5 418 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Gräva ut längs husgrunden själv
Om du med dränering menar att lägga ner en slang så låter det av bilden man får helt onödigt att göra. Slangen är ofta den minst viktiga komponenten i husets dränering eftersom rinnande vatten tar sig igenom gruset i alla fall. Det är gruset som är den viktigaste delen i dräneringen (och att det finns någonstans för vattnet att rinna i väg från huset om det är tät mark, typ lera).
Tyvärr är din platta oisolerad (är du säker på det? man har i princip aldrig byggt betongplattor oisolerade). Du skulle kunna tjäna en del energi på att lägga ner en randisolering.
https://www.isover.se/tjalisolering-kring-platta-pa-mark
Tyvärr är din platta oisolerad (är du säker på det? man har i princip aldrig byggt betongplattor oisolerade). Du skulle kunna tjäna en del energi på att lägga ner en randisolering.
https://www.isover.se/tjalisolering-kring-platta-pa-mark
Var inte oisolerad platta på ett lager makadam typ standard under miljonprogrammets villabyggen på 70-talet?W witten skrev:
Och för att göra det ännu värre så la man dem gärna på gammal lerig åker, enkelt att bygga där.
Jo men man la isoleringen ovanpå. Så på det sättet så är ju plattan oisolerad, sant.Claes Sörmland skrev:
Stort tack för tipset, ska läsa på lite om det!W witten skrev:Om du med dränering menar att lägga ner en slang så låter det av bilden man får helt onödigt att göra. Slangen är ofta den minst viktiga komponenten i husets dränering eftersom rinnande vatten tar sig igenom gruset i alla fall. Det är gruset som är den viktigaste delen i dräneringen (och att det finns någonstans för vattnet att rinna i väg från huset om det är tät mark, typ lera).
Tyvärr är din platta oisolerad (är du säker på det? man har i princip aldrig byggt betongplattor oisolerade). Du skulle kunna tjäna en del energi på att lägga ner en randisolering.
[länk]
Huset är byggt på 1950-talet och jag har uppfattat det som att man vid den tidpunkten inte använde isolering varken över eller under plattan men kan ha missuppfattat.
Det är morän, vet inte vilken sort men upplever den inte som så värst lerig tror jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden