J Jansson69 skrev:
Ja det är det jag anser..
Det mest kostnadseffektivta är att ha det ovan jord och pumpa i ditt fall..
Vad säger du om https://kendrill.se/produkter/kendrill-borrbalk

Och snigeldynamit i floder?

Allt är billigare än halv miljon i sprängning.
 
J
F Fixaren06 skrev:
Vad säger du om [länk]

Och snigeldynamit i floder?

Allt är billigare än halv miljon i sprängning.
Det brukar inte fungera att spräcka berg så mitt i berget utan det fungerar bra med en sten eller i kanterna av berget för borrar du rakt ned ett antal hål så kan inte berget expandera åt något håll utan då blir trycket uppåt..
Men visst allt går det är frågan om hur många tusen hål du får borra och spräcka och sedan kanske du får bort en bit om 2-300mm i djup och sedan får du borra och snigla igen tills du når djupet det låter som ett evighets jobb till en kanal på 0.6x1.0x70m😉
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
F Fixaren06 skrev:
Hur stort fall behövs i teorin?
1 cm per meter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi satt i samma sits för 15 år sedan. Lågtrycks avlopp 20m som skulle ner på frostfritt djup och ytligt berg. Samt pumpboatten på 2.7m höjd😵.
Offerterna låg på ca 150000 (i stort sett samma som alla granna fick också)

Jag hyrde en minigrävare och frilade berget. Sen tog jag en en ”sprängare” som kom dit 2 man. De körde med katex, dvs krut så då behöver man inte bes hus och grunder. All sprängsten la de bredvid graven. Kostade 15000

Sen skar jag av locket på gamla 3-kammar brunnen. Och i med all sprängsten. Blev en bra stenkista för takvattnet.

Sen i med färdig kulvert och gravsand.
 
  • Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
Karrock
70m, berg "överallt". Stämmer det? I så fall är det pynta eller pumpat avlopp som gäller.

Men hur ser tomten ut? Går det komma 40m åt "fel" håll med grävning och ansluta till en annan punkt som får kortare sträcka? Är överallt flåberg utan gräsmatta eller finns visst jordtäcke? Kan det finnas en svacka under? Bilder?

Det skulle kanske gå att titta på en vajersågning, där de kommer och gör två snitt för rörgravens sidor, så förbättras chanserna för snigeldynamit.

Jag har spräckt flera kubikmeter med kilar och applåderar de som vill kavla upp ärmarna, men så som det här är beskrivet är det väldigt mycket och tungt jobb.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Vi satt i samma sits för 15 år sedan. Lågtrycks avlopp 20m som skulle ner på frostfritt djup och ytligt berg. Samt pumpboatten på 2.7m höjd😵.
Offerterna låg på ca 150000 (i stort sett samma som alla granna fick också)

Jag hyrde en minigrävare och frilade berget. Sen tog jag en en ”sprängare” som kom dit 2 man. De körde med katex, dvs krut så då behöver man inte bes hus och grunder. All sprängsten la de bredvid graven. Kostade 15000

Sen skar jag av locket på gamla 3-kammar brunnen. Och i med all sprängsten. Blev en bra stenkista för takvattnet.

Sen i med färdig kulvert och gravsand.
Behöver man inte borra hål för krutet? Ingick det i de 15.000kr?
 
Karrock Karrock skrev:
70m, berg "överallt". Stämmer det? I så fall är det pynta eller pumpat avlopp som gäller.

Men hur ser tomten ut? Går det komma 40m åt "fel" håll med grävning och ansluta till en annan punkt som får kortare sträcka? Är överallt flåberg utan gräsmatta eller finns visst jordtäcke? Kan det finnas en svacka under? Bilder?

Det skulle kanske gå att titta på en vajersågning, där de kommer och gör två snitt för rörgravens sidor, så förbättras chanserna för snigeldynamit.

Jag har spräckt flera kubikmeter med kilar och applåderar de som vill kavla upp ärmarna, men så som det här är beskrivet är det väldigt mycket och tungt jobb.
Det är ett jordtäcke på och ett litet skogsparti till tomtgränsen. Men det är tyvärr berg hela vägen.
 
Göran.W
F Fixaren06 skrev:
Bra pris. Fick nu prisintervall nu av ett företag där de säger 370.000kr om det inte är berg hela vägen 570.000kr hela 70meter med berg. Sedan anslutningsavgift på 360.000kr. Skönt att slänga 1 miljon i sjön, då är det värt att ta ledigt 2 veckor och hyra

[länk]

Med

[länk]
Jösses vad dyrt.
Kolla upp vad det kostar att borra.
Länkar till en firma med bra information om vad det är.
Du hittar säkert någon lokal aktör du kan höra om priset.
https://nds.se/schaktfria-metoder/?...rCXo5VqqAsle2KefUqhA0sc1aJxHPwLsaAu0UEALw_wcB
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Jösses vad dyrt.
Kolla upp vad det kostar att borra.
Länkar till en firma med bra information om vad det är.
Du hittar säkert någon lokal aktör du kan höra om priset.
[länk]
Ja visst är det, därför letar jag alternativa lösningar. Enligt Chatgpt kan man göra arbetet med två man på tre-fyra heldagar, två kobror och en bergsprängare ( Darda ). Blir mycket billigare än 500.000kr. Fick till och med sprängskiss via Chatgpt.
 
Kire87 Kire87 skrev:
Vi fick offert på fast pris 3750 kr/löpmeter för att lägga på frostfritt djup och oavsett hur mycket sprängning det skulle bli.

Tillkommande var 700 kr/ton bortforsling av berg.

Så totalpris för 31 löpmeter landade på 138 000 kr...
700kr/ton
det var ett bra pris jag kan göra det för hälften...
är det bra berg så kan man sälja det dyrt
 
returen returen skrev:
700kr/ton
det var ett bra pris jag kan göra det för hälften...
är det bra berg så kan man sälja det dyrt
Sulfit-berg, så därför det kostar med deponin.
 
Kire87 Kire87 skrev:
Sulfit-berg, så därför det kostar med deponin.
ja då blir det jobbigare
men nån bonne vill väl ha fyll
 
Göran.W
F Fixaren06 skrev:
Ja visst är det, därför letar jag alternativa lösningar. Enligt Chatgpt kan man göra arbetet med två man på tre-fyra heldagar, två kobror och en bergsprängare ( Darda ). Blir mycket billigare än 500.000kr. Fick till och med sprängskiss via Chatgpt.
Men kolla upp med någon firma som sysslar med styrd borrning vad dom ska ha.

Det blir enormt mycket billigare.
Eventuellt måste man spränga där riggen ska stå för att få ner det i rätt start nivå.
Sprängning där hålet slutar behövs kanske med beroend på hur det ser ut där slangen ska in i huset.
Ska jag kill gissa kostar det någonstans mellan 100k och 150k inklusive invändig pem slang som sen vattenslangen dras i.

Visst kan man göra det själv med.
Men det blir tungt och jobbigt.
Det behövs någon form av grävmaskin för att flytta stenen och sen måste all sten bort och ny jord dit.
Så det blir inte så billigt att göra det själv heller.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.