär 7 sekunder på sig att gå från grillen till munnen utan att den ska bli dålig.
En Weber E-5750 är en klassiker och det enda jag gnäller lite på är att den är lite för låg för mig och att hållaren till locket gör att värmen/röken blåser mot grillaren. Annars kanon
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Vilken Napoleon är det du har? Bor du nära havet så du får salta vindar?Fairlane skrev:
Jag är svag för Napoleons grillar..min används året runt och står således ute i alla väder, oftast utan skydd då jag inte orkar gå ut och dra på skyddad när grillen svalnat.
Efter 6 år har jag fortfarande ingen rost.
Sizzle-zone skulle jag inte vilja vara utan bu när jag haft det på den här grillen. Det gör dock grillen lite dyrare så jag rekommenderar att antingen acceptera det eller inte ta reda på vad du kommer sakna om du köper en utan... 😉
Ett generellt tips, köp en större grill än ni tror. Det är lite dyrare men när man behöver storleken så ångrar man att man var dumsnål och köpte en liten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Jag har en utgången modell, Lex 605 tror jag den heter. 3 vanliga brännare, en sizzle zon routesserie, sidorbrännare etc. Kostade 20', men jag slog till när priset gick ner till 14' i samband med att de plockade bort modellen. Inte prismatchning mot Hornbach och jag landade på 12,5.Henlott skrev:
Jag bor i Stockholmsförort
För de som undrar följer här en uppdatering!
Vi har köpt grill, en Weber Genesis 315 som bör täcka våra behov! Nu medan vi väntar på leverans dyker såklart en annan fråga upp för oss förstagångs grillägare. Vad är måsten när det kommer till tillbehör/grillverktyg? Tips på bra, funktionella och hållbara grejer önskas!
Vi har köpt ett väderskydd till, så det behöver ni inte nämna. Men är till exempel webers egna tillbehör till grillen värdefulla att ha? Vi älskar ju att göra pizza i ugnen hemma, är pizzasten då värt? Osv. Ge mig era bästa tips!
Vi har köpt grill, en Weber Genesis 315 som bör täcka våra behov! Nu medan vi väntar på leverans dyker såklart en annan fråga upp för oss förstagångs grillägare. Vad är måsten när det kommer till tillbehör/grillverktyg? Tips på bra, funktionella och hållbara grejer önskas!
Vi har köpt ett väderskydd till, så det behöver ni inte nämna. Men är till exempel webers egna tillbehör till grillen värdefulla att ha? Vi älskar ju att göra pizza i ugnen hemma, är pizzasten då värt? Osv. Ge mig era bästa tips!
Har Webers grillplatta sedan 10-12år och använder den till smashburgare framför allt.A amandadenandra skrev:För de som undrar följer här en uppdatering!
Även ett lika mångårigt set med grillverktyg som håller än idag, lampan till handtaget är trevlig under årets mörka tid.
En bra ”handtermometer” Grillgallerborste med långt skaft.
Ang. Pizzasten, så har jag 2 olika keramiska weberstenar…men använder istället ett burgar smashjärn i 6mm kolstål för Pizzabakningen.
Webers kycklinghållare går att använda till annat oxå (bara fantasin begränsar här)
https://www.bagarenochkocken.se/p/w...XdoshPalXJMIkNL0YytW2IZJdPXVcdDIaAudsEALw_wcB
Ett elektriskt rotiseri är mycket använt hos mig.
(Måste inte köpa Webers, det finns billigare universal från BBQ-Toro)
Ang. Pizzasten, så har jag 2 olika keramiska weberstenar…men använder istället ett burgar smashjärn i 6mm kolstål för Pizzabakningen.
Webers kycklinghållare går att använda till annat oxå (bara fantasin begränsar här)
https://www.bagarenochkocken.se/p/w...XdoshPalXJMIkNL0YytW2IZJdPXVcdDIaAudsEALw_wcB
Ett elektriskt rotiseri är mycket använt hos mig.
(Måste inte köpa Webers, det finns billigare universal från BBQ-Toro)
En stabil och hyfsat lång grilltång, t.ex. Webers artnr 6610, är ett måste. Jag körde min första i ur och skur, diskade den i diskmaskin, den var fortfarande lika fin efter 15 år men gummit på handtagen började bli klibbigt, så jag skaffade en ny och använder den gamla utan gummit som reserv.A amandadenandra skrev:
Stekspade, typ Weber artnr 6620, är också väldigt tacksamt när man kör burgare eller andra saker som är svårgreppade med tång.
Utöver det, något att göra rent gallret med - det råder väldigt delade meningar om vad som är bra lösningar eller ej, mitt förslag är en stålsvamp á la BBQ Daddy eller PanGourmets med handtag.
Det viktigaste jag köpt till är 1. Nya större ordentliga gummihjul så man kan rulla runt på plattor utan att det hackar o skramlar . 2. Rostfritt galler imtvå delar, tjocka rejäla saker som efter 10 år ser ut som nya när man bränner av dem. 3. Rejäl stålborste. Eldar man på bra vid start och borstar av så är gallret rent och fint för grillning.A amandadenandra skrev:För de som undrar följer här en uppdatering!
Grattis till grillen och önskar er en fin grillsommar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden