4 584 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Grävarbete kommunalt VA
Vad säger du om https://kendrill.se/produkter/kendrill-borrbalkJ Jansson69 skrev:
Och snigeldynamit i floder?
Allt är billigare än halv miljon i sprängning.
Det brukar inte fungera att spräcka berg så mitt i berget utan det fungerar bra med en sten eller i kanterna av berget för borrar du rakt ned ett antal hål så kan inte berget expandera åt något håll utan då blir trycket uppåt..F Fixaren06 skrev:
Men visst allt går det är frågan om hur många tusen hål du får borra och spräcka och sedan kanske du får bort en bit om 2-300mm i djup och sedan får du borra och snigla igen tills du når djupet det låter som ett evighets jobb till en kanal på 0.6x1.0x70m😉
Vi satt i samma sits för 15 år sedan. Lågtrycks avlopp 20m som skulle ner på frostfritt djup och ytligt berg. Samt pumpboatten på 2.7m höjd😵.
Offerterna låg på ca 150000 (i stort sett samma som alla granna fick också)
Jag hyrde en minigrävare och frilade berget. Sen tog jag en en ”sprängare” som kom dit 2 man. De körde med katex, dvs krut så då behöver man inte bes hus och grunder. All sprängsten la de bredvid graven. Kostade 15000
Sen skar jag av locket på gamla 3-kammar brunnen. Och i med all sprängsten. Blev en bra stenkista för takvattnet.
Sen i med färdig kulvert och gravsand.
Offerterna låg på ca 150000 (i stort sett samma som alla granna fick också)
Jag hyrde en minigrävare och frilade berget. Sen tog jag en en ”sprängare” som kom dit 2 man. De körde med katex, dvs krut så då behöver man inte bes hus och grunder. All sprängsten la de bredvid graven. Kostade 15000
Sen skar jag av locket på gamla 3-kammar brunnen. Och i med all sprängsten. Blev en bra stenkista för takvattnet.
Sen i med färdig kulvert och gravsand.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
70m, berg "överallt". Stämmer det? I så fall är det pynta eller pumpat avlopp som gäller.
Men hur ser tomten ut? Går det komma 40m åt "fel" håll med grävning och ansluta till en annan punkt som får kortare sträcka? Är överallt flåberg utan gräsmatta eller finns visst jordtäcke? Kan det finnas en svacka under? Bilder?
Det skulle kanske gå att titta på en vajersågning, där de kommer och gör två snitt för rörgravens sidor, så förbättras chanserna för snigeldynamit.
Jag har spräckt flera kubikmeter med kilar och applåderar de som vill kavla upp ärmarna, men så som det här är beskrivet är det väldigt mycket och tungt jobb.
Men hur ser tomten ut? Går det komma 40m åt "fel" håll med grävning och ansluta till en annan punkt som får kortare sträcka? Är överallt flåberg utan gräsmatta eller finns visst jordtäcke? Kan det finnas en svacka under? Bilder?
Det skulle kanske gå att titta på en vajersågning, där de kommer och gör två snitt för rörgravens sidor, så förbättras chanserna för snigeldynamit.
Jag har spräckt flera kubikmeter med kilar och applåderar de som vill kavla upp ärmarna, men så som det här är beskrivet är det väldigt mycket och tungt jobb.
Behöver man inte borra hål för krutet? Ingick det i de 15.000kr?schnyggve skrev:
Vi satt i samma sits för 15 år sedan. Lågtrycks avlopp 20m som skulle ner på frostfritt djup och ytligt berg. Samt pumpboatten på 2.7m höjd😵.
Offerterna låg på ca 150000 (i stort sett samma som alla granna fick också)
Jag hyrde en minigrävare och frilade berget. Sen tog jag en en ”sprängare” som kom dit 2 man. De körde med katex, dvs krut så då behöver man inte bes hus och grunder. All sprängsten la de bredvid graven. Kostade 15000
Sen skar jag av locket på gamla 3-kammar brunnen. Och i med all sprängsten. Blev en bra stenkista för takvattnet.
Sen i med färdig kulvert och gravsand.
Det är ett jordtäcke på och ett litet skogsparti till tomtgränsen. Men det är tyvärr berg hela vägen.Karrock skrev:
70m, berg "överallt". Stämmer det? I så fall är det pynta eller pumpat avlopp som gäller.
Men hur ser tomten ut? Går det komma 40m åt "fel" håll med grävning och ansluta till en annan punkt som får kortare sträcka? Är överallt flåberg utan gräsmatta eller finns visst jordtäcke? Kan det finnas en svacka under? Bilder?
Det skulle kanske gå att titta på en vajersågning, där de kommer och gör två snitt för rörgravens sidor, så förbättras chanserna för snigeldynamit.
Jag har spräckt flera kubikmeter med kilar och applåderar de som vill kavla upp ärmarna, men så som det här är beskrivet är det väldigt mycket och tungt jobb.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jösses vad dyrt.F Fixaren06 skrev:
Kolla upp vad det kostar att borra.
Länkar till en firma med bra information om vad det är.
Du hittar säkert någon lokal aktör du kan höra om priset.
https://nds.se/schaktfria-metoder/?...rCXo5VqqAsle2KefUqhA0sc1aJxHPwLsaAu0UEALw_wcB
Ja visst är det, därför letar jag alternativa lösningar. Enligt Chatgpt kan man göra arbetet med två man på tre-fyra heldagar, två kobror och en bergsprängare ( Darda ). Blir mycket billigare än 500.000kr. Fick till och med sprängskiss via Chatgpt.Göran.W skrev:
700kr/tonKire87 skrev:
det var ett bra pris jag kan göra det för hälften...
är det bra berg så kan man sälja det dyrt
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Men kolla upp med någon firma som sysslar med styrd borrning vad dom ska ha.F Fixaren06 skrev:
Det blir enormt mycket billigare.
Eventuellt måste man spränga där riggen ska stå för att få ner det i rätt start nivå.
Sprängning där hålet slutar behövs kanske med beroend på hur det ser ut där slangen ska in i huset.
Ska jag kill gissa kostar det någonstans mellan 100k och 150k inklusive invändig pem slang som sen vattenslangen dras i.
Visst kan man göra det själv med.
Men det blir tungt och jobbigt.
Det behövs någon form av grävmaskin för att flytta stenen och sen måste all sten bort och ny jord dit.
Så det blir inte så billigt att göra det själv heller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden